امروزه در دنیای صنعتی اغلب علت‌های مرگ و میر زودرس برطرف شده است. بیماری‌هایی مانند سل، فلج اطفال، مالاریا، وبا، تیفوس و بسیاری امراض دیگر وجود خارجی ندارند. علت مرگ و میر زودرس در دنیای ما مشکلاتی از قبیل بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، دیابت و حوادث رانندگی است که همه آن‌ها را می‌توانیم تا حدودی کنترل کنیم.

البته بعضی حوادث غیرقابل پیش بینی هم هستند که برای کنترل آن‌ها کاری از شما ساخته نیست مانند سیل، زلزله و سایر حوادث طبیعی.

شش عادت مهم سلامتی

در جریان بررسی روی هزاران انسان که به مدت ۲۰ سال طول کشید، شش عادت کلیدی شناسایی شد که می‌توانند به طول عمر بیشتر بینجامند :

منظم غذا بخورید : خودتان را گرسنگی ندهید و بیش از اندازه هم غذا نخورید. غذاهای معمولی و سالم را ترجیحاً در ۵ یا ۶ نوبت در روز بخورید. آخرین وعده غذای شما باید دست کم سه ساعت قبل از خواب باشد.

غذای سبک بخورید : پرخوری شما را خسته می‌کند، اما کم و سبک غذا خوردن، انسان را هوشیار و گوش به زنگ می‌کند.

بین وعده های اصلی غذا، غذا نخورید : وقتی غذا می‌خورید معده شما باید غذا را هضم و گوارش کند و آن را به روده های کوچک بفرستد. این کار به چهار یا پنج ساعت وقت نیاز دارد. اگر روی غذای هضم نشده غذا بخورید، معده شما باید همه فعالیت‌های گوارشی را از نو تکرار کند. این امر سبب ناراحتی معده می‌شود و با خود سوزش معده و یبوست به همراه می‌آورد.

به طور منظم ورزش کنید : از همه بهتر این است که روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنید. برای ورزش کردن می‌توانید فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، شنا کردن، دویدن و یا کار با دستگاه های ورزشی را دنبال کنید. باید بتوانید همه روزه مفاصل خود را شاداب نگه دارید.

کمربند ایمنی را ببندید : یکی از بزرگ‌ترین علل مرگ و میر تا سن ۳۵ سالگی تصادفات رانندگی است که کارشناسان از آن به عنوان جنگ خاموش یاد می‌کنند.

 سیگار نکشید : سیگار کشیدن موجب ۳۲ نوع بیماری می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سرطان ریه، حنجره، گلو، معده و بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

شما چه فکر می‌کنید؟ چه عوامل دیگری در داشتن زندگی سالم و عمری طولانی نقش ایفا می‌کنند؟ شما چه روش‌هایی را استفاده می‌کنید؟

لطفاً نظرات و دانسته های خود را با ما در میان بگذارید.