انگیوت با این وضعیت اسفناک به دنیا آمد تا نماد زنده جنایت ارتش آمریکا در جنگ ویتنام باشد. این دختر مظلوم ویتنامی ناخواسته قربانی جنایات ارتش آمریکا در جنگ ویتنام شد. دولت آمریکا که دایه دار حقوق بشر در جهان است در جنگ ویتنام از سمی قوی به نام عامل نارنجی برای از بین بردن مخفی گاه ها و پایگاه های ویت کنگ استفاده کرد اما این ماده کشنده علاوه بر جنگل های انبوه استرالیایی آثار مرگباری بر مردم بی گناه مناطق سم پاشی شده نیز بر جای گذاشت که تا به امروز باقی ست.  به  خاطر استفاده ارتش آمریکا از عامل نارنجی در جنگ ویتنام در سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ حدودا ۵ میلیون نفر به بیماری های عفونی مختلف مبتلا شدند، صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند و هزاران انسان مظلوم مانند این دختر معلول، قربانی عواقب ناشی از بیماری های مرتبط با این ماده شیمیایی شدند. با وجود تمام این ظلم ها انگیوت با اراده ای آهنین به زندگی خود ادامه می دهد تا به جهانیان ثابت کند مهم نیست با چه مشکلاتی مواجه هستید، پاسخ شما به این مشکلات است که سرنوشت شما را رقم می زند. باید ایستاد و با شکوه زندگی کرد.

در جنگ ویتنام ارتش ایالات متحده آمریکا با هدف از بین بردن مکان‌های کمین و عملیات چریک‌های ویتنامی از سمی قوی به نام عامل نارنجی در جنگل‌های ویتنام استفاده کرد. عامل نارنجی (به انگلیسی: Agent Orange) نوعی سم قوی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت‌کنگ به کار برد. این ماده علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به جا گذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود. ارتش ایالات متحده آمریکا با بهره‌گیری از عامل نارنجی ظلم بزرگی در حق مردم ویتنانم انجام داد. بر اساس آمارها ۴/۸ میلیون نفر توسط این مواد شیمیایی کشنده آلوده شده‌اند، صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند و فرزندان قربانیان نیز با عواقب ناشی از بیماری‌های مرتبط با این مواد شیمیایی روزگار می‌گذرانند.

برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سم‌پاشی‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند. در میان سال‌های یادشده، ارتش آمریکا نزدیک به ۷۵٬۷۰۰٬۰۰۰ لیتر علف‌کش شیمیایی و برگ‌زدا بر روی جنگل‌های ویتنام، شرق لائوس و بخش‌هایی از کامبوج فروریخت تا با نابودی این جنگل‌ها از پناه گرفتن ویت‌کنگ‌ها در آن که از آن نقاط به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند جلوگیری کند. هدف‌های دیگر برگ‌زدایی این بود تا مناطق روستایی این بخش از ویتنام را تضعیف کند تا روستاییان که پشتیبان‌های اصلی چریک‌های چپگرای ویتنام به شمار می‌آمدند از منطقه گریخته و به شهرهای زیر کنترل ایالات متحده مهاجرت کنند و چریک‌ها با مشکل تغذیه و تدارکات روبه‌رو شوند.

بخشی از کودکان مناطق سم‌پاشی شده، پنجاه سال پس از این سم‌پاشی‌ها هم‌چنان با مشکلات متعدد سلامتی زاده می‌شوند یا در سنین بالاتر به این مشکلات دچار می‌شوند. در دهه ۱۹۷۰ در شیر مادران جنوب ویتنام و در خون سربازان آمریکایی که در ویتنام بوده‌اند درصدهایی بالایی از دیوکسین مشاهده شد.

امروز با یکی از قربانیان جنگ ویتنام آشنا خواهیم شد که بدون دست به دنیا آمده است اما به لطف پاهایش کارهای روزانه‌اش را به تنهایی انجام می‌دهد و برای کمک به خانواده از برادرزاده و خواهرزاده‌اش نیز مراقبت می‌کند. حقیقتاً اراده و صبر این دختر جوان پاسخ کوبنده‌ای به ظلم دولت ایالات متحده آمریکا در حق مردم ویتنام است.

انگیوت « Nguyet » دختر جوانی ست که نمادی زنده از قربانیان این جنگ شوم است. او بدون دست به دنیا آمد اما خوشبختانه به لطف پاهایش می‌تواند از پس کارهای روزانه‌اش برآید. تنها آرزوی این دختر معصوم که سند زنده جنایات ارتش آمریکا در جنگ ویتنام است داشتن خانه‌ای مستقل است تا بتواند زندگی روستایی و ساده خود را در آرامش سپری کند.

انگیوت به همراه خانواده‌اش در استان وین فوک زندگی می‌کند. استان وین فوک (به لاتین: Vĩnh Phúc Province) یک از استان‌های ویتنام است که در منطقه دلتا رود قرمز واقع شده است. او علاوه بر انجام کارهای روزانه‌اش برای کمک به خانواده‌اش از برادرزاده و خواهرزاده‌اش نیز مراقبت می‌کند. انگیوت در اوقات فراغتش کتاب می‌خواند و از اینترنت برای افزایش دانش و آگاهی خود استفاده می‌کند.

در طول جنگ ویتنام، ارتش آمریکا از عامل نارنجی برای برگ‌زدایی جنگل‌های ویتنام استفاده کرد.

after-the-war-vietnamese-U.S (2)

۴/۸ میلیون نفر بر اثر کاربرد این مواد شیمیایی به بیماری‌های عفونی مبتلا شدند و صدها هزار نفر نیز جان خود را از دست دادند.

after-the-war-vietnamese-U.S (3)

و میلیون‌ها نفر نیز با عواقب ناشی از بیماری‌های مرتبط با این مواد شیمیایی سمی روزگار می‌گذرانند.

after-the-war-vietnamese-U.S (4)

انگیوت، دختر معلول ویتنامی تنها یکی از قربانیان جنگ ویتنام است که با صبر و استقامتش جوابی کوبنده به ظلم دولت آمریکا داده است.

after-the-war-vietnamese-U.S (5)

او بدون دست به دنیا آمد.

after-the-war-vietnamese-U.S (6)

اما خوشبختانه به لطف پاهایش می‌تواند از پس کارهای روزانه‌اش برآید.

after-the-war-vietnamese-U.S (7)

انگیوت به همراه خانواده‌اش در استان وین فوک ویتنام زندگی می‌کند.

after-the-war-vietnamese-U.S (8)

او کارهای خانه را انجام می‌دهد و برای کمک به خانواده‌اش از برادرزاده و خواهرزاده‌اش مراقبت می‌کند.

after-the-war-vietnamese-U.S (9)

در اوقات فراغت نیز کتاب می‌خواند و از اینترنت برای افزایش دانش و آگاهی‌اش استفاده می‌کند.

after-the-war-vietnamese-U.S (1)

او آرزو دارد روزی صاحب خانه‌ای کوچک شود تا بتواند زندگی مستقلی برای خودش دست و پا کند و با آرامش کامل در روستای زیبایش زندگی کند.

after-the-war-vietnamese-U.S (10)

مقالات پیشنهادی:

زلزله نپال؛ نجات معجزه آسای یک نوزاد ۴ ماهه از زیر آوار

ترسناک ‌ترین ابر جهان شهروندان سیدنی استرالیا را وحشت زده کرد! + تصاویر

تصاویر شگفت‌انگیز از ابتدای لقاح تا تولد نوزاد انسان

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر