یکی از عادت‌های رایج در میان انسان‌ها در عصر اطلاعات وبگردی و گشت‌وگذار روزانه در فضای مجازی ست. در طی چند سال اخیر وب‌سایت‌ها نیز با سرعتی سرسام‌آور رشد کرده اند و میلیون‌ها وب‌سایت در موضوعات مختلف ایجاد شده‌اند که هر کدام از آن‌ها برای جذب مخاطب و کاربر هدف تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. برخی از این وب‌سایت‌ها عمومی و برخی مانند سرویس‌های ایمیل نیاز به ثبت‌نام دارند، بعضی نیز خدمات ویژه‌ای در بخش اعضا به کاربران خود ارائه می‌کنند؛ بنابراین تسلط بر فرآیند ثبت‌نام صحیح و ایمن امری اجتناب‌ناپذیر است.

دو فاکتور مهم در روند ثبت‌نام انتخاب نام کاربری و رمز عبور است که اولی به نوعی به سلیقه‌ی شخص بر می‌گردد و زیاد در ایمن بودن ثبت‌نام تأثیرگذار نیست اما فاکتور دوم یعنی رمز عبور مستقیماً با سطح ایمنی و غیر قابل هک بودن پروفایل شما در ارتباط است. متأسفانه برخی کاربران ترجیح می‌دهند از یک رمز عبور برای ثبت‌نام در سرویس‌های مختلف استفاده کنند و برخی نیز از پسوردهای مشخص مثل تاریخ تولد یا اسم خود استفاده می‌کنند که هر دو مورد اشتباهاتی بزرگ و در پاره‌ای از موارد غیر قابل جبران هستند که شانس هک شدن اکانت کاربران را دو چندان می‌کنند.

Create secure password

در این مقاله جدولی در اختیار شما قرار داده ام که می‌توانید تنها با نگاه به پسوردهای مختلف و مقایسه‌ی آن‌ها بر روند ساخت رمزهای عبور قوی و غیر قابل هک مسلط شوید. اگر خوب به این جدول نگاه کنید در هر ردیف ۳ پسورد در ۳ دسته‌ی جداگانه با نام‌های OK Password (رمزهای عبور ساده‌ای که کاربران مبتدی انتخاب می‌کنند)، Better Password (نسبت به گروه قبلی ایمن‌تر است) و Excellent Password (پسوردهای عالی که کاربران حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند) جا گرفته‌اند. به عنوان مثال، در ردیف اول پسورد ضعیف عبارت kitty است که در ستون دوم با اضافه شدن عدد ۱ و حرف بزرگ K کمی ایمن‌تر شده و به شکل ۱Kitty درآمده است اما یک کاربر حرفه‌ای به این هم بسنده نکرده و از عبارت ۱Ki77y استفاده کرده است که عدد ۷۷ می‌تواند سال تولد یا شماره شناسنامه فرد باشد که کاملاً هوشمندانه و با زیرکی خاصی جایگزین دو حرف t در این رمز عبور شده است.

توصیه بنده این است که این جدول را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید و هر زمان که خواستید پسوردی جدید بسازید از آن به عنوان یک راهنمای عالی استفاده کنید.

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر