امروزه علاوه بر فروشگاه های بزرگ زرق و برق دار زنجیره ای و غیر زنجیره ای، در فضای مجازی و اینترنت عرضه و فروش نبات به طرز چشمگیری رواج یافته است. تولید کنندگان مشخصات محصولات متنوع خود را در سایت و دیگر راه های ارتباط اینترنتی ارائه می کنند و خریداران بر حسب نیاز خود به راحتی و بدون صرف هزینه ای خاص به مقصود خود می رسند.

نبات به شکل های جامد و مایع عرضه می گردد. میزان خرید و فروش نبات مایع اخیرا رشد داشته است.

در شهر های مختلف میزان خرید و فروش نبات فرق می کند. برای مثال در شهر هایی چون یزد که از قدیم الایام مردمانش بدین کار مشغول بوده اند و در شیرینیجات ید طولانی دارند به جز نبات یزدی نبات های دیگر ارج و قرب خاصی ندارد. در یزد هر چند علاقه وافری به نبات وجود دارد اما نبات غیر یزدی جایگاه چندانی ندارد. در شهر هایی چون مشهد نبات های زعفرانی و اخیرا با طعم های مختلف دیگر وجود دارند که صرفا برای سوغات به مشتریان عرضه می شود. در تبریز که مردم علاقه به شیرینی دارند عرضه نبات های خاص می تواند بازار خوبی برای فروش داشته باشد. در تهران نبات به صورت مایع نیز مشتری خود را دارد و فروشندگان برای فروش این نوع از نبات به طور ویژه برنامه ریزی کرده اند.

فروشندگان نبات که از تولیدی های صنعتی و غیر صنعتی محصول خود را تهیه می کنند بحث دسترسی و هزینه وبرایشان مهم تر است. برای مثال کارگاه های اصلی تولید نبات در یزد و مشهد و قم مستقر هستند که قاعدتا نبات در اطراف این شهر ها بهتر و بیشتر یافت می شود.

در عرصه فروش نبات بعضی از تولید کنندگان قدیمی و سنتی که اتفاقا کیفیت نبات شان مناسب هم بوده از برخی شرکت های تازه کار عقب مانده اند. دلیل اصلی این عقب ماندن همانا نداشتن روش های جدید فروش الکترونیک در اینترنت و عدم اتصال شبکه ای به کل کشور است.

فروش نبات

فروش عمده نبات:

به طور کلی وقتی بحث از عمده فروشی می شود باید خرده فروشانی وجود داشته باشند و از آن طرف باید تولید کنندگان عمده ای باشند تا چرخه تکمیل شود. در جا هایی مثل تهران که هم بازر مصرف ان بزرگ است و هم خرده فروشان و مغازه های سوپرمارکت و شیرنی فروشی که نبات را عره کنند و هم اینکه تولیدی های بزرگ اولویت عرضه محصولات خود را تهران قرار می دهند و از این حهت کافی بودن و حتی بیش از حد نیاز بودن آن تضمین می شود، عمده فروشی می تواند یک حرفه موفق تلقی شود.

بازار فروش نبات در جنوب کشور می تواند بیش از وضع موجود رشد کند. عمده فروشی ان در همه نقاط کشور نیاز به تقویت دارد. در بعضی جا ها مانند مرکز کشور در این زمینه خود کفا بوده و نیازی به کار بیشتر در این زمینه ندارند. اما جنوب و شرق کشور بازار مناسبی برای عمده فروشی می باشد.

مسافت و عامل هزینه و زمان موضوعی است که که در کنار کیفیت نقش مهمی را ایفا می کنند. نبات با کیفیت اگر در مسافت نزدیک باشد به صرفه است اما اگر در مسافت دور باشد و بحث هزینه و زمان مسافت مطرح شود کیفیت در مرتبه ای پایین تر برای تصمیم گیری قرار می گیرد.

نگین نبات از محصولات جدیدی است که مشتری پسند تر از بقیه انواع نبات می تواند باشد و عمده فروشی ان هم راحت تر می باشد.

اخیرا نیز نبات های طعم دار جایگاه مناسبی در فروش این محصول پیدا کرده است. نبات طعم دار برای رستوران ها، کودکستان ها، مکان های تفریحی و گردشگری می تواند جایگزین نبات های عادی شود. از آنجا که این مکان ها دارای مشتری و ارباب رجوع زیادی هستند می توانند به عنوان فروش عمده نبات هدف گذاری شوند. نبات های با خاصیت دارویی نعنایی، دارچینی، اویشن دار، گل سرخی و دارای بابونه از دیگر نبات های خاص مناسب جهت عمده فروشی است.


فروش نبات در تهران:

تهران از هر نظر بزرگترین بازار مصرف کشور می باشد. نبات از سفره ایرانیان حذف نخواهد شد مادامی که چای وجود دارد! بنا براین فروش نبات در تهران یه صورت عادی از مهم ترین بازار های فروش محصولات غذایی است.