گوجه فرنگی‌ها اغلب به عنوان یک سبزی تلقی می‌شوند، هر چند در واقعیت جزء میوه ها هستند. گوجه فرنگی‌ها یک خوراکی فوق‌العاده با کاربردهای مختلف و متنوع هستند. هنگامی که به صورت خام در سالادها یا ساندویچ‌ها استفاده شوند بسیار خوشمزه هستند، و زمانی که پخته شوند شیرینی فوق‌العاده و بی نظیری به دست می‌آورند. سطح بالای اسید در گوجه فرنگی آن را به غذایی کامل برای کنسرو کردن مبدل ساخته است. گوجه فرنگی بخشی مهم و اساسی از رژیم غذایی آمریکایی‌ها را تشکیل می‌دهد به گونه ای که به سختی می‌توان باور کرد زمانی به عنوان یک خوراکی سمی شناخته می‌شده است. این طرز فکر تا اواسط دهه‌ی ۱۸۰۰ ادامه داشت تا این که گوجه فرنگی به غذایی اصلی در ایالات متحده تبدیل گشت.

یک گوجه فرنگی متوسط حدوداً شامل ۲۲ کالری، ۰ گرم چربی، ۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم فیبر رژیم غذایی، ۱ گرم پروتئین و ۶ میلی گرم سدیم است. هم چنین ۴۰% از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C، ۲۰% از مصرف روزانه توصیه شده ویتامین A، ۲% از مصرف روزانه توصیه شده آهن و ۱% از مصرف روزانه توصیه شده کلسیم را فراهم می‌کند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان

مطالعات بی شماری به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه افراد گوجه فرنگی بیشتری مصرف کنند احتمال ابتدا به سرطان‌هایی خاص، به خصوص سرطان ریه، معده و پروستات در آن‌ها کم‌تر خواهد شد. ماده ای به نام لیکوپن که دلیل قرمز بودن گوجه فرنگی است عامل این اثر ضد سرطانی در گوجه فرنگی قلمداد می‌شود. گوجه فرنگی‌های فرآوری شده حاوی لیکوپن بیشتری نسبت به انواع خام آن است. روند پخت و پز به شکستن دیواره های سلول و آزاد سازی لیکوپن کمک می‌کند. خوردن گوجه فرنگی به همراه مقدار کمی روغن زیتون باعث جذب بهتر لیکوپن توسط بدن می‌شود.

جلوگیری از آسیب DNA

گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های فوق‌العاده مانند ویتامین C و ویتامین A هستند. این ویتامین‌ها مانع آسیب DNA توسط رادیکال‌های آزاد می‌شوند. در نتیجه، ممکن است از ابتلا به بیماری های مرتبط با سن مانند آترواسکلروز (تصلب شریان) یا دیابت جلوگیری کند.

کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی

گوجه فرنگی‌ها حاوی مواد مغذی مهم، مانند نیاسین، فولات و ویتامین B6 هستند که با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط اند. یک بررسی نشان داده است زنانی که ۷ تا ۱۰ وعده از محصولات و فرآورده های گوجه فرنگی در هر هفته مصرف می‌کنند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها ۲۹% پایین‌تر از زنانی است که کم‌تر از یک وعده و نیم از این محصولات در هر هفته استفاده می‌کنند. نتایج زمانی که زنان محصولات گوجه فرنگی غنی از روغن را استفاده می‌کنند چشمگیر تر خواهد بود.

حفاظت در برابر ترومبوز (تشکیل لخته خون در عروق)

مطالعه دیگری نشان داده است که نوشیدن ۸ لیوان آب گوجه فرنگی در روز به طور قابل توجهی منجر به کاهش تجمع پلاکت‌ها (اجزای کوچک مسطحی هستند که در خون وجود دارند و از بقیه سلول‌های خونی بسیار کوچک‌ترند) در میان افراد مورد مطالعه شده است. در میان کسانی که از یک دارونما استفاده کرده بودند هیچ مزیت و اثر خاصی دیده نشد. اگر می‌خواهید در برابر ترومبوز (لخته شدن خون در رگ‌های خونی) مصون بمانید، باید از آب گوجه فرنگی کم نمک (نمک سدیم) استفاده کنید زیرا مقدار سدیم بالا می‌تواند باعث بروز اثرات منفی برای این نوع بیماری شود.

جلوگیری از التهاب

مطالعه ای تجربی به این نتیجه رسیده است که مصرف روزانه یک لیوان آب گوجه فرنگی سطوح خونی TNF-alpha را تا ۳۴% کاهش می‌دهد. TNF-alpha موجب التهاب می‌شود. سطوح بالا در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و تحلیل برنده مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، پوکی استخوان و آلزایمر یافت شده است.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

لطفا نظرات ، تجربیات و دانسته های خود را با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.