مورچه پاندا نام یک تیره از فرو راسته زنبورهای نیش‌دار است. مورچه پاندا موجودی مخملی با نام علمی ” euspinolia militaris ” است. زیستگاه اصلی این مورچه که در واقع نوعی زنبور بدون بال است کشور شیلی است ولی در مناطقی از مکزیک، نوادا، تگزاس، کالیفرنیا، یوتا و آریزونا نیز یافت می‌شود.

این گونه جالب به علت شباهت عجیبش به خرس پاندا با نام مستعار مورچه پاندا شناخته می شود. این مورچه که شبیه یک مورچه کرکی است در واقع نوعی زنبور بدون بال است که به ” زنبور گاوکش ” شهرت دارد. از آنجا که نیش این زنبور برای به زانو درآوردن یک گاو کافی ست نام مستعار گاوکش را برای او برگزیده‌اند.

مورچه پاندا شاید خوشگل باشد اما نیشش قطعاً دردناک است! مورچه پاندا در واقع نوعی زنبور است که از رنگ‌ها و الگوهای خود برای هشدار به شکارچیان یا دفع خطرات احتمالی استفاده می‌کند. فقط نوع ماده این مورچه بدون بال است و علی رغم اینکه گاهی اوقات به این حیوان دوست‌داشتنی مورچه گاوکش می‌گویند اما نیشش آن‌قدرها هم کشنده و دردناک نیست. عنوان گاوکش به یکی از گونه‌های مورچه برداشت اطلاق می‌شود که قادر است فقط با شش نیش یک پستاندار دو پوندی را از پا درآورد.

طول این حشره که بیشتر در شیلی و آرژانتین یافت می‌شود به ۸ میلی‌متر می‌رسد! مورچه پاندا منزوی است یعنی در کلونی یا لانه ویژه‌ای زندگی نمی‌کند. مورچه پاندا انگلی است و روی یا در نزدیکی لارو یا شفیره حشراتی که لانه خود را روی زمین ایجاد می‌کنند تخم‌گذاری می‌کند تا بچه‌ها بعد از به دنیا آمدن از لارو یا شفیره حشرات به عنوان منابع غذایی استفاده کنند.

panda-ant-euspinolia-militaris-cow-killer-wasp-1

panda-ant-euspinolia-militaris-cow-killer-wasp-2

panda-ant-euspinolia-militaris-cow-killer-wasp-3

مقالات پیشنهادی:

عکاس ایرلندی استاد سلفی گرفتن با حیوانات است + تصاویر

عکسی خیره کننده از لحظه شکار مرغ ماهی خوار که پس از ۶ سال و ۷۲۰ هزار بار تلاش گرفته شد

تا حالا گوسفند دریایی دیده‌اید؟ + تصاویر

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر