با وجود صفحات خوب آراسته شده‌ی فیس بوک و پس‌زمینه‌های قانع‌کننده در توییتر، هنوز هم بخش بزرگی از ترافیک وب‌سایت – نزدیک به نیمی از ترافیک – از روش قدیمی یعنی موتورهای جست‌وجو تأمین می‌شود.

از زمانی که کبوتر تجارت از شبکه‌های اجتماعی سر درآورد، روند جست‌وجو به سرعت و به کلی دگرگون شد. بهترین شیوه‌ها هیجان‌انگیزتر، ظریف‌تر و متأسفانه پیچیده‌تر شده است. سئو نمرده است، فقط تکامل یافته است.

خوشبختانه، سئو در عین تکامل بهبود نیز یافته است. سئو دیگر به معنای بهبود چگالی کلمات کلیدی و افزایش بک لینک‌ها نیست. با تمرکز بر چشم‌انداز بزرگ‌تر و استفاده از سئوی جامع می‌توانید تمام جوانبی که موجب درخشش و ترویج محتوای وب‌سایتتان در موتورهای جست‌وجو و فضای مجازی می‌شود را رعایت کنید. در این طرز فکر، سئوی جامع دیگر فقط به معنای سئو نیست بلکه به معنای باارزش‌تر کردن وب‌سایت و محتوای آن برای کاربران و در نهایت، برداشت محصول از این مشارکت معنادار و مفید است.

چشم‌انداز کلی

سئوی جامع دقیقاً همان چیزی ست که به نظر می‌رسد : نوعی از سئو که بر روی چشم‌انداز کلی متمرکز است.

تمام فاکتورهایی  که به وب‌سایت شما مربوط می‌شوند از پتانسیل تأثیرگذاری غیر قابل انکاری بر روی رتبه‌بندی شما در موتورهای جست‌وجو برخوردارند. چگالی کلمات کلیدی، لینک‌ها، طراحی وب‌سایت، ساختار وب‌سایت، خوانایی و دسترسی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دیده شدن شما در فضای مجازی کمک کند یا مانع آن شود.

پس چرا باید بر تمام جوانب وب‌سایتتان تمرکز کنید؟ پاسخ روشن است : چون فضای مجازی به مکانی شلوغ تبدیل شده و کاربران هم به هر دلیلی دیگر میل ندارند برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود ساعت‌ها به جست‌وجو بپردازند. بر اساس تحقیقات انجام شده، ۷۵ درصد کاربران هرگز وارد صفحه‌ی دوم نتایج جست‌وجوی خود در موتورهای جست‌وجو نمی‌شوند. حتی اگر بتوانید در صفحه‌ی نخست نتایج جست ‌و جو قرار بگیرید، ۷۰ درصد کاربران به وب‌سایت‌هایی که طراحی ضعیف و خسته‌کننده‌ای دارند اعتماد نمی‌کنند.

اگر تمام آمارهایی که در پاراگراف قبلی به آن‌ها اشاره کردیم برای شما بی‌معنا باشد باز هم برای ترغیب شما به منظور بهتر کردن وب‌سایتتان به اندازه‌ی کافی تأثیرگذار هستند. فقط بدانید که رقبای شما  نه تنها دست روی دست نگذاشته‌اند، بلکه هر کاری که از دستشان برمی‌آید انجام می‌دهند، مشتری‌ها را به دست می‌آورند، وب‌سایت خود را قابل استفاده تر می‌کنند و با دعوت از وبلاگ نویسان مهمان نیروی رقابتی خود را دو چندان می‌کنند. عقب افتادن در این میدان رقابتی به معنای از دست دادن رهبری جریان و تعامل معنی‌دار با مشتریان است.

فرمول تغییر کرده است

خوب، صبر کنید. چه اتفاقی برای کلمات کلیدی افتاده است؟ چه  بلایی سر تگ‌های H2 و روش‌های قدیمی و منسوخ شده‌ی سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو آمده است؟

خوب، آن‌ها هنوز هم سر جای خودشان هستند اما دیگر به اندازه‌ی گذشته مهم و حیاتی نیستند. در زمان و مکانی خاصی از تاریخچه‌ی سئو، مهندسان گوگل متوجه شدند که اینترنت مکانی پیچیده است و فرمول‌های قدیمی برای تعیین تناسب و کیفیت محتوا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند. جدیدترین بروز رسانی الگوریتم جست‌وجوی گوگل یعنی « مرغ مگس‌خوار » شامل ۲۰۰ فاکتور مختلف برای رتبه‌بندی صفحات است.

هر دوی عوامل فردی در رتبه‌بندی صفحات درگیرند و الگوریتم رتبه‌بندی گوگل به تنهایی طوری طراحی شده است که بتواند متناسب‌ترین صفحه و وب‌سایت با عبارت جست‌وجو شده را در اختیار کاربر بگذارد. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که دسترسی و استفاده صددرصدی از هر دو عامل ذکر شده ساده و آسان نیست. دلیل اصلی این مدعا هم این است که نسخه‌های قبلی فرمول‌های جست‌وجو دست مدیران وب‌سایت‌ها را برای فریب سیستم با اضافه کردن تعداد بسیار زیادی از کلمات کلیدی و بارها و بارها لینک دادن به یکدیگر باز گذاشته بود. در حال حاضر رتبه‌بندی محتوا بر اساس شناخت کاربران صورت می‌گیرد و وب‌سایت‌ها بدون تولید لینک‌های بیش از حد و فریب الگوریتم‌های گوگل می‌توانند به رتبه‌های خوبی در نتایج جست‌وجو دست یابند.

به همین دلیل است که باید از سئوی جامع استفاده کنید. محتوای با کیفیت بالا به راحتی شناخته شده و ارزش‌گذاری می‌شود و توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و به شرط ارائه در طراحی و ساختار مناسب وب‌سایت موجب تشویق کاربران به مطالعه بیشتر می‌شود. با تولید محتوای تازه، غنی و با کیفیت که موجب افزایش ارزش در زندگی دیگران شود، وب‌سایت‌های معتبر به سادگی به شما لینک خواهند داد، مطالب و مقالات شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته خواهد شد و با سرعت بیشتری توسط الگوریتم‌های گوگل شناخته خواهید شد و در نهایت هم به رتبه خوبی در موتورهای جست‌وجو دست خواهید یافت، بدون اینکه نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای خرید بک لینک و دور زدن الگوریتم‌های گوگل داشته باشید.

Seo-Word-Flat-Illustration

المان‌های موفقیت

مسلماً فقط نمی‌خواهیم با معنا و مفهوم سئوی جامع آشنا شویم بلکه می‌خواهیم نحوه تأثیرگذاری آن بر موفقیت و رتبه‌ی وب‌سایتمان را درک کنیم. پرسش کلیدی این است که به عنوان مدیر یک وب‌سایت باید چه کارهایی انجام دهیم تا مطالب و مقالات منتشر شده در وب‌سایتمان هم از لحاظ ذهنی و هم از نظر عینی و بصری شاخص شود و به خوبی نظر کاربران را جلب کند؟

نخست باید از خود وب‌سایتتان شروع کنید. وب‌سایت‌های بزرگ و مشهور مشخص، متمرکز، خوانا و قابل پیمایش هستند. اگر می‌خواهید دکوراسیون‌های اضافی به وب‌سایت خود اضافه کنید، ساده‌سازی طراحی را فراموش نکنید، در چنین مواردی بهتر است از طراحی فلت استفاده کنید.

مطمئن شوید که طراحی وب‌سایتتان را مطابق با علم خوانایی و اسکن چشم انجام می‌دهید، از فونت‌های مشخص و به اندازه کافی بزرگ استفاده کنید تا کاربران بتوانند بی دردسر و با کم‌ترین زحمت مقالات شما را مطالعه کنند. پیمایش وب‌سایت را با استفاده از هدینگ ها و عناوین منویی که روشن و قابل درک هستند ساده کنید (« خبرها» در مقابل « اتفاقات روز»).

هر یک از موارد ذکر شده موجب بهبود تجربه‌ی خواندن مقالات می‌شود و یافتن سایر مقالات منتشر شده در وب‌سایت را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

عنصر بعدی که باید روی آن تمرکز کنید، محتوای وب‌سایت است. ببینید رقبایتان دارند چه کار می‌کنند و سعی کنید بفهمید چطور می‌توانید کارهای آن‌ها را بهتر و حرفه‌ای‌تر انجام دهید. آیا می‌توانید فیلم‌های بیشتر، منابع ارزشمندتر و مصاحبه با کارشناسان معروف زمینه‌ی کاری‌تان را به وب‌سایت اضافه کنید؟

اگر می‌خواهید اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و بک لینک از وب‌سایت های با پیج رنک بالا را به دست آورید بهتر است محتوایی ارائه کنید که تولیدکننده‌ی ارزش باشد. این ارزش تأثیرگذار می‌تواند در قالب سرگرمی، آموزش، اطلاعات و یا حتی گفت‌وگوها به کاربران ارائه شود. هر وقت که می‌خواهید مقاله یا محتوایی را برای وب‌سایتتان تولید کنید، از خود بپرسید : « آیا زندگی کاربران و مخاطبان وب‌سایت بعد از مطالعه‌ی این مقاله بهبود خواهد یافت؟ « اگر پاسخ شما به این سؤال کلیدی نه است، هرگز آن مقاله و محتوا را در وب‌سایت خود منتشر نکنید.

بعد به دنبال اصول اولیه  مقالات خود بروید. از نویسندگان زبده و کار بلد برای تولید محتوا استفاده کنید و یک ویرایشگر را برای رفع غلط‌های املایی و اشتباهات دستوری مقالات استخدام کنید. برای تولید ویدیو، از دوربین‌های با کیفیت و نورپردازی حرفه‌ای استفاده کنید و برای ضبط صدا هم میکروفن‌های پیشرفته  را به کار ببرید.

برای تولید اینفوگرافیک ها و تصاویر وب‌سایت، فردی را که آشنا به نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش تصاویر نظیر فتوشاپ است را استخدام کنید. در نهایت هم با بهبود جنبه‌های فنی صفحات سعی کنید یافتن مقالات و محتوای وب‌سایتتان را برای خزنده‌های وب (web crawlers) و موتورهای جست‌وجو ساده کنید.

در آخر هم بر روی حضور خود در شبکه‌های اجتماعی و ترویج برندتان تمرکز کنید. در یک نگاه گسترده‌تر و جامع‌تر، شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی ظرفیتی منحصر به فرد برای ایجاد ارتباطی با معنا و فعال با کاربران را در اختیار شما می‌گذارند که می‌توانید از آن برای ساخت شهرت خود به عنوان منبعی حرفه‌ای و قابل اعتماد استفاده کنید. در واقع، با قرار گرفتن در مقابل دید جامعه‌ی بزرگ کاربران در شبکه‌های اجتماعی شانس ایجاد بک لینک‌های با کیفیت و متعدد برای وب‌سایتتان چند برابر خواهد شد.

خیلی روشن و ساده است : هر چه افراد بیشتری مقالات شما را ببینند، کاربران بیشتری از محتوای منتشر شده در وب‌سایت شما لذت خواهند برد و آن را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک خواهند گذاشت.

هم زمان با تغییرات موتورهای جست‌وجو و سئو، شیوه‌های ارائه شده از سوی سئوی جامع بیشتر، مفیدتر و مهم‌تر خواهند شد. یک تجربه‌ی کاربری قوی و لذت‌بخش، طبیعتی جدید در عصر مرغ مگس‌خوار است و دستیابی به آن از طریق طراحی پویا، مقالات با کیفیت بالا و حضور در رسانه‌های اجتماعی و جامعه به معنای کاربران راضی و در نهایت کسب و کاری موفق و پر سود است.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر