بیابان آتاکاما یکی از خشک‌ ترین بیابان‌های دنیا در آمریکای جنوبی است. این بیابان که بیشتر پوشیده از شنزار و نمکزار است، از سمت رشته کوه‌های آند به طرف اقیانوس آرام امتداد دارد. بیابان آتاکاما خشک‌ ترین مکان بر روی زمین می‌باشد. دلیل این خشکی هم محصور بودن از دو طرف به‌وسیله‌ی کوه‌های آند و ارتفاعات ساحلی اقیانوس آرام است. آتاکاما به دلیل وجود مواد معدنی غنی در خاکش دارای اهمیت است. آتاکاما در ضمن مورد توجه توریست‌ها هم هست، زیرا وضعیت زمین‌های خالی از حیات آنجا برایشان جذاب است. در سال ۲۰۰۳ یک تیم از محققان آمریکایی گزارشی را منتشر کردند که براساس آن خاک بیابان آتاکاما شبیه به مریخ است. آن‌ها از روش‌های مورد استفاده در مریخ‌نوردهای وایکینگ برای آزمایش خاک‌های بیابان آتاکاما جهت آشکارسازی حیات بهره بردند. گزارش این تیم حاکی است که هر ده سال یک‌بار آن‌ هم به صورت ناچیز در این بیابان باران می‌بارد.

بیابان آتاکاما که در شیلی واقع شده است خشک‌ ترین بیابان غیر قطبی بر روی زمین است، اما حتی همین زمین‌های بایر به ظاهر بی‌ثمر نیز تحت شرایط مناسب دوباره زنده خواهد شد و رنگ و بویی تازه به خود خواهد گرفت. اگر در طول بهار در نیمکره‌ی جنوبی کره زمین یعنی در ماه‌های اکتبر و نوامبر بیابان آتاکاما که خشک‌ترین بیابان جهان است باران سنگینی را تجربه کند، گل‌هایی که در زیر سطح زمین خواب بوده‌اند ناگهان برای استفاده حداکثری از آب باران سر از خاک بیرون می‌آورند و فرشی رنگارنگ و زیبا بر سطح بیابان آتاکاما پهن می‌کنند.

عامل اصلی تولید شکوفه‌های امسال همان الگوهای آب و هوایی است که طوفان پاتریشیا، قدرتمندترین طوفانی که تا به حال بشر تجربه کرده است را ایجاد کرده‌اند. دانیل دیاز، مدیر خدمات گردشگری ملی در آتاکاما، در مصاحبه با خبرگزاری EFE گفت: تراکم شکوفه‌های امسال بی سابقه است. ما شگفت‌زده شده‌ایم چون در تاریخ کشور شیلی هیچ وقت نشده که این اتفاق دو بار در سال روی دهد.

هر چند دانیل دیاز این پدیده فوق‌العاده زیبا و استثنایی را به تغییرات اقلیمی نسبت می‌دهد اما مردم محلی سپاسگزار خدا هستند چون این اتفاق نادر گردشگران زیادی را از سراسر جهان به این منطقه خواهد کشاند. پس بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار توریست برای تماشای این شکوفه‌های زیبا راهی بیابان آتاکاما شوند. شکوفه‌های بیابانی تنها مختص به این منطقه از جهان نیستند چون این بیابان‌ها در ایالت اوتا نیز پدیده مشابه ای را تجربه کرده‌اند.

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (5)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (8)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (3)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (4)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (6)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (2)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (1)

rain-fall-atacama-flowers-bloom-worlds-driest-desert (7)

مقالات پیشنهادی:

زیبایی سحرآمیز مزارع رنگارنگ موراویا در جمهوری چک + تصاویر

۱۱ عکس بسیار زیبا و نفس گیر از فصل پاییز

۳۰ عکس فوق‌العاده زیبا که با آیفون ۶ گرفته شده‌اند

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر