در دنیای امروزی که رقابت بین شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف هر روز بیشتر می‌شود، کارآفرینان برای اینکه بتوانند در جهان تجارت موفق شوند باید اطلاعاتی بسیار فراتر از کسب‌وکاری که می‌خواهند وارد آن شوند داشته باشند. بهره‌مندی از مهارت‌هایی نظیر تسلط نسبی بر نرم‌افزارهای طراحی، درک کافی و مناسب از شبکه جهانی وب و رایانش ابری (Cloud Computing)، تاکتیک‌های جدید و خلاقانه‌ی بازاریابی برای کارآفرینانی که نمی‌توانند از همان ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار خود کارمندان زیادی استخدام کنند بسیار ضروری است. کارآفرینان قرن بیست و یکم در هر شهر و کشوری که باشند و در هر تجارتی که مشغول به فعالیت باشند اگر می‌خواهند در بازار رقابتی امروزی ماندگار و موفق شوند باید به این حوزه‌های دنیای فناوری توجه کنند و از همین لحظه برای افزایش اطلاعات و تقویت دانش خود در این حوزه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

این مقاله را مطالعه کنید : اسرار موفقیت این کارآفرین مشهور پس از مرگش برملا شد!

۱-نرم‌افزارهای مرسوم و محبوب در محل کار

حتی اگر تسلط بر این نرم‌افزارها در هیچ یک از کتاب‌ها و مجلات کارآفرینی به عنوان یک پیش نیاز برای موفقیت معرفی نشده باشد اما باز هم خواه در یک سازمان کارمند باشید و یا یک کارآفرین زبده و کاربلد، باید بر تمام نرم‌افزارهای مشترک و رایجی که در محل کار استفاده می‌شود تسلط داشته باشید. شخصاً وقتی برای مصاحبه به شرکتی دعوت می‌شدم یکی از پرسش‌های مشترکی که در اکثر این مصاحبه‌ها با آن رو به رو می‌شدم میزان تسلط من به کامپیوتر و به ویژه بسته‌ی نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس بود. مطمئناً مدیران این شرکت‌ها از من توقع نداشتند که در کاربرد این نرم‌افزارها حرفه‌ای باشم و بر کلیه‌ی نکته‌ها و ترفندهای آن‌ها مسلط باشم اما تسلط نسبی بر مجموعه‌ی نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس، ادوب فتوشاپ و نرم‌افزارهای رشته‌ی مکانیک مثل کتیا و سالیدورک یکی از پیش‌ نیازهای مشترک استخدام در اکثر این شرکت‌ها بود.

چند سال پیش که در دوره ICDL شرکت کردم با کارمندانی آشنا شدم که می‌گفتند برای افزایش حقوق، گرفتن ترفیع و بالا بردن کیفیت کارشان ترجیح داده‌اند در این دوره‌ها شرکت کنند. نکته‌ی جالب این که هنوز هم افرادی هستند که حتی در سنین بالای ۳۵ یا ۴۰ سال نمی‌توانند از کامپیوتر و نرم‌افزارهای معمولی مثل نرم‌افزارهای موجود در بسته‌ی مایکروسافت آفیس مانند ورد و اکسل استفاده کنند. پس بهتر است شما از همین امروز برای تسلط بر این نرم‌افزارهای ضروری برنامه‌ریزی کنید.

این مقاله را مطالعه کنید : چطور مثل یک کارآفرین فکر کنیم : ۱۰ پیشنهاد کلیدی

۲-رایانش ابری

از آنجا که حجم اطلاعات و داده‌ها در عصر اطلاعات هر روز افزایش می‌یابد بهتر است از همین لحظه برای آشنایی با رایانش ابری یا به انگلیسی : «Cloud Computing or The Cloud» برنامه‌ریزی کنید. خواه استفاده از سرویس‌های معروف و محبوب Dropbox و Google Drive برای اشتراک‌گذاری فایل‌های مربوط به پروژه‌ها و همکاری مفیدتر با همکارانتان باشد، استفاده‌ی بهینه از اپلیکیشن هایی مثل Evernote و Trello برای افزایش بهره‌وری شخصی‌تان باشد و یا یادگیری اصول اساسی و ابتدایی حفظ امنیت فایل‌های حساس شرکت در اینترنت و فضای مجازی باشد، فرقی نمی‌کند، به هر حال داشتن درکی قوی از رایانش ابری یکی از اولویت‌های مهم کارآفرینان در قرن بیست و یکم است.

۳-طراحی وب

طراحی وب به مهارت ساخت و راه‌اندازی صفحات وب گفته می‌شود. مطمئناً شما می‌توانید یک طراح وب را برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت شرکت خود استخدام کنید اما درک المان‌های صفحات وب و آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله HTML و CSS کاملاً ضروری است. باید به این نکته توجه کنید که وقتی نیاز باشد در وب‌سایت خود تغییر یا تغییراتی به وجود آورید و یا بخواهید یک بروز رسانی جدید را به وب‌سایت خود اضافه کنید شاید نتوانید با طراح وب خود تماس بگیرید چون هیچ طراح وب مستقل یا تیم طراحی وب‌سایتی نیست که هفت رو هفته و بیست و چهار ساعته به شما خدمات‌رسانی کند. برای یادگیری اصول اولیه‌ی طراحی وب و زبان‌های برنامه‌نویسی پایه‌ی این حوزه نیازی نیست که در کلاس‌های خصوصی با هزینه‌های هنگفت شرکت کنید، اگر در گوگل جست و جو یا گوگل کنید می‌توانید صدها و شاید هزاران مقاله، دوره‌های صوتی و ویدیویی به زبان‌های فارسی و انگلیسی پیدا کنید که تمام دانش مورد نیازتان در مورد طراحی صفحات وب را در اختیارتان قرار می‌دهند.

۴-طراحی گرافیک

یکی از اولین چیزهایی که مشتریان به محض نگاه کردن به محصولات شما به آن توجه می‌کنند طراحی محصولات است که همین حقیقت غیر قابل انکار، طراحی گرافیک را به یکی از مهارت‌های کلیدی و مهمی تبدیل می‌کند که باید به عنوان یک کارآفرین درک درستی از آن داشته باشید. اگر هیچ دانش و تجربه‌ی خاصی از طراحی لگو یا آرم تجاری، بروشور و آگهی‌های تبلیغاتی و کتاب‌های الکترونیکی یا ایبوک ها ندارید بهتر است از همین لحظه کمی وقت بگذارید و با جزئیات یک طراحی خوب آشنا شوید. آشنایی نسبی با طراحی گرافیک به شما کمک می‌کند وقتی یک طراح گرافیک را برای طراحی استخدام کردید بتوانید خیلی سریع از متعهد بودن و متخصص بودن او یا عدم تخصص کافی او در طراحی آگاه شوید. اینترنت و وب‌سایت‌هایی نظیر لیندا، یوتیوب و وب‌سایت‌های فارسی گوناگون منابعی عالی برای یادگیری اصول اولیه و پیشرفته‌ی طراحی صفحات وب و طراحی گرافیک هستند که می‌توانید از این منابع رایگان و پولی برای تسلط بر نرم‌افزارها مهم حوزه‌ی طراحی گرافیک نظیر ادوب فتوشاپ (به انگلیسی: Adobe Photoshop)، ادوبی ایلوستریتور (به انگلیسی: Adobe Illustrator) و ادوبی این‌دیزاین (Adobe InDesign) و نرم‌افزارهای دیگر استفاده کنید.

این مقاله را مطالعه کنید : ۵ ویژگی کلیدی یک کارآفرین موفق

۵-شبکه‌های اجتماعی

هر کارآفرینی که فکر می‌کند عملکرد شبکه‌های اجتماعی شبیه به نرم‌افزارهای پیام‌رسان فوری مثل وایبر و واتس اپ است و از این شبکه‌های اجتماعی فقط می‌توان برای ارسال عکس بچه‌ها و چت کردن با دوستان استفاده کرد واقعاً ساده لوح است. در دنیای امروزی شبکه‌های اجتماعی با سرعتی غیر قابل باور در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای بازاریابی مهم برای تجارت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف است و اگر مشتری شما از وجود محصولات شما در بازار هیچ خبری نداشته باشد، هیچ‌گاه نمی‌توانید فروش خوبی داشته باشید. به جای اینکه به عنوان یک کارآفرین فرد دیگری را برای رسیدگی به حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و غیره استخدام کنید باید خودتان با بهترین روش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از طریق اپلیکیشن های Hootsuite یا Buffer آشنا باشید. با بهره‌مندی از مهارت مدیریت مؤثر شبکه‌های اجتماعی و دیگر مهارت‌های کلیدی این حوزه به راحتی می‌توانید شروعی خوب در دنیای تجارت به ویژه کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشید.

از زمانی که فعالیت خودم در دنیای آنلاین را شروع کرده‌ام و در وب‌سایت «برای فردا» به هم‌وطنان عزیزم خدمت می‌کنم تسلط نسبی بر چهار مهارت ذکر شده در این مقاله یعنی تسلط بر نرم‌افزارهای محبوب نظیر مجموعه نرم‌افزارهای بسته‌ی مایکروسافت آفیس، آشنایی نسبی با طراحی صفحات وب و نرم‌افزارهای طراحی گرافیک مانند ادوب فتوشاپ و در نهایت آشنایی کامل با شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل فیس‌بوک، توییتر، پینترست و گوگل پلاس از سهم قابل توجهی در اداره و پیشبرد اهداف بنده در این وب‌سایت برخوردار بوده است.

اگر به دنیای کارآفرینی علاقه‌مندید، اگر ایده‌ای برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی یا وب‌سایت عمومی دارید بهتر است از همین لحظه برای تسلط نسبی بر مهارت‌های ذکر شده در این مقاله برنامه‌ریزی کنید چون همین آشنایی نسبی موجب صرفه‌جویی وقت، هزینه و انرژی زیادی برای شما خواهد شد.

شما بر کدام یک از این مهارت‌ها مسلط هستید؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر