اخراج شدن برچسب بدی است. این مشکل نه تنها به هر شکل ممکن باعث دردسر شما می‌شود بلکه خودتان را در وضعیتی می‌بینید که با تشریفات اداری زیادی مواجه می‌شوید، درآمدی ندارید و استرس پیدا کردن یک شغل جدید و کشمکش با این مشکل، یافتن سقفی برای زندگی، غذایی برای پر کردن شکم، انبوه قبوض پرداخت نشده، بچه‌ها و دیگر مسائل وضعیت را بیش از پیش بدتر می‌کند.

فرض کنید شما مأمور امنیتی یک بانک هستید. رئیس بانک به پلیس امنیتی تلفن می‌زند و به شما تهمتی مثل تروریست بودن می‌زند در خوش‌بینانه‌ترین حالت شما به زندان نمی‌روید ولی قطعاً از کار اخراج می‌شوید در چنین موقعیتی چاره چیست؟

بعد از توکل به خداوند می‌توانید نکات زیر را برای رهایی از این وضعیت به کار ببرید :

وضعیت مالی خود را ارزیابی کنید.

سازگاری با اخراج شدن از کار برای ادامه زندگی لازم است. مانند دیگر باخت ها شما باید با مراحل مختلف غم و غصه مواجه شوید و بهتر آن است که این مشکل را سریعاً حل کنید زیرا وضعیت اقتصادی وحشتناک است و شما باید در حرکت باشید و به زندگی‌تان ادامه دهید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که وضعیت مالی خود را کنترل کنید. لازم است در مورد موضوعات زیر فکر کنید :

بیکاری : دلیل اخراج شدن شما چه بود؟ آیا مستحق بیکار شدن هستید؟ حتی اگر باور دارید که اینطور نبوده به هر حال به دنبال شغل جدید باشید. به خاطر بسپارید که با رعایت نکاتی کوچک می توانید بیکاری را به یک موقعیت مثبت تبدیل کنید.

رسیدگی به امو مالی، وضعیت سلامتی و خوراک : زمانی که شما کارتان را از دست می‌دهید، منافع خود را نیز از دست می‌دهید. برنامه بیمه سلامت شما به یک برنامه پر هزینه تبدیل می‌شود و با شروع سال جدید به علت عدم پرداخت حق بیمه جریمه خواهید شد. برای مزایای دولتی درخواست کنید. به دنبال بیمه باشید، این درخواست می‌تواند نیاز های غذایی، بیمه سلامت و وضعیت مالی را تحت پوشش قرار دهد. محاسبه کنید از چه منابع دولتی برخوردار خواهید شد.

بازنشستگی : اگر شما دارای طرح یا برنامه بازنشستگی خاصی در شرکت قبلی هستید با شرکت تماس گرفته و مشخص کنید چه مزایایی برای شما در نظر گرفته شده است. اگر شما به اندازه کافی از مزایای بازنشستگی برخوردار نیستید ممکن است چکی دریافت کرده و در زمان مقرر آن را نقد کنید و بقیه مانده حساب خود را بگیرید یا از آن صرف نظر کنید به هر حال جرایم مالیاتی در این خصوص زیاد بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

پس انداز و صورت حساب : محاسبه کنید دقیقاً چقدر پول دارید و صورت حساب‌ها و قبض‌های شما چقدر می‌شود. شما باید مبلغی برابر با هزینه های حداقل ۳ ماه از زندگی‌تان را کنار بگذارید. اگر به اندازه کافی پول ندارید پس الان وقت آن است که از هزینه های اضافی صرف نظر کرده و زیادی خرج نکنید. می توانید با مطالعه کتب با کارهایی که افراد ثروتمند به شکلی متفاوت انجام می دهند آشنا شده و از آن ها برای موفقیت در زمینه های مالی استفاده کنید.

هزینهها را کاهش دهید.

مشخص کنید کاهش چه هزینه های مشکل ساز و گیج کننده است. اولین هزینه برای کاهش دادن، برق است چون یک قبض غیر ضروری گران برای اکثر مردم است. زمانی که شغلتان را از دست می‌دهید بهتر است تمام تلاشتان را برای کاهش هزینه های برق، آب، اینترنت و کرایه منزل انجام دهید. با خودتان رو راست باشید برخی از هزینه‌ها واقعاً ضروری نیستند. بهتر است خودتان غذا بپزید و از رفتن به فست فود ها خودداری کنید تا بدین وسیله در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. مطمئن باشید بعد از مدتی کوتاه پی به این نکته خواهید برد که زندگی با چیز های ساده و کوچک و هزینه های کم هم می‌تواند شاد باشد و داشتن روزهای خوب حتی با صرفه جویی هم ممکن است.

شما نمی‌دانید که چند تا قبض پرداختی دارید. شما قبض‌های زیادی برای پرداخت دارید و فرصت‌های زیادی را در زندگی به خاطر هزینه های اضافی از دست داده‌اید. بیشتر مردم هزینه های زیادی را برای مصرف بالای برق، اینترنت، تلفن همراه، بازی‌های کامپیوتری، خرید های غیر ضرور در وب سایت‌های اینترنتی و یا در فروشگاه های سطح شهر و تمام موارد غیر ضروری پرداخت می‌کنند که برایشان سود چندانی نداشته است.

مشکل‌ترین بخش از دست دادن شغل، تغییر سبک زندگی است. شما باید قبول کنید که دیگر مثل قبل نمی‌توانید برای چیز های تجملی پول خرج کنید. شما دیگر نمی‌توانید در شب اولین اجرای یک قطعه هنری شرکت کنید و یا شام مجلل بخورید. بهتر است که یاد بگیرید که چگونه وسایل خانه را خودتان تعمیر کنید تا مجبور نشویید برای تعمیر آن هزینه زیادی پرداخت نمایید.

حامیانتان را مجدداً دور هم جمع کنید

مهم است که با افراد دیگر صادق و روراست باشید. در مورد از دست دادن شغل و بیکاریتان با خانواده و دوستانتان صحبت کنید آنها می‌توانند از نظر روحی و حتی مالی به شما کمک کنند. هیچ کس تنها و مثل یک جزیره نیست. شما به یک حمایت قوی برای حل مشکلات خود نیاز دارید. آن‌ها باید بدانند که شما نمی‌توانید پول خرج کنید تا در آینده مجبور نشوید برای پول خرج نکردن به آن‌ها توضیح دهید. اگر آن‌ها شما را به چیزی یا جایی دعوت می‌کنند که پول زیادی باید خرج کنید یا چیزهایی با خودتان ببرید وضعیت شما را درک کرده و اجازه می‌دهند که در حد توان خود با آن‌ها همراهی کنید، اما مراقب باشید از این موقعیت سوء استفاده نکنید زیرا هیچ کس دو رویی را دوست ندارد.

بهتر است همیشه به هم نوعان خود کمک کنید زیرا با این انجام این کار پیشرفت خواهید کرد و  در چنین مواقعی آن ها نیز به یاری شما خواهند شتافت.

زمانی که شما کارتان را از دست می‌دهید هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید جزء اینکه پول پس انداز کنید و به زندگی‌تان ادامه دهید. زمانی به خود اختصاص دهید و بلند فریاد بزنید و گریه کنید و سپس با یک چهره خندان دوباره به میدان نبرد زندگی برگردید.