وقتی درباره سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت ها صحبت می‌کنیم همیشه دو نام در بالای لیست قرار می‌گیرد: iOS و Android، برجسته‌ترین سیستم‌عامل‌های تلفن همراه که در حال حاضر در دسترس کاربران است

سیستم‌عامل iOS که توسط اپل طراحی و توسعه‌یافته، تنها بر روی سخت‌افزارهای تولیدی همین شرکت مانند آیفون و آی پد قابل اجراست. از سوی دیگر، اندروید که توسط گوگل طراحی و تولید شده، در طیف وسیعی از دستگاه‌های امروزی که ساخت شرکت‌های مختلف است استفاده می‌شود. از آنجا که گوگل کدهای این سیستم‌عامل را به صورت آزاد در دسترس عموم قرار داده است، همه‌ی افراد از طرفداران این سیستم‌عامل گرفته تا شرکت‌های بزرگ می‌توانند بر روی پلت فرم اندروید کار کنند و ایده‌های خود را پیاده‌سازی کنند.

با اینکه هر دو سیستم‌عامل ساخت شرکت اپل و گوگل بسیار محبوب‌اند، به زیبایی طراحی شده‌اند و از سوی کاربران بسیاری در سراسر دنیا قابل استفاده و ستایش‌اند، اما تنها سیستم‌عامل‌های تلفن همراه موجود در بازار پر رقابت امروزی نیستند. در این مقاله سیستم‌عامل‌های کمتر شناخته شده‌ای را معرفی می‌کنیم که به دلایل بسیاری ارزش یک نگاه عمیق‌تر را دارند.

اوبونتو برای اندروید

در دنیای کامپیوترهای شخصی، Ubuntu Linux جهش قابل قبولی برای جایگزینی سیستم‌عامل‌های OSX و Windows برداشته است، و سازندگان این پلتفرم با اوبونتو برای اندروید سعی دارند به بازار رقابتی تلفن‌های همراه نیز پا بگذارند.

ubuntu-for-Android

اوبونتو برای اندروید از اندروید کرنل (جزئی از هسته‌ی سیستم‌عامل) و درایورهای خود استفاده می‌کند، اما به کاربران قول داده با دسترسی مستقیم‌تر به سخت‌افزار نسبت به اندروید قدرت واقعی دستگاه‌های چند هسته‌ای را به طور کامل نمایان کند. کنونیکال، نهاد تجاری پشت اوبونتو، سعی دارد با آوردن طیف وسیعی از برنامه‌های کامپیوتری و تمرکز بر مولتی تسکینگ واقعی شکاف موجود تلفن و لپ‌تاپ شما را برای همیشه پر کند. در نهایت، آن‌ها تصمیم دارند شرایطی فراهم کنند تا کاربران تلفن‌های همراه بتوانند مانند زمانی که از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنند به آسانی بین کارهای مختلف و بازی‌ها حرکت کنند و تجربه‌ای لذت‌بخش از سیستم‌عامل ” اوبونتو برای اندروید ” داشته باشند.

سیستم‌عامل فایرفاکس

موزیلا، تولیدکننده‌ی مرورگر محبوب فایرفاکس نیز پا به میدان رقابت گذاشته و در حال توسعه‌ی سیستم‌عامل خود برای بازار گوشی‌های هوشمند است. سیستم‌عامل فایرفاکس مانند اندروید مبتنی بر لینوکس است اما تلاش دارد با تمرکز بر استفاده‌ی هر چه بیشتر از استاندارهای باز و نرم‌افزارهای حمایت شده از طرف انجمن‌های معتبر مخالفت خود با منابع بسته و ابزارهای اختصاصی را اعلام کند.

Firefox_OS

سیستم‌عامل فایرفاکس قصد دارد آنچه را که خود به آن تجربه‌ی تطبیقی و واقعی در استفاده از تلفن‌های همراه می‌نامد را به کاربران ارائه کند؛ یعنی گوشی همراه شما بتواند نیازهای شما را پیش‌بینی و فوراً اطلاعات مفیدی از منابع مختلف، از جمله محتوای مفید محلی به شما ارائه کند.

سیستم‌عامل فایرفاکس تنها بر روی دستگاه‌های انگشت شماری استفاده می‌شود اما روند توسعه و کاربرد آن به گونه‌ای ست که در طی چند سال آینده با رشد قابل ملاحظه‌ای از لحاظ استفاده و محبوبیت رو به رو خواهد شد.

سیستم‌عامل Sailfish

سیستم‌عامل Sailfish که توسط Jolla، استارتاپ فنلاندی به دنیا معرفی شده سیستم‌عاملی مبتنی بر لینوکس است که از Mer، جایگزین سیستم‌عامل بد اقبال نوکیا یعنی MeeGo، استفاده می‌کند. رابط کاربری آن مبتنی بر حرکت است که بر مولتی تسکینگ تمرکز کرده است.

Sailfish-OS

یکی از مزایای مشخص سیستم‌عامل Sailfish کاتالوگ عظیم برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آن است چون این سیستم‌عامل با نرم‌افزارهای تولید شده برای اندروید، لینوکس، Mer/MeeGo و تمام برنامه‌های نوشته شده در HTML5 سازگار است.

سیستم‌عامل Sailfish هم‌اکنون در اتحادیه اروپا، سوئیس و نروژ در دسترس است، در وب‌سایت Jolla.com.

MIUI

MIUI (تلفظ کنید Me-You-I) که نسخه‌ی اصلاح شده سیستم‌عامل اندروید است توسط یک شرکت الکترونیکی چینی به نام Xiaomi Tech طراحی و تولید شده است. MIUI امکانات سفارشی‌سازی اندروید را به سطح بالاتری انتقال داده است زیرا به کاربران اجازه می‌دهد تم‌های سفارشی انتخاب کنند. فونت‌ها، قفل صفحه ‌نمایش به روزتر و … از جمله مزایای این سیستم‌عامل چینی ست.

MIUI

MIUI دارای یک سیستم داخلی نظارت بر شبکه، محافظت در برابر ویروس و هرزنامه‌ها، نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای تهیه نسخه‌ی پشتیبان از داده‌ها و سایر امکانات مفید و منحصر به‌ فرد است. UI آن تا حدودی شبیه به آیفون است، با آیکون‌های براق و صفحه‌نمایش نرم.

برای استفاده از MIUI باید بعد از اینکه گوشی اندرویدی خود که با این سیستم‌عامل سازگار است را روت کردید، قفل را آن را باز کرده و MIUI را بر روی آن نصب کنید. با مراجعه به وب‌سایت MIUI می‌توانید با دستگاه‌های سازگار با این سیستم‌عامل آشنا شوید فقط در نظر داشته باشید که شاید نصب این سیستم‌عامل موجب لغو گارانتی دستگاه شما شود.

Tizen

Tizen سیستم‌عاملی مبتنی بر Linux kernel است؛ و به طور خاص برای دستگاه‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت، تلویزیون، لپ‌تاپ و دوربین‌ها طراحی شده است. هدف آن ارائه تجربه کاربری پیوسته در طیف گسترده‌ای از ابزارهای مختلف است. این سیستم‌عامل توسط بنیاد لینوکس که به وسیله‌ی غول‌های صنعت فناوری مانند سامسونگ، اینتل و دیگر شرکت‌ها اداره می‌شود طراحی و تولید شده است.

Tizen_OS

از آنجا که تولید Tizen با موانع و مشکلات زیادی رو به رو شد، کاربران زیادی فکر می‌کردند که اساساً تولید آن متوقف شده تا اینکه سامسونگ اعلام کرد که سری Z گوشی‌های هوشمند سامسونگ با Tizen به بازار ارائه می‌شوند نه با اندروید.

قطعاً بازار گوشی‌های هوشمند سال‌های هیجان انگیزی را پیش رو خواهد داشت زیرا همین رقابت‌های موجود بین سیستم‌عامل‌های مختلف در نهایت منجر به نوع آوری و تجربه‌ای جدید برای کاربران خواهد شد.

دوست دارید چه ویژگی‌های جدیدی به گوشی هوشمندتان اضافه شود؟ نظرات خود را با من و دیگر کاربران در میان بگذارید.

برای حمایت از ما این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.با تشکر