وقتی برنامه کاری ما پر از وظایف و مسئولیت‌های ریز و درشت است و وقت کافی برای انجام تمام این کارها نداریم، معمولاً اولین چیزی که از آن صرف‌نظر می‌کنیم خواب است. شاید فکر کنیم اگر صبح‌ها کمی قهوه بخوریم و در طول روز چند دقیقه‌ای چرت بزنیم کافی باشید، اما اشتباه نکنید، موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست.

خواب کافی خیلی بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کنید برای سلامت جسمی و روانی شما حیاتی ست. از جمله مشکلاتی که به کمبود خواب مرتبط است می‌توان به ضعف در یادگیری، ضعف در بینایی و یا حتی عدم کنترل خلق و خو اشاره کرد.

اگر می‌خواهید بدانید کمبود خواب برای سلامت جسم و ذهن شما چقدر مضر و خطرناک است اینفوگرافیک زیر که توسط «Business Insider» تهیه شده را مطالعه کنید. هرگز نباید عوارض خطرناک کم‌خوابی بر سلامت جسم و ذهن را نادیده گرفت.

شاید وقتی سرتان خیلی شلوغ است اولین چیزی را که از برنامه تان حذف می کنید خواب باشد اما اگر بدانید خواب کافی چقدر برای سلامت جسم و ذهن شما حیاتی ست هرگز مرتکب چنین اشتباهی نمی شوید. کم خوابی عوارض خطرناکی بر سلامت جسم و ذهن انسان دارد که بهتر است از آن آگاه باشید:

سرماخوردگی: مطالعه‌ای که بر روی ۱۶۴ فرد سالم انجام شد نشان داد احتمال سرماخوردگی در آن‌هایی که هر شب کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند در مقایسه با افرادی که بیشتر از ۷ ساعت خواب شبانه منظم دارند، بدون در نظر گرفتن ساختار جمعیتی و وزن، بیشتر است.

مشکلات معده: کمبود خواب می‌تواند علائم بیماری‌های التهابی روده و رفلکس اسید معده را بدتر کند و ریسک ابتلا به التهاب روده (IBD) و سندرم التهاب روده را افزایش دهد.

مشکلات یادگیری: کمبود خواب با توانایی به خاطر سپردن و پردازش اطلاعات جدید مرتبط است. محققان توصیه می‌کنند برای اطمینان از خواب کافی افراد ساعات کاری ادارات و مدارس را صبح‌ها باید به تأخیر انداخت. مثلاً به جای ۷ صبح بهتر است تمام ادارات و مدارس از ۹ صبح کار خود را شروع کنند.

سردرد و میگرن: کارشناسان خواب بی‌کیفیت را با میگرن و آپنه خواب را با سردرد مرتبط می‌دانند.

تمایل جنسی ضعیف: خواب کافی برای پرورش تمایل جنسی و واکنش‌های تناسلی سالم مهم است. عده‌ای نیز بر این باورند که میزان و کیفیت خواب ما بر تعداد روابط جنسی که با همسرمان داریم تأثیرگذار است.

بینایی ضعیف: کمبود خواب با دید تونلی، دوبینی چشم و تاری دید مرتبط است. هر چه بیشتر بیدار باشید، خطاهای بصری بیشتری خواهید داشت و احتمال هذیان گفتن شما بیشتر خواهد شد.

افزایش وزن: وقتی کم می‌خوابیم غذاهای مختصر بیشتری می‌خوریم و غذاهای پرکالری را به غذاهای سبک‌تر ترجیح می‌دهیم – بچه‌ها بیشتر از این مورد آسیب می‌بینند.

what-too-little-sleep-does-to-your-body

مقالات پیشنهادی:

نکته‌های ۳۰ ثانیه‌ای : چطور یک خواب خوب شبانه داشته باشیم

۱۰ نکته برای اینکه شب‌ها بدون قرص راحت بخوابید

سلامت در زمستان : ۵ روش عالی برای فرار از سرماخوردگی و آنفولانزا

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر