برای جامعه‌ای که بر ایجاد ثروت و تولید دارایی متمرکز است، بسیار عجیب است که در مواجهه با پول و تبدیل آن به دارایی‌ها و اموال مختلف برخوردها و طرز فکرهای عجیب و ترسناک داشته باشد. ما از باورهایی مانند پول علف خرس نیست برای اجبار خود و فرزندانمان برای قبول این حقیقت کذب که پول دست نیافتنی ست استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با فریب خودمان و اطرافیان به زندگی ساده‌ی خود قناعت کنیم و به قول معروف از همان ابتدا با پاک کردن صورت مسئله، اصلاً هیچ تلاشی در جهت تغییر اوضاع اقتصادی خود انجام ندهیم.

در این مقاله ۳ باور غلط درباره‌ی پول که جامعه و نسل ثروتمند به ما تحمیل کرده‌اند را بررسی می‌کنیم و جالب اینکه اگر از افرادی که صفر تا صد ثروتمندی را با تکیه بر توانایی‌های خود و توکل بر خداوند متعال طی کرده‌اند درباره‌ی این مفاهیم کذایی سؤال کنید خواهید دید که این اشخاص به هیچ وجه به چنین جملات بی‌پایه و اساسی اعتقاد ندارند و همین بی اعتقادی و تردید به درستی این باورها یکی از عوامل اصلی موفقیت مالی این افراد باهوش است.

۱-برای پول درآوردن باید پول داشت (پول، پول می یاره)

اگر پول داشته باشیم و از آن به درستی استفاده کنیم، مسلماً پول بیشتری کسب خواهیم کرد. تمام زمینه‌های سرمایه‌گذاری به پول زیادی نیاز ندارند. نباید فکر کنید چون پولی ندارید نمی‌توانید هیچ پولی در بیاورید. بسیاری از ثروتمندان امروزی مسیر موفقیت مالی خود را از هیچ شروع کرده‌اند و در انتها به ثروتی عظیم دست یافته‌اند و مطابق این جمله‌ی برایان تریسی که می‌گوید اگر دیگران موفق شده‌اند به چیزی برسند شما هم می‌توانید تنها باید بدانید چطور و با طی چه قدم‌هایی، فقط باید بدانید دیگران چه کرده‌اند و شما هم همان کارها را تکرار کنید.

شاید وقتی که پول داشته باشید آسان‌تر بتوانید پول در آورید اما داشتن سرمایه لزوماً پیش نیازی برای موفقیت مالی نیست. تنها باید بیشتر تلاش کنید، از مغز خود به خوبی استفاده کنید و در کاری که انجام می‌دهید بهترین باشید.

شخصاً با این عقیده مخالفم: اگر از کمک‌های مالی که باید بعداً باز گردانید استفاده کنید، در موقعیت خوبی نیستید. به عقیده من بهترین موقعیت زمانی ایجاد می‌شود که فرآیند کسب ثروت را شروع کنید و با قدم‌های کوچک اما مقرون به صرفه به سمت هدف پیش بروید. مسلماً هدف شما این نیست که یک شبه به تمام دارایی‌ها و ثروت فردی که بیست سال پیش شروع کرده است دست‌یابید.

بدیهی است که اگر هدف شما ایجاد یک فروشگاه بزرگ یا کارهایی در این اندازه باشد به بودجه‌ی زیادی نیاز خواهید داشت اما کسب و کارهای زیادی مانند ایجاد وب‌سایتی که بتواند یک نیاز عمومی مردم را از طریق فضای مجازی برطرف کند هستند که اصولاً نیازی به سرمایه زیاد یا زیر قسط و قرض رفتن ندارند. وجود چنین فرصت‌هایی برای خلق ثروت ناقض روشن و اصلی غلط بودن این باور است که می‌گوید برای پول درآوردن باید پول داشت (پول، پول می یاره).

robert kiyosaki quote about money

۲-زمان و پول کاملاً به یکدیگر وابسته‌اند

یکی از باورهای رایج و معمول در میان افراد جامعه همین ارتباط زمان و پول است. چون عصر صنعتی و مدل اشتغال برآمده از آن باعث تلقین این باور در ذهن ما شده است که زمان و پول کاملاً به یکدیگر وابسته‌اند و جالب اینکه اکثر افراد تمایل دارند زمان را به پول ارتباط دهند نه با مدل اشتغال ایجاد شده توسط عصر صنعتی.

بگذارید صریحاً عرض کنم: درآمد شما (پول) هیچ ارتباطی به زمان ندارد، این باوری ست که شیوه کاری امروزی به غلط در ذهن ما جا داده است.

اگر به اندازه کافی باهوش باشید و برای کسب و کار خود برنامه‌ای هوشمندانه تنظیم کنید می‌توانید درآمد خود را به چیزهایی از قبیل فروش محصولات خود یا دیگران مرتبط کنید. به عنوان مثال اگر در زمینه‌ای تخصص دارید می‌توانید وب‌سایتی ایجاد کنید و آموزش‌های حرفه‌ای خود را در بخش عضویت، در اختیار اعضای وب‌سایت قرار دهید. خوب حالا فرض کنید از جمعیت تقریباً ۸۰ میلیون نفری ایران، فقط ۱۰۰ نفر به آموزش‌های شما علاقه‌مند شوند و این افراد در پلن ماهیانه که هزینه‌ی آن ۳۰ هزار تومان است ثبت‌نام کنند یعنی درآمد ماهیانه ۳ میلیون تومانی در ماه که حتی بعد از تفریق هزینه‌های وب‌سایت از قبیل‌هاست و بازاریابی در بدبینانه‌ترین حالت ۲ میلیون تومان برای شما باقی خواهد ماند.

این نوع درآمد به درآمد پایدار معروف است یعنی هیچ ارتباطی به زمان و مکان شما ندارد، حتی وقتی خواب هستید هم وب‌سایت شما در حال پول‌سازی ست. وجود چنین راه‌هایی برای درآمدزایی ناقض صد در صد باوری ست که می‌گوید پول و زمان با یکدیگر رابطه‌ای متناسب و ناگسستنی دارند.

 ۳-پول ریشه‌ی همه‌ی بدی‌هاست

شاید در تمام زندگی از یک چیز کینه داشته باشیم و آن هم کینه‌ای ست که از این جمله و سازندگان آن دارم چون همین عبارت کذایی بذر مخالفت با تولید ثروت و پول‌سازی را در اذهان اکثر افراد جامعه کاشته است. پذیرش پول به عنوان یک دشمن یا چیزی که ارتباط با آن سخت است و باعث تولید قضاوت‌های بد و نابجا درباره‌ی ما می‌شود کافی ست که هیچ‌گاه به دنبال کسب آن و رسیدن به امنیت مالی نرویم. پول مانند خیلی از چیزهای دیگر تنها یک ابزار است و چنین باورهای احساسی هیچ ارتباطی با فرآیند خلق و استفاده از آن ندارند.

زمانی که به حقیقت و ذات وجودی پول و اهمیت آن پی ببرید، در کسب و کار خود تصمیمات بهتری می‌گیرید که همین زنجیره‌ی تصمیمات عاقلانه منجر به تولید ثروت بیشتر می‌شود. اکثر مردم تنها بدین دلیل در دنیای تجارت شکست می‌خورند که باور کرده‌اند کسب ثروت و رسیدن به تمکن مالی به نوعی خودخواهی و به دور از انسانیت و ارزش‌های بشری ست. نگرانی درباره‌ی از دست دادن پول و یا اینکه پول بد است یا عشق به پول ریشه‌ی همه‌ی بدی‌ها و شرارت‌هاست به سادگی می‌تواند زمینه‌ی شکست و افسردگی شما را فراهم سازد.

طرز فکر خود را تغییر دهید

اگر تا الآن در دام این باورهای غلط و ترسناک افتاده‌اید، برای تغییر باورها و طرز فکر خود یک لحظه هم درنگ نکنید. شاید فرار از این عادت‌ها و باورهای قدیمی که به نوعی ریشه در فرهنگ گذشته‌ی ما دارند سخت باشد اما غیر ممکن نیست. انجام کارهای دشوار همیشه ارزشمند است و ترک این عادت‌ها و مفاهیم غلط هم که در جان و تن ما ریشه دوانده یکی از آن ارزشمندهای زیبا و نتیجه‌بخش است.

به نظر شما چه باورهای غلط دیگری درباره‌ی پول در جامعه‌ی ما وجود دارد که باید آن را به دست فراموشی بسپاریم؟

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر