گاهی اوقات ممکن است حس کنیم در محل کارمان به فردی نامرئی تبدیل شده‌ایم. شاید کارها و وظایف خود را به خوبی انجام دهیم ولی هرگز این دلسوزی و مسئولیت‌پذیری ما مورد توجه قرار نگیرد؛ اما اگر می‌خواهید در محیط کار خود احساس بهتری داشته باشید و یا افزایش حقوق یا ترفیعی که لایقش هستید را به دست آورید باید کاری کنید که کارفرما یا رئیس و سایر مسئولین شرکت متوجه سخت‌کوشی و مسئولیت‌پذیری شما باشند و برای تشویق شما اقدام‌های لازم را انجام دهند.

در این مقاله ۶ روش را بررسی می‌کنیم که می‌توانید با پیروی از آن‌ها به کارمندی تبدیل شوید که یک سر و گردن از تمامی پرسنل شرکت بالاتر و هزاران قدم از رقبای خود جلوتر است.

۱-بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

به قول نویسنده مجله‌ی فوربس William Arruda، تمرکز بر روی نقاط ضعف، استراتژی بازنده‌هاست. اگر می‌خواهید در محل کار از سایر رقبای خود پیشی بگیرید و نظر مسئولان خود را جلب کنید نباید پیوسته به دنبال رفع و یا کاهش نقاط ضعف خود باشید بلکه باید بر روی تقویت و بهبود نقاط قوت خود تمرکز کنید. شاید در انجام کارهای اداری و کاغذبازی‌های معمول خوب نباشید اما ممکن است در فروش فرد موفق و باهوشی باشید. پس بر روی فروش تمرکز کنید و برای انجام مسئولیت‌هایی که در آن‌ها مهارت و تجربه‌ی کافی ندارید از دیگران کمک بخواهید.

۲-پروژه‌ها را پیگیری کنید.

سعی کنید کارمندی پیگیر و دلسوز برای شرکتتان باشید. هر گاه پروژه‌ای در یک شرکت شروع می‌شود، فردی باید مسئول تفهیم وظایف به سایر افراد درگیر در پروژه شود تا به آن‌ها تمام مراحل و چند و چون پروژه را توضیح دهد. شما باید همین فرد باشید و برای به دست آوردن این موقعیت داوطلب شوید. باید با مسئولین بخش‌های مختلف پروژه ارتباط برقرار کنید و روند پیشرفت پروژه را بررسی کنید و اطلاعات و داده‌های لازم را برای ارائه به مسئولین شرکت جمع‌آوری کنید. این کار شما را نسبت به سایر کارمندان شرکت جلو می‌اندازد و موجب متمایز شدنتان در محل کار می‌شود.

۳-بیشتر از وظایف معمول خود کار کنید.

فقط انجام وظایف و مسئولیت‌های معمول روزانه نمی‌تواند مزیت رقابتی خاصی برای شما در محل کار ایجاد کند. بهتر است از شرح وظایف کاری خود پیشی بگیرید و قدم به آن سوی مسئولیت‌های خود بگذارید. نباید به عنوان کارمندی شناخته شوید که بلافاصله بعد از اتمام ساعات کاری وسایل خود را جمع می‌کند و از شرکت خارج می‌شود و اصلاً اهمیتی به میزان پیشرفت پروژه‌های شرکت نمی‌دهد. بیشتر کار کنید. بیش از انتظار کارفرمای خود ظاهر شوید. اگر مشغول کار بر روی پروژه‌ای هستید تا اتمام آن در محل کارتان بمانید و به فعالیت و تلاش ادامه دهید. به رئیستان ثابت کنید که شما کارمندی هستید که زودتر از دیگران در محل کار حاضر می‌شود،تا دیروقت کار می‌کند و یا تا زمان تکمیل یک پروژه یا قرارداد کاری حتی اگر لازم باشد بخشی از کارها را در منزل انجام می‌دهد.

۴-مفید باشید.

هر جا که لازم شد، برخیزید و به دیگران کمک کنید. خودخواه نباشید، اگر همکارانتان به کمک بیشتری – خواه انجام تحقیقی مختصر یا آوردن یک لیوان اضافی قهوه باشد-نیاز داشتند با کمال میل برای آن‌ها وقت بگذارید و به آن‌ها کمک کنید. برای انجام کارهایی که می‌تواند موجب ارتقای رتبه‌ی شرکت در بازار رقابتی امروز شود داوطلب شوید حتی اگر این کارها در لیست وظایف و مسئولیت‌های شغلی شما نباشد. در کارهای خیریه از دیگران پیشی بگیرید، مسئولیت رزرو غرفه شرکت در نمایشگاه را بر عهده بگیرید و اولین فردی باشید که به درخواست کمک همکارانش پاسخ می‌دهد. اینکه به کارفرمای خود ثابت کنید که تنها به فکر منافع شخصی نیستید و بر عکس پیشرفت شرکت بر منافع فردی شما ارجحیت دارد بسیار مهم و حیاتی ست. مطمئن باشید بیشترین سود و منفعت چنین طرز فکری نصیب شما خواهد شد.

۵-مسئولیت رهبری را بر عهده بگیرید.

بهترین روش برای به دست آوردن جایگاهی ویژه در محل کار این است که رهبری و مسئولیت یک پروژه را بر عهده بگیرید. اولین فردی باشید که می‌گوید :« باشه، مسئولیت این پروژه با من »؛ و اصلاً از اینکه شاید نتوانید به خوبی از عهده‌ی این مسئولیت برآیید و کارهای خود را به نحو احسن انجام دهید نترسید. اینکه تنها در چشم مسئولان شرکت و کارفرمایتان کارمندی باهوش و مفید به نظر آیید مهم نیست بلکه باید نظر همکاران و سایر کارمندان شرکت را نیز به خود جلب کنید. باید کاری کنید که وقتی آن‌ها به کمک نیاز داشتند پیش شما بیایند و از شما درخواست کمک و یاری کنند. دقت کنید که هرگز در این مورد اغراق نکنید. نباید تنها به این دلیل که می‌خواهید دیده شوید و به شما توجه کنند وظایف و مسئولیت‌هایی را بر عهده بگیرید که تکمیل آن‌ها فراتر از توانمندی‌ها و استعدادهای شماست. نسبت به تمایلتان برای کمک و رهبری واقع‌بین باشید.

۶-مهربان باشید.

خوب، شاید این مورد کمی عجیب و دور از انتظار باشد؛ اما حقیقت این است که باید با مردم خوب باشید و هرگز از شرکتتان بدگویی نکنید. اگر واقعاً می‌خواهید شرکت شما پیشرفت کند باید به خوبی از آن صحبت کنید و برجسته سازی نکات مثبت محل کارتان را به عنوان یک عادت کلیدی قبول کنید و در جهت تقویت آن بکوشید. فردی که از اداره و سازمانی که در آن کار می‌کند بدگویی می‌کند، دستی را گاز می‌گیرد که به او غذا می‌دهد و این زشت‌ترین کاری ست که یک انسان می‌تواند انجام دهد. اگر شرایط مطابق میل شما نیست، خوب، زحمت بکشید و آن را بهتر کنید. با همه‌ی همکاران خود مهربان باشید و بر روی تمام روابط کاری و شخصی خود نظارت کامل داشته باشید. اگر مهربان باشید، قطعاً هیچ‌کس دوست نخواهد داشت که نظاره‌گر شکست شما باشد و اگر حرف یا عملی تند و زننده انجام دهید مطمئن باشید دیگران از اینکه شما با مشکل مواجه شوید و کارتان را از دست بدهید خوشحال خواهند شد. اگر به شرکت یا سازمانی که در آن کار می‌کنید علاقه‌مند باشید و به همکارانتان برای کسب موفقیت و افزایش حقوق و ترفیع کمک کنید و آن‌ها را تشویق کنید مطمئناً آن‌ها هم در پاسخ این رفتار دوستانه و حرفه‌ای، شما را تشویق خواهند کرد و به موفقیت و پیروزی شما کمک خواهند کرد.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر