تبریک می گم! بالاخره از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدید؛ اما شاید تنها مانعی که بر سر راهتان است این است که نمی‌دانید کجا و چطور شغلی در رابطه با تحصیلات خود پیدا کنید؟

نگران نباشید. در این مقاله نکاتی مفید بیان شده است که می‌توانید برای عبور از این مانع از آن‌ها استفاده کنید:

رزومه کاری مرتب و منسجم درون پوشهای مناسب.

قبل از هر چیز، مطمئن شوید که رزومه کاری شما مرتب و منسجم است و درون پوشه‌ای مناسب گذاشته شده است. به خاطر بسپارید که کارفرما همیشه از خود سؤال می‌کند چرا این فرد بهترین گزینه برای شغل پیشنهادی است. در صورت نیاز به مشاوره، با یک کارشناس زبده و ماهر صحبت کنید تا نواقص رزومه شما را برطرف کند، اطلاعات مندرج در رزومه شما باید صحیح، مرتب و مرتبط با سوابق شما باشد. قبل از نوشتن رزومه خود، اطلاعاتی در مورد شغل موردنظر کسب کنید و تلاش کنید رزومه خود را به نحوی احسن بر اساس آن شغل بنویسید. تلاش کنید بفهمید افراد دیگر که شرایطی مشابه شما دارند به دنبال چه هستند. عناصر کلیدی که می‌تواند به شما در موفقیت در مصاحبه احتمالی پیش رو کمک کنند را شناسایی کنید. برای این کار می‌توانید از فضای مجازی یا برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنید.

مصرانه جستجو کنید.

با توجه به تحصیلاتی که پشت سر گذاشته‌اید، الآن باید جستجوی خود را برای یافتن شغلی مطابق با آن آغاز کنید. ممکن است به درخواست کار شما تا چند روز پاسخ داده نشود. با این حال، شما باید صبور باشید و مصرانه به جست‌وجوی خود ادامه دهید. صدها وب‌سایت کاریابی در اینترنت وجود دارد که فرصت‌های شغلی را در اختیار افراد قرار می‌دهند، می‌توانید از این وب‌سایت‌ها برای پی بردن به نیازها و الزامات شغل مورد نظرتان استفاده کنید، یا حتی اگر کاری مناسب پیدا کردید می‌توانید رزومه خود را از طریق ایمیل برای کارفرمای مربوطه ارسال کنید.

نیازمندی‌های روزنامه‌ها را مطالعه کنید، با دوستان و آشنایان خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید اگر فرصت شغلی مناسبی را یافتند که مطابق با علایق و رشته تحصیلی شما بود به شما اطلاع دهند.

از شبکههای اجتماعی استفاده کنید.

می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت هم زمان در زمینه های شخصی و حرفه‌ای استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای که مربوط به صنعت شماست عضو شوید، در انجمن‌ها شرکت کنید و هرگز در ارائه مناسب صلاحیت‌ها و توانایی‌های خود دریغ نکنید. شبکه‌سازی یکی از عوامل کلیدی در موفقیت‌های فردی و شغلی است. دیر یا زود، یکی از افراد موجود در شبکه‌تان با شما تماس خواهد گرفت و شاید شغلی را به شما پیشنهاد کند که باور آن برای شما مشکل باشد.

می‌توانید ایمیل خود را در وب‌سایت‌های کاریابی یا انجمن‌ها ثبت کنید تا فرصت‌های شغلی جدید به ایمیلتان ارسال شود و دیگر نگران از دست دادن فرصت‌های مناسب نباشید.

کارهایی که شما را از سایر رقبایتان متمایز میکنند را انجام دهید.

واحد منابع انسانی روزانه صدها رزومه را دریافت می‌کند که باید آن‌ها را بررسی کند. مطمئناً این واحد وقت کافی برای بررسی موشکافانه تمام این رزومه‌های ارسالی را نخواهد داشت؛ بنابراین شما باید تمام توان خود را به کار گیرید تا رزومه خود را از سایر رقبا متمایز کنید. استفاده از قالب‌های رایگان موجود در اینترنت یک خطر واقعی و مهلک است؛ زیرا تم‌ها موجود در اینترنت یکسان هستند و این مسئله شانس دیده شدن رزومه شما توسط کارمندان و مسئولین واحد منابع انسانی را به شدت کاهش می‌دهد. بهتر است اسناد و مدارک خود (نامه درخواست و کاور نامه) را براساس شغل موردنظر تنظیم کنید. دقت کنید سوابق و رزومه کاری‌تان عاری از هر خطا و اشتباه باشد. حتی می‌توانید با کارفرمای موردنظر تماس بگیرید و به او مستقیماً بگویید که چرا شما می‌توانید فرد مناسبی برای آن‌ها باشید، هم‌چنین می‌توانید از این موقعیت استفاده کرده و شور و اشتیاق خود برای به دست آوردن موقعیتی در شرکت آن‌ها را به نمایش بگذارید.

اعتمادبهنفس داشته باشید و هرگز تسلیم نشوید.

این نکته آخر را در قلب خود نگه دارید. شاید همه چیز را امتحان کرده باشید و به‌اصطلاح به هر دری زده باشید اما هنوز هم آینده نامعلوم است و درهای خوشبختی به روی شما گشوده نشده است. دلسردی و ناامیدی ممکن است برای هرکسی اتفاق بی افتد بالأخص برای دانشجویانی که به دنبال اولین شغل خود یا کاری تازه هستند. پیدا کردن شغل امری سخت و بهتر بگویم بازاری رقابتی ست. اگر زود تسلیم شوید، بدون شک بازنده خواهید بود. حتی اگر اکثر مردم فاقد انگیزه و روحیه لازم برای شروع این فرآیند هستند، شما این‌طور نباشید. پشتکار در تمام جنبه‌های زندگی ضروری ست.

شما چه پیشنهادی برای یافتن شغل جدید برای دانشجویانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند دارید؟ از چه روش‌هایی برای پیدا کردن فرصت‌های مناسب شغلی استفاده می‌کنید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.