وب‌سایت‌هایی که در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجوی گوگل قرار می‌گیرند بیش از ۹۰ درصد ترافیک جست‌وجوی گوگل را به دست می‌آورند. خوب، سؤالی که ممکن است برای خیلی از کاربران پیش بیاید این است که موتورهای جست‌وجو چطور و بر اساس چه فاکتورهایی تصمیم می‌گیرند که یک وب‌سایت را در صفحه‌ی اول نتایج خود قرار دهند و به عنوان بهترین گزینه به کاربر معرفی کنند؟

هر چند که عنوان این مقاله مطلبی پر از رمز و راز است که هنوز هم بحث‌های زیادی درباره‌ی آن وجود دارد اما مفهوم مورد بحث در این مقاله چندان هم پیچیده و غیر قابل فهم نیست. موتورهای جست‌وجو وب‌سایت‌های اینترنتی را بر اساس اعتبار آن‌ها رتبه‌بندی می‌کنند.

نحوه اثرگذاری اعتبار چگونه است

در دنیای واقعی، فردی که در یک رشته یا زمینه‌ی بخصوص دارای اعتبار و صلاحیت است و از تخصص کافی در حرفه‌ی خود برخوردار است بیشتر از یک فرد فاقد اعتبار و صلاحیت، از سوی دیگران پذیرفته می‌شود و مسلماً پروژه‌ها، طرح‌ها و مسئولیت‌های بیشتری نیز در اختیار او گذاشته می‌شود.

تشخیص چنین اعتبار و صلاحیتی نیز بر اساس ویژگی‌های زیر انجام می‌شود:

  • میزان تجربه‌ی فرد در زمینه‌ی شغلی‌اش
  • توصیه‌های دیگران
  • تأیید فرد از سوی بزرگان آن صنعت
  • عمق، وسعت و کیفیت دانش فرد

شرایط در فضای مجازی هم به همین صورت است. وقتی یک نفر سؤال یا عبارتی را در کادر جست‌وجوی موتورهای جست‌وجو مانند گوگل تایپ می‌کند در واقع می‌خواهد بداند گوگل چه وب‌سایت یا فردی را به او توصیه می‌کند. گوگل هم همان معیارهایی را که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم برای رتبه‌بندی و شناسایی معتبرترین فرد و وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌دهد. در ادامه با روش کاری این موتورهای جست‌وجو آشنا می‌شوید.

میزان تجربه

این مقدار برابر با سن وب‌سایت شماست. هر چه عمر وب‌سایت شما بیشتر باشد و سال‌های بیشتری به کاربران فضای مجازی خدمت کرده باشید از اعتبار بیشتری نزد موتورهای جست‌وجو برخوردار خواهید بود. نه تنها عمر دامنه‌ی شما بلکه کوچک‌ترین جزئیات مربوط به آن نیز در موتورهای جست‌وجو ثبت خواهد شد.

به عبارت دیگر، هر چه دیرتر فعالیت خود در فضای مجازی را شروع کنید، رقابت با وب‌سایت‌های مرجع که مدت زمان بیشتری در دنیای آنلاین بوده‌اند، برای شما سخت‌تر خواهد شد.

توصیه دیگران

معرفی خود به عنوان یک متخصص در زمینه‌ی مورد علاقه‌تان نیاز به ترکیبی سالم از خود معرفی و حمایت دیگران دارد. محتوایی که در وب‌سایتتان منتشر می‌کنید شخصیت و منش کاری‌تان را به دیگران معرفی می‌کند و به نوعی تعریف‌کننده‌ی ذات واقعی شماست؛ اما وقتی وب‌سایت‌های معتبر به شما لینک می‌دهند، باید خوشحال باشید زیرا تأییدیه‌ی آنلاین خود را به دست آورده‌اید.

گرفتن لینک از وب‌سایت‌های مرتبط و شبکه‌های اجتماعی مختلف یکی از نکات کلیدی بهینه‌سازی وب‌سایت یا همان سئو است.

تأیید از سوی بزرگان

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تعداد لینک است. اگر بتوانید تنها یک لینک با کیفیت از یک وب‌سایت معتبر به دست آورید مانند این است که مطالعه ی کتاب شما از سوی افراد معروفی نظیر اپرا وینفری یا ریچارد برانسون به دیگران توصیه شود.

وقتی یکی از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط با زمینه‌ی کاری‌تان به شما لینک می‌دهد، در واقع مقداری از اعتبار و صلاحیتش را به شما انتقال داده است که این کار موجب افزایش قابل توجه رتبه شما در موتورهای جست‌وجو خواهد شد.

عمق، وسعت و کیفیت دانش

انتشار مقالات آموزنده و پر محتوا در وب‌سایتتان تنها راهی برای اثبات متخصص بودن شما در ذهن کاربران وب‌سایت نیست. اندازه وب‌سایت و حجم محتوا و اطلاعات موجود در آن یکی دیگر از علائم تثبیت‌کننده‌ی اعتبار در نزد گوگل و سایر موتورهای جست‌وجوست.

به طور خلاصه، بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا همان سئو مهم‌ترین کاری ست که می‌بایست انجام دهید تا گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو وب‌سایت شما را به عنوان یک متخصص در زمینه‌ی کاری‌تان تلقی کنند و با افزایش اعتبار و رتبه‌ی شما نسبت به رقبا، وب‌سایتتان را به کاربران فضای مجازی توصیه کنند.

از آنجا که بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو یا همان سئو نقشی کلیدی در پیشرفت کسب‌وکار شما در دنیای آنلاین بازی می‌کند بهتر است مسئولیت آن را بر عهده‌ی افراد و شرکت‌های حرفه‌ای قرار دهید تا با هزینه‌ای مناسب این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام دهند.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر