خبرنگار فوربس به خاطر برداشت غلط از سخنان ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک اشتباها حملات تروریستی داعش در پاریس را به پلی استیشن ۴ نسبت داد. وزیر بلژیک سه روز پیش از عملیات تروریستی خونین در پاریس گفته بود که تروریست‌ها از طریق بازی های «پلی استیشن ۴» به علت رمزنگاری قوی با یکدیگر چت و تماس دارند و هشدار داده بود که تروریست ها برای اقدامات جنایی خود به راحتی می توانند از امکان چت و گفت و گوی پلی استیشن ۴ استفاده کنند. اما هنوز مشخص نیست که آیا تروریست های داعش از این امکان برای برنامه ریزی و انجام عملیات تروریستی پاریس استفاده کرده اند یا نه؟

ماجرا از آنجا شروع شد که یکی از خبرنگاران فوربس اشتباهاً پلی استیشن ۴ را به حملات تروریستی پاریس مرتبط کرده بود.

این خبرنگار در مقاله‌ای که با عنوان « تروریست‌های داعش چطور از پلی استیشن ۴ برای بحث و برنامه‌ریزی عملیات تروریستی پاریس استفاده کرده‌اند؟ » مدعی شد در یورش پلیس به مقر مظنونین در بروکسل حداقل یک کنسول پلی استیشن ۴ کشف و ضبط شده است.

در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر این مدعا وجود ندارد و به نقل از مقامات بلژیکی این موضوع به برداشت اشتباه این خبرنگار از مقاله‌ای که سه روز قبل از عملیات تروریستی داعش در پاریس منتشر شده بود برمی‌گردد.

پل تاسی، خبرنگار فوربس نیز در بیانیه‌ای که در وب سایت « Kotaku » منتشر کرد اشتباه خود را پذیرفته و گفته است: اشتباه از من بود چون سخنان وزیر کشور بلژیک را به غلط تفسیر کرده بودم. جالب اینکه رسانه‌های مختلفی از جمله سی ان ان، فاکس نیوز، تلگراف و نیویورک تایمز این گزارش اشتباه را به عنوان یک حقیقت محض به طور گسترده‌ای منعکس کرده‌اند.

ژان ژامبون، وزیر کشور بلژیک، در سخنرانی که سه روز قبل از حملات تروریستی جمعه شب پاریس انجام داده بود گفته بود: رمزگشایی مکاتباتی که از طریق پلی استیشن ۴ انجام می‌شود برای آژانس‌های نظارتی خیلی دشوار است. «ژان ژامبون»، وزیر کشور بلژیک اعلام کرد که تروریست‌ها از طریق بازی «پلی استیشن ۴» به علت رمزنگاری قوی با یکدیگر چت و تماس دارند. وی هشدار داد که تروریست‌ها برای چت از طریق پلی استیشن ۴ به راحتی می‌تواند برای اقدامات جنایی خود از این روش استفاده کنند.

به گفته ژان ژامبون، تماس‌های ویدئویی، صدا و نوشتاری به راحتی از این طریق ممکن است و ضریب امنیتی برای ردگیری و جلوگیری از اقدامات تروریست ها را دشوار می‌سازد. وی تاکید کرد: در خصوص حمله اخیر پاریس، نه تأیید و نه تکذیب می‌کنیم که آن‌ها از این طریق با یکدیگر در تماس بودند، اما این قوی‌ترین راه برای ارتباط در بین تروریست هاست.

وزیر بلژیک در سخنانش که اشتباهاً به حملات تروریستی در پاریس نسبت داده شد هیچ اشاره‌ای به اینکه تروریست‌ها از پلی استیشن ۴ برای برنامه‌ریزی عملیات استفاده کرده‌اند نکرده بود. با این حال او صراحتاً گفته بود که سازمان‌های نظارتی برای شنود مکالمات و مکاتباتی که از طریق پی اس ۴ انجام می‌شود با مشکلاتی رو به رو هستند.

ژامبون در گفت و گو با وب سایت Politico گفت: رمزگشایی مکاتباتی که از طریق پلی استیشن ۴ صورت می‌گیرد نه تنها برای سرویس‌های امنیتی بلژیک بلکه برای سرویس‌های بین‌المللی نیز خیلی خیلی دشوار است.

با اینکه هیچ شواهدی دال بر این مدعا که تروریست‌های داعش از کنسول پلی استیشن ۴ برای طرح‌ریزی عملیات تروریستی پاریس و ارتباط با یکدیگر استفاده کرده‌اند وجود ندارد اما باز هم روشن است که سازمان‌های امنیتی بر مکالمات بازی‌های آنلاین نظارت دارند.

اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن نشان می‌دهد ناسا و GCHQ به طور همزمان کاربران بازی‌های Second Life و World of Warcraft را هدف قرار داده‌اند.

در بیانیه‌ای که در Eurogamer منتشر شد سونی پذیرفته بود که می‌توان از کنسول پلی استیشن ۴ سوء استفاده کرد اما این کنسول از این نظر هیچ تفاوت خاصی با دیگر ابزارهای دیجیتال ندارد.

مقالات پیشنهادی:

تصویری که فریاد زد ” فقط برای پاریس دعا نکنید، برای جهان دعا کنید! “

ابراز همدردی عجیب مشهورترین ساختمان های جهان با قربانیان حملات تروریستی پاریس + تصاویر

ترسناک ‌ترین ابر جهان شهروندان سیدنی استرالیا را وحشت زده کرد! + تصاویر

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر