در پی اختراع دوربین اتوکروم توسط برادران لومیر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عکاسی تاریخ نیز کلید خورد؛ بانکدار فرانسوی به نام «آلبرت کان» آنقدر مجذوب «اتوکروم» شد که شماری از بهترین عکاسان اروپا را مأمور کرد تا با این دوربین به نقاط مختلف جهان سفر کنند و از زندگی مردم ممالک دیگر عکاسی کنند. این اقدام کان باعث شد گنجینه‌ای با ۷۰ هزار نگاتیو از زندگی مردم سراسر جهان از افریقا، آسیای میانه، آسیای شرقی و افریقا به وجود بیاید که اکنون هر یک سند تاریخی ارزشمندی از تاریخ و مردم‌شناسی جهان معاصر به شمار می‌رود. اختراع برادران لومیر ۲۰ سال توجه همه عکاسان جهان را به خود معطوف کرد و عکس‌های رنگی زیادی با آن عکاسی شد. اکنون گرچه بیش از یک صد سال از عکاسی با دوربین برادران لومیر می‌گذرد اما همچنان عکس‌هایی که با «اتوکروم» گرفته شده جالب توجه است. در کنار عکاسانی که آلبرت کان استخدام کرده بود در نقاط مختلف جهان افراد بسیاری دوربین «اتوکروم» تهیه کردند و عکاسی رنگی را آغاز کردند. در آن زمان عکاسانی از امریکا نیز برای نخستین بار در این قاره با دوربین برادران لومیر عکاسی کردند. عکاسانی چون “چارلز مارتین”، “ادین ویشرد”و”کلیفون آدامز” اولین کسانی بودند که با خرید دوربین اتوکروم شروع به عکاسی کردند. عکس‌هایی که آنها از زندگی مردم امریکا، بومیان سرخ پوست و گاوچران‌های تگزاس بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵ گرفته اند مانند دیگر عکس‌های اتوکروم هنوز بعد از نزدیک به یک قرن رنگ‌های زنده و چشم نوازی دارند.

اولین گام جدی برای خلق عکس رنگی را بایست در تحقیقات یک فیزیکدان بریتانیایی به نام “جیمز مکسول” جستجو کرد. او در سال ۱۸۵۸ برای نخستین بار نشان داد که همه رنگ‌های طبیعت از سه رنگ آبی، سبز و قرمز تشکیل شده است. این کشف تا دهه‌ها مبنای تحقیقات بسیاری برای دانشمندانی بود که سودای عکس رنگی را در سر داشتند اما در سال ۱۹۰۴ بود که با شیشه‌های ” اتوکروم ” برادران لومیر این خیال به واقعیت بدل شد.

برادران لومیر مخترعان نام آشنایی که در سال ۱۸۹۵ نخستین دستگاه نمایش فیلم یعنی سینماتوگراف را به ثبت رسانده بودند با اختراع جدید خود انقلابی در عکاسی به وجود آورند. آن‌ها ۳ سال پس از اختراع دوربین اتوکروم سعی با آزمون و خطا عکاسی با آن را بهبود بخشیدند و نهایتاً در سال ۱۹۰۷ آن را عرضه کردند.

برادران لومیر برای این‌که دیگران را با تکنیک عکاسی رنگی آشنا کنند و این اختراع جدید را بر سر زبان‌ها بیاندازند، یک بسته آزمایشی حاوی صفحه‌های شیشه‌ای که با لایه نازک مخصوصی پوشانده شده بود، برای عکاسان در اروپا و آمریکا ارسال کردند تا طریقه کار با این دوربین جدید را آموزش دهند. اختراع برادران لومیر در آن زمان دنیای عکاسی را متحول کرد و برای دو دهه در بازار عکاسی جهان بی‌رقیب ماند.

در پی اختراع برادران لومیر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عکاسی تاریخ نیز کلید خورد؛ بانکدار فرانسوی به نام «آلبرت کان» آنقدر مجذوب «اتوکروم» شد که شماری از بهترین عکاسان اروپا را مأمور کرد تا با این دوربین به نقاط مختلف جهان سفر کنند و از زندگی مردم ممالک دیگر عکاسی کنند. این اقدام کان باعث شد گنجینه‌ای با ۷۰ هزار نگاتیو از زندگی مردم سراسر جهان از افریقا، آسیای میانه، آسیای شرقی و افریقا به وجود بیاید که اکنون هر یک سند تاریخی ارزشمندی از تاریخ و مردم‌شناسی جهان معاصر به شمار می‌رود.

اختراع برادران لومیر ۲۰ سال توجه همه عکاسان جهان را به خود معطوف کرد و عکس‌های رنگی زیادی با آن عکاسی شد.

اکنون گرچه بیش از یک‌ صد سال از عکاسی با دوربین برادران لومیر می‌گذرد اما همچنان عکس‌هایی که با «اتوکروم» گرفته شده جالب توجه است. در کنار عکاسانی که آلبرت کان استخدام کرده بود در نقاط مختلف جهان کسان بسیاری دوربین «اتوکروم» تهیه کردند و عکاسی رنگی را آغاز کردند. در آن زمان عکاسانی از امریکا نیز برای نخستین بار در این قاره با دوربین برادران لومیر عکاسی کردند. عکاسانی چون “چارلز مارتین”، “ادین ویشرد” و  “کلیفون آدامز” اولین کسانی بودند که با خرید دوربین اتوکروم شروع به عکاسی کردند. عکس‌هایی که آنها از زندگی مردم امریکا، بومیان سرخ پوست و گاوچران‌ها تگزاس بین سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵ گرفته اند مانند دیگر عکس‌های اتوکروم هنوز بعد از نزدیک به یک قرن رنگ‌های زنده و چشم نوازی دارند.

امیدوارم از عکس های کمیاب رنگی یک قرن پیش آمریکا لذت ببرید:

autochromes-first-color-photographs-1920s-02

autochromes-first-color-photographs-1920s-03

autochromes-first-color-photographs-1920s-05

autochromes-first-color-photographs-1920s-08

autochromes-first-color-photographs-1920s-10

autochromes-first-color-photographs-1920s-11

autochromes-first-color-photographs-1920s-14

autochromes-first-color-photographs-1920s-17

autochromes-first-color-photographs-1920s-18

autochromes-first-color-photographs-1920s-19

autochromes-first-color-photographs-1920s-20

autochromes-first-color-photographs-1920s-21

autochromes-first-color-photographs-1920s-04

autochromes-first-color-photographs-1920s-06

autochromes-first-color-photographs-1920s-07

autochromes-first-color-photographs-1920s-09

autochromes-first-color-photographs-1920s-12

autochromes-first-color-photographs-1920s-16

autochromes-first-color-photographs-1920s-14

autochromes-first-color-photographs-1920s-15

مقالات پیشنهادی:

عکسی خیره کننده از لحظه شکار مرغ ماهی خوار که پس از ۶ سال و ۷۲۰ هزار بار تلاش گرفته شد

۱۱ عکس بسیار زیبا و نفس گیر از فصل پاییز

عکس‌های برگزیده مسابقه عکاسی «مسافر» نشنال جئوگرافیک ۲۰۱۵

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر