بسیاری از مردم با آمار و ارقامی که ثابت می‌کند ۵۰ درصد از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شوند آشنا هستند. در کمال تعجب، این ارقام تنها زمانی درست هستند که تعداد طلاق‌های یک سال را با ازدواج‌های جدید انجام شده در همان سال مقایسه کنیم. با این حال، وقتی تعداد افرادی که تاکنون ازدواج کرده‌اند را با رقم کلی طلاق تا به امروز مقایسه کنیم، این رقم بسیار کم‌تر خواهد شد. وقتی این طور به داده‌ها و اطلاعات در دسترس نگاه کنیم، نرخ طلاق هرگز بالاتر از ۴۲ درصد نبوده است. مطمئناً این واقعیت به نوعی موجب آرامش افراد متأهل و کسانی که به دنبال ازدواج با فرد مورد علاقه‌شان هستند خواهد شد، اما داده‌های علمی بینش دقیق‌تر و جامع‌تری در مورد این سنت اجتماعی در اختیار ما می‌گذارند. مطالعات و برآوردهای جدید انجام شده توسط رندی اولسون بهتر از قبل به شما نشان می‌دهد که چه عواملی در ادامه‌دار کردن و موفق کردن یک ازدواج مهم و حیاتی هستند. شاید به دنبال شادتر کردن زندگی مشترک خود باشید و یا اینکه تازه این سفر طولانی و هیجان‌انگیز را شروع کرده باشید، فرقی نمی‌کند، به هر حال با نگاهی اجمالی به آمار و نمودارهای ارائه شده در این مقاله می‌توانید با نکات تأثیرگذار بر فرآیند ازدواج و زندگی مشترک آشنا شوید و از این داده‌ها برای خوشبختی بیشتر خود و همسرتان استفاده کنید.

قبل از بررسی این نمودارها، اینکه بدانیم این نمودارها چطور با یکدیگر مقایسه شده اند خیلی مهم است. با توجه به وب‌سایت رندی اولسون، نویسندگان گفته‌اند که آن‌ها یک گروه را به عنوان «نقطه‌ی مرجع یا Reference Point» انتخاب کرده‌اند. این مطلب بدین معناست که تمام گروه‌ها و دسته‌بندی‌های دیگر با آن «نقطه‌ی مرجع» مقایسه شده اند. خیلی ساده یعنی هر درصد نمایش داده شده وابسته به گروهی ست که به نام «نقطه‌ی مرجع» نام‌گذاری شده است.

درآمد خانوار

household-income

اولین شاخص برای درک این مطلب که آیا تمایل به تجربه کردن طلاق دارید یا نه درآمد خانوار است. از آنجا که مشکلات مالی منبع اصلی و جدی اغلب مشاجرات و بحث‌ها در روابط است، چندان هم عجیب نیست که درآمد خانوار در این لیست به عنوان اولین شاخص بیان شده است. اگر به نمودار دقت کنید، در مقایسه با افرادی که درآمد سالانه‌شان از ۰ تا ۲۵ هزار دلار است، احتمال وقوع طلاق در زندگی خانواده‌هایی که درآمد بیشتری دارند به صورت تدریجی کمتر شده است.

در این نمودار نقطه‌ی مرجع خانواده‌هایی هستند که درآمد سالیانه‌شان بین ۰ تا ۲۵ هزار دلار است. با دقت به نمودار می‌توان فهمید که هر چقدر درآمد سالیانه‌ی خانوار افزایش یابد، احتمال وقوع طلاق در آن خانواده کمتر می‌شود.

نگرانی درباره‌ی ظاهر و کسب درآمد

Concern-for-Appearance-and-Earnings

عامل تأثیرگذار دیگر بر احتمال وقوع طلاق در زندگی مشترک شما این است که چقدر و تا چه اندازه به خوش‌تیپی و درآمد بالقوه‌ی همسرتان اهمیت می‌دهید. اگر این مطلب که درآمد همسرتان چقدر است یکی از نگرانی‌های شماست احتمال اینکه ازدواج شما به طلاق ختم شود در مقایسه با زوج‌هایی که به این موضوع اهمیت نمی‌دهند ۱۸ درصد بیشتر است. اگر نگران ظاهر همسرتان هستید، احتمال وقوع طلاق در زندگی مشترک شما در مقایسه با زوج‌هایی که به این موضوع اهمیت نمی‌دهند ۴۰ درصد بیشتر است. درس ارزشمندی که از این نمودار می‌توانیم بیاموزیم این است که بهتر است شریک زندگی‌تان را همان طور که هست بپذیرید و قبل از ازدواج تمام کاستی‌ها و نقاط ضعف و قدرت او را در نظر بگیرید.

در این نمودار نقطه‌ی مرجع زوج‌هایی هستند که نه نگران ظاهر همسر خود هستند و نه نگران ثروت او.

تعلقات مذهبی

Religious-affiliation

تعلقات و وابستگی‌های مذهبی نیز نقش مهمی در احتمال وقوع طلاق بازی می‌کنند. در مقایسه با آن‌هایی که هرگز به اماکن مذهبی (مسجد، کلیسا و …) نمی‌روند، احتمال وقوع طلاق در میان زوج‌هایی که گهگاهی به اماکن مذهبی می‌روند ۱۰ درصد بیشتر است و نکته‌ی جالب این که احتمال وقوع طلاق در میان زوج‌هایی که به طور مرتب به اماکن مذهبی می‌روند ۴۶ درصد کمتر است.

در نمودار بالا نقطه‌ی مرجع افرادی هستند که هرگز به اماکن مذهبی نمی‌روند.

ماه عسل

honeymoon

این نمودار نشان می‌دهد که این روزها داشتن یک ماه عسل دیگر بیش از یک سنت فرهنگی ست. احتمال وقوع طلاق در میان زوج‌هایی که به ماه عسل رفته‌اند ۴۱ درصد کم‌تر از زوج‌هایی ست که ماه عسل نداشته‌اند و این سنت فرهنگی زیبا را نادیده گرفته‌اند.

در این نمودار نقطه‌ی مرجع زوج‌هایی هستند که ماه عسل نداشته‌اند. این نمودار نشان می‌دهد احتمال وقوع طلاق در میان زوج‌هایی که ماه عسل داشته‌اند در مقایسه با نقطه‌ی مرجع ۴۱ درصد کمتر است.

مهمان‌های مراسم عروسی

Wedding-Attendees

نمودار بالا نشان می‌دهد که احتمال وقوع طلاق در زندگی زوج‌هایی که مهمان‌های زیادی (دوستان، آشنایان، فامیل‌ها و …) را به مراسم ازدواج و عروسی خود دعوت کرده‌اند در مقایسه با زوج‌هایی که مراسم را اصطلاحاً خودمانی و بدون حضور دوستان و فامیل‌ها برگزار کرده‌اند کم‌تر است.

با توجه به نمودار نقطه‌ی مرجع جایی ست که مهمان‌های عروسی فقط خود زوجین هستند. هر چقدر تعداد مهمان‌ها بیشتر شود، احتمال طلاق کمتر می‌شود.

هزینه‌های عروسی

Cost-of-Wedding

از سوی دیگر، مقدار پولی که خرج مراسم عروسی می‌کنید اثر معکوس دارد. هر چند شاید با دیدن اثر مثبت مهمان‌های زیاد در مراسم عروسی این طور فکر کنید که بالا بردن هزینه‌های مراسم چیز خوبی ست، اما این ماتریس نباید نادیده گرفته شود. بین احتمال وقوع طلاق و هزینه‌های مراسم عروسی یک رابطه‌ی مستقیم وجود دارد یعنی هر چه بیشتر هزینه کنید احتمال طلاق بیشتر خواهد شد. باید هزینه‌های مراسم عروسی و تعداد مهمان‌های شرکت کننده در مراسم را وابسته به یکدیگر بدانید یعنی سعی کنید با حضور حامیان بیشتر و پرهیز از مراسم گران و پر هزینه تا جایی که می‌توانید احتمال طلاق را کاهش دهید.

با توجه به نمودار هزینه‌ی نقطه‌ی مرجع چیزی بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار است. هر چقدر هزینه‌ی مراسم عروسی از این مقدار بیشتر شود احتمال طلاق هم بیشتر و هر چقدر کمتر شود احتمال طلاق هم کمتر می‌شود.

مدت زمان آشنایی قبل از ازدواج

Length-of-Time-Dating

در نهایت، آخرین شاخص تعیین‌کننده‌ی احتمال وقوع طلاق در زندگی مشترک این است که قبل از ازدواج چقدر با همسرتان آشنا بوده‌اید. جای تعجب نیست که هر چقدر قبل از ازدواج وقت بیشتری را با همسرتان گذرانده باشید و دوره‌ی نامزدی طولانی‌تری داشته باشید، احتمال وقوع طلاق در زندگی مشترکتان کمتر خواهد شد.

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید نقطه‌ی مرجع کمتر از ۱ سال است. با توجه به نمودار هر چه مدت نامزدی و آشنایی قبل از ازدواج بیشتر شود احتمال طلاق کمتر خواهد شد.

 با این که وجود و یا عدم وجود این شاخص‌ها به هیچ وجه منعکس‌کننده‌ی سلامت و یا عدم سلامت یک رابطه نیست، اما آشنایی با این شاخص‌ها و اطلاع از این عوامل تأثیرگذار برای افرادی که هم اکنون در یک رابطه‌ی جدی و سالم هستند و می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند بسیار حیاتی و مؤثر خواهد بود.

به نظر شما چه عوامل دیگری می توانند یک زندگی مشترک را به طلاق ختم کنند؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر