از امروز تصمیم گرفتم در قالب چند مقاله، زندگی و خدمات ارزنده‌ی افرادی که به نوعی بیشترین تأثیر را بر پیشرفت و ترقی جامعه امروزی داشته‌اند و سبب تغییر همیشگی دنیای ما شده‌اند را بررسی کنم تا از این طریق بتوانیم هم به این افراد نخبه و نابغه احترام بگذاریم و هم دانش و آگاهی این افراد را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.

بهتر دیدم این سری مقالات را با یکی از افرادی که دیدگاه ما به تکنولوژی را برای همیشه و به طور کامل دگرگون کرد و جهان ما را به مکانی زیباتر تبدیل کرد شروع کنم یعنی استیو جابز.

استیو جابز دو سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان از دنیا رفت.( اما اختراعات و نوع آوری های او برای همیشه زنده خواهد بود ). استیو جابز کارآفرین و مخترع آمریکایی بود، استیو شرکت اپل را تأسیس کرد و برای سال‌های متمادی نیز مدیر عامل اپل بود، جابز مؤسس شرکت پیکسار هم بود. همه‌ی جهانیان استیو را یکی از پیشگامان انقلاب رایانه‌های شخصی می‌دانند.هر چند همه‌ی ما از آینده‌ی این کارآفرین یعنی سال‌های اخیر زندگی او اطلاعات زیادی داریم اما فقط افراد معدودی از گذشته‌ی او و فراز و نشیب‌هایی که این مخترع هوشمند طی کرده، آگاه‌اند. در واقع، استیو جابز یک دانشجوی اخراجی بود، خیلی عجیبه، نه؟ اما استیو حقیقتاً یک دانشجوی اخراجی بود و اگر فیلمی که درباره‌ی زندگی استیو جابز تولید شده است را دیده باشید، حتماً می‌دانید که استیو به LSD که یک داروی توهم‌زای قوی ست اعتیاد داشت و در دوران دانشجویی خود از این مواد مخدر به صورت مرتب استفاده کرده است.

در مقاله‌ای با عنوان « اسرار موفقیت این کارآفرین مشهور پس از مرگش برملا شد ! » ویژگی‌ها و صفاتی که سبب موفقیت این کارآفرین خلاق و خوش ذوش شده را بررسی کردیم اما در این مقاله می‌خواهیم به پرسش زیر پاسخ دهیم:

استیو جابز چطور و با انجام چه کارهایی توانست جهان را تغییر دهد؟

استیو کامپیوترهای شخصی را قبل از اینکه کامپیوتر شخصی باشند تولید کرد.

اولین کامپیوتر مک به عنوان یک کامپیوتر شخصی یا اصطلاحاً PC شناخته می‌شود زیرا اولین رایانه‌ای بود که برای استفاده‌های شخصی و کاربردهای خانگی و فردی ساخته شده بود که این امر قبل از ظهور کامپیوترهای مک غیرممکن بوده است. یکی از کامپیوترهایی که توانست این خواسته را به واقعیت تبدیل کند Apple II بود که به طور گسترده‌ای در تمام بازارها پذیرفته شد و توانست عنوان اولین رایانه شخصی موفق را از آن خود کند. کامپیوترهای امروزی به دو دسته‌ی PC و Mac تقسیم می‌شوند اما در واقع هر دوی آن‌ها نسخه‌های تکامل یافته‌ی نمونه اولیه‌ای هستند که اپل به دنیا معرفی کرد به همین دلیل هم باید از استیو جابز برای این نوع آوری تشکر کنیم.

استیو کامپیوترهای ساده و با کاربری آسان تولید کرد.

در واقع نه تنها کامپیوترها بلکه تلفن‌های هوشمند را نیز ساده‌سازی کرد. گوشی‌های هوشمندی که قبل از آیفون به بازار عرضه شده بود به گواه خیلی از کاربران استفاده از آن‌ها سخت و دکمه‌های زیادی داشتند. هدف اصلی استیو جابز این بود که تا جایی که ممکن است محصولات اپل ساده باشند و هر کاربر در هر سنی بتواند به سادگی از تولیدات شرکت او استفاده کند شاید به همین دلیل آیفون فقط یک دکمه دارد. از آنجا که استیو توانست چشم‌انداز خود از تولید کامپیوترهایی که علاوه بر قدرتمند بودن دارای رابط کاربری زیبا و ساده باشند را جامه‌ی عمل بپوشاند کامپیوترهای مک با اقبال زیادی رو به رو شدند و به فروش بالایی دست یافتند. کاربران هم به ‌سرعت کامپیوترهای PC را رها کردند و به استفاده از رایانه‌های Mac روی آوردند زیرا همان‌طور که گفتیم هم رابط کاربری ساده و زیبایی داشتند و هم از مشکلاتی که دیگر کامپیوترهای شخصی پیش روی کاربران خود گذاشته بودند در رایانه‌های استیو خبری نبود.

استیو جابز همیشه به دنبال تبلیغات خلاقانه و بی‌نظیر برای محصولات خود بود.

در پیام بازرگانی معروفی که در طول مسابقات سوپر بول پخش شد با اینکه برای استیو جابز هزینه و ریسک زیادی داشت: یک ورزشکار از یک راه رو به داخل فضایی که شبیه به سینماست می‌دود و چکشی را به سمت صفحه تلویزیون پرتاب می‌کند، صفحه منفجر می‌شود و صدای یک مرد شروع به صحبت درباره‌ی اولین کامپیوتر مک می‌کند و می‌گوید در ۲۴ ژانویه اپل مکینتاش را به بازار عرضه می‌کند و به همین دلیل ۱۹۸۴ دیگر شبیه به ۱۹۸۴ نخواهد بود. معروف است که استیو جابز همیشه منابع و پول زیادی برای تبلیغات محصولات خود خرج می‌کرده و به همین دلیل هم اپل همیشه بهترین تبلیغات بازار را از آن خود کرده است.

استیو فناوری را تبدیل به هنری زیبا کرد.

به جرئت می‌توان گفت که هرگز نباید محصولات اپل را با تولیدات شرکت‌های دیگر مانند سامسونگ و… مقایسه کرد زیرا حتی اگر کاربری تاکنون از هیچ یک از محصولات اپل استفاده نکرده باشد باز هم به احتمال قوی جمله‌ی قبل را تائید خواهد کرد چون مسئله‌ی مهم در دنیای فناوری سادگی در کاربرد و طراحی ست. پیش از استیو هیچ کس به ترکیب موسیقی، کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند فکر نکرده بود.

تنها علاقه‌ی شدید استیو جابز بود که توانست اپل را از یک گاراژ به یک کمپانی بزرگ و مولتی میلیون دلاری تبدیل کند.

شاید استیو را کم بشناسیم و اطلاعات زیادی از زندگی او نداشته باشیم، اما بدون شک محصولات او جهان را برای همیشه دگرگون کرد…مکینتاش، آیفون، آی پد و سایر محصولات اپل همیشه جلوتر از زمان خود و یک سر و گردن بالاتر از محصولات سایر شرکت‌ها بوده‌اند … شاید هم خیلی‌ها محصولات اپل را دوست نداشته باشند، خوب منطقی ست. هر فردی سلیقه‌ی خاص خود را دارد.

از اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید ممنونم.اگر نکات مطرح شده در این نوشته درباره‌ی استیو جابز برای شما جالب و مفید بود، برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.