هیچ کس بی‌جهت زحمتی متحمل نمی‌شود تا دیگری را به موفقیت‌های چشمگیر برساند. بلکه، افراد یا توسط همکاران و همردیفان خود و یا زیردستانشان به مراتب عالی ارتقاء داده می‌شوند.

لازمه‌ی دستیابی به موفقیت‌های عالی و چشمگیر، حمایت و همکاری دیگران است و از طرف دیگر، لازمه‌ی جلب چنین حمایت و همکاری‌ای از سوی دیگران، داشتن توانایی در رهبری است.« موفقیت » و « توانایی هدایت دیگران » – به عبارتی ساده‌تر، واداشتن افراد به انجام کارهایی که در غیاب مدیریت، انجام نمی‌دهند – لازم و ملزوم یکدیگرند.

در این مقاله، می‌خواهیم چهار اصل یا قانون را که اختصاص به رهبری دارد، بیاموزیم. این چهار اصل، به ما امکان می‌دهد در هر شرایطی که هستیم در لباس مدیریت، تجارت، کلوپ‌های اجتماعی، منزل و خلاصه هر جا که انسانی یافت می‌شود، دیگران با دل و جان به خدمت ما برخیزند.

برای آنکه رهبر موفق‌تری باشید، این چهار اصل رهبری را به کار گیرید :

۱-با افرادی که می‌خواهید تحت نفوذ خود درآورید، تبادل آرا و اندیشه کنید. اگر یاد بگیرید که مسائل را از دریچه‌ی چشم دیگران ببینید، به راحتی می‌توانید آن‌ها را وادارید که کارهای مورد نظر شما را انجام دهند. پیش از آنکه اقدامی انجام دهید، از خود بپرسید : « اگر به جای او بودم، درباره‌ی این قضیه چه نظری داشتم؟»

۲-در مناسبت خود با دیگران از قانون « انسانیت » پیروی کنید. از خود بپرسید : « انسانی‌ترین شیوه‌ی برخورد با این مسئله چیست؟» در کلیه‌ی کارهای خود، نشان دهید که مردم را در اولویت قرار می‌دهید. همان رفتاری را با مردم پیش بگیرید که ترجیح می‌دهید شخص دیگری با خودتان انجام دهد. از این کار بهره خواهید گرفت.

۳-به موفقیت بیندیشید، به موفقیت ایمان داشته باشید و برای موفقیت بکوشید. در تمام کارهایی که انجام می‌دهید، به معیارهای عالی بیندیشید. پس از مدتی، کارمندان تبدیل به رونوشت‌های کپی شده‌ی رئیس خود می‌شوند. باید اطمینان یابید که نسخه‌ی اصل ارزش تکثیر شدن دارد. به خود بگویید : « در خانه، در کار، در زندگی اجتماعی و هر جای دیگر، اگر پیشرفت مورد نظر باشد، من با تمام وجود آن را می‌پذیرم و در خدمت آن خواهم بود.»

۴-فرصتی را به گفت و شنود با خود اختصاص دهید و قدرت ذهنی خارق‌العاده‌ی خود را مهار کنید، انزوای جهت مند، نتیجه بخش است. از آن، برای جوشش قدرت خلاق و یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات شخصی و شغلی مدد بگیرید. به این منظور، هر روز مدتی را صرفاً برای تفکر، در تنهایی بگذرانید. از شیوه‌ی تفکری که تمام رهبران بزرگ دارند، استفاده کنید. با خودتان مذاکره و مشورت کنید.

برگرفته از کتاب « جادوی فکر بزرگ » اثر دکتر د. شوارتز

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر