مطمئناً شما هم افراد بسیاری را دیده‌اید که با چنین اندیشه‌هایی درگیرند: « اوه. ای کاش! چند سال قبل، فلان قدر جنس خریده بودم. اگر این کار را کرده بودم، الآن کلی پول داشتم. »

معمولاً برداشت اولیه‌ی افراد از سرمایه‌گذاری، بر مبنای جنس یا اوراق قرضه، ملک یا نوع دیگری از دارایی است ولی بزرگ‌ترین و پرسودترین نوع سرمایه‌گذاری، سرمایهگذاری انسان روی خودش است و آن، خرید لوازمی است که قدرت ذهنی و مهارت و دانش او را افزایش می‌دهد.

نهادهای تجاری پیشرو نیک می‌دانند که قدرت آن‌ها در پنج سال آینده، متکی بر فعالیت‌های پنج سال آینده‌شان، نیست، بلکه مبتنی بر کارها و سرمایه‌گذاری‌هایی است که از هم‌اکنون در حال تدارک آن هستند. کلیه‌ی منفعت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری به دست می‌آید.

همه‌ی ما محتاج دانستن نکته‌ی مهمی در زندگی هستیم. برای آنکه سودی به دست آوریم، برای آنکه از درآمد سالانه‌ی خود که در حدی « متعارف » است استفاده‌ی فوق‌العاده ببریم، باید روی خودمان سرمایه‌گذاری کرده و این سرمایه‌گذاری را برای رسیدن به اهداف خود انجام دهیم.

در اینجا دو سرمایه‌گذاری معقول را که در سال‌های آتی برای شما سود فراوانی به همراه خواهد داشت، معرفی می‌کنم.

۱-سرمایه‌گذاری روی تحصیلات

تحصیلات حقیقی، بهترین و موجه‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است که انسان می‌تواند روی خودش انجام دهد. ولی نخست باید ببینیم که آیا مفهوم تحصیلات حقیقی را درست درک کرده‌ایم یا نه؟ معیار بعضی افراد برای سنجش تحصیلات، تعداد سال‌هایی است که در مدارس مختلف صرف می‌شود و یا تعداد دیپلم‌ها، مدارک و درجاتی است که از این مکان‌ها به دست می‌آید. این‌گونه ارزیابی‌های کمی برای سنجش تحصیلات، الزاماً تضمین‌کننده‌ی موفقیت افراد نیست. رئیس هیئت مدیره‌ی کمپانی جنرال الکتریک، آقای رالف جی. کوردینر، نگرش مدیریت‌های بلندپایه‌ی تجاری را نسبت به تحصیلات این‌گونه ابراز می‌کند: « دو نفر از برجسته‌ترین رؤسای ما، آقای ویلسن و آقای کافین، هرگز نتوانستند به کالج بروند. گر چه بعضی از کارمندان این شرکت درجه‌ی دکترا دارند، ولی دوازده نفر از چهل و یک نفر، فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند. چیزی که مورد توجه و علاقه‌ی ماست، صلاحیت است نه مدارک، » یک مدرک یا درجه ممکن است بتواند کاری برای شما دست و پا کند، ولی پیشرفت شما را در آن کار تضمین نمی‌کند، زیرا « کار نیز صلاحیت می‌طلبد، نه مدرک »

برای عده‌ای دیگر تحصیلات به معنی مقدار اطلاعاتی است که شخص در مغزش ذخیره کرده است. ولی شیوه‌های جذب اطلاعات نیز انسان را به مقصد نمی‌رساند. وابستگی انسان به کتاب‌ها، پرونده‌ها و دستگاه‌هایی که اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند، روز بروز بیشتر می‌شود. ولی اگر انسان فقط بتواند از عهده‌ی کارهایی که یک دستگاه انجام می‌دهد برآید، باید گفت که در یک مصیبت واقعی دست و پا می‌زند.

دانش حقیقی، یعنی دانشی که ارزش سرمایه‌گذاری دارد، علمی است که در ذهن انسان رشد کند و موجب خلق و ابداع شود. میزان تحصیلات یک شخص، از طریق رشد کیفی ذهن او یا به طور خلاصه میزان خوش‌فکری او سنجیده می‌شود.

هر عاملی که ظرفیت فکری شما را بهبود بخشد، به منزله‌ی تحصیلات است و می‌تواند از راه‌های مختلف کسب شود. با وجود این، هنوز برای بیشتر مردم، بهترین مراکز تحصیلات، کالج‌ها و دانشگاه‌ها هستند. تحصیلات کسب‌وکار آن‌هاست.

اگر سری به دانشگاه‌ها بزنید، اخبار فوق‌العاده‌ای شما را غرق حیرت خواهد کرد. گستردگی تنوع در درس‌ها برایتان جالب خواهد بود و جالب‌تر آنکه می‌بینید چه کسانی بعد از کار به کلاس‌های درس می‌روند. افرادی را می‌بینید که آینده‌های درخشانی در انتظار آن‌هاست و چه بسا از هم‌اکنون مسئولیت‌های مهمی را نیز بر عهده گرفته‌اند. در یکی از کلاس‌های شبانه‌ام، در میان بیست و پنج نفر شاگرد، صاحب یک فروشگاه زنجیره‌ای با دوازده شعبه، دو خریدار مواد غذایی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسری، چهار مهندس فارغ‌التحصیل، یک سرهنگ نیروی هوایی و چند متخصص دیگر حضور داشتند.

این روزها بسیاری از افراد، از طریق کلاس‌های شبانه و دوره‌های آموزشی خصوصی مدرک می‌گیرند. ولی مدرک آن‌ها که در نهایت تکه‌ای کاغذ است، انگیزه‌ی واقعی این افراد نیست. آن‌ها برای ساخته شدن ذهن خود دنبال درس می‌روند، دنبال هدفی که طریقه‌ای مطمئن برای ساختن آینده‌ی بهتر است.

درباره‌ی این مطلب اشتباه نکنید. تحصیلات معامله‌ای پرسود است. یک سرمایه‌گذاری صد، صد و پنجاه ‌دلاری در سال، شما را هفته‌ای یک شب در دنیای علم نگه خواهد داشت. این هزینه را برحسب درصدی از درآمد خالص خود محاسبه کنید و سپس از خودتان بپرسید: « آیا آینده‌ی من ارزش چنین سرمایه‌گذاری کوچکی را ندارد؟ »

چرا از همین الآن تصمیم به سرمایه‌گذاری نمی‌گیرید؟ نام آن را مدرسهی هفتهای یک شب در خدمت زندگی بگذارید. این کار پیشرفت، جوانی و هوشیاری شما را حفظ می‌کند. شما را در جو مسائل مورد علاقه‌تان نگه می‌دارد و در میان افرادی قرار می‌دهد که در حال پیشرفت و ترقی هستند.

۲-سرمایه‌گذاری روی محرک‌های فکری

تحصیلات به شما کمک می‌کند که به ذهن خود شکل و وسعت بدهید و برای رویارویی با شرایط جدید و حل مسائل، آن را تربیت کنید. محرک های فکری هم در خدمت نیتی مشابه هستند. آن‌ها ذهن شما را تغذیه می‌کنند و مواد سازنده‌ای را برای تفکرات خلاق در اختیارتان قرار می‌دهند.

بهترین منابع محرک های فکری را در کجا می‌توان یافت؟ منابع فراوانی وجود دارد، ولی برای دسترسی به یک منبع عالی و قطعی محرک های فکری، می‌توانید این کار را بکنید: هر ماه دست کم یک کتاب مفید بخوانید و دو نوع مجله یا گاهنامه‌ای را که محورشان ایده‌ها و ابتکارات نو است، آبونمان شوید. فقط با اندکی پول و ذره‌ای وقت می‌توانید در هر کجا که هستید، در جریان تحولات فکری برجسته‌ترین اندیشمندان دوران خود قرار گیرید.

یک بار در یک مهمانی ناهار بر حسب تصادف شنیدم که یک نفر به دوستش می‌گفت: « ولی آخر باید بیست دلار در سال پول بدهم. نمی‌توانم مرتب وال استریت ژورنال بخرم. » مخاطب او که معلوم بود تفکری موفقیت گرایانه تر دارد پاسخ داد: « بله اما به نظر من، نخواندن این مجله برایم گران‌تر از نخریدنش تمام می‌شود».

افراد موفق را سرمشق خود قرار دهید. روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

برگرفته از کتاب « جادوی فکر بزرگ » اثر دکتر د. شوارتز

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر