شاید ویندوز XP دیگر به نوعی از بین رفته باشد اما میراث آن هم چنان باقی ست و نواده‌های این پدربزرگ دنیای دیجیتال هم چنان وظایف او را به خوبی انجام می‌دهند. یکی از این نواده‌ها ویندوز ۷ است که با ویژگی‌های پنهانی که در دل خود جای داده است قطعاً می‌تواند کاربران نسخه‌های قبلی سیستم‌عامل ویندوز و هم‌چنین کاربران جدید را مجذوب خود کند. شاید با تعجب از خود بپرسید ” ویژگی‌های پنهان “؟ بله، این ویژگی‌ها شامل برخی از میانبرهای صفحه‌کلید، ترفندهای مخفی و ویژگی‌های دیگری ست که حتی اکثر کاربران قدیمی این سیستم‌عامل هم از آن بی‌خبرند. مایکروسافت اواخر پارسال یا به نوعی می‌توان گفت دو سال پیش این ویژگی‌ها را به ویندوز ۷ اضافه کرد ه است.

با کلیک بر روی عبارت ” ویژگی‌های جدید ویندوز ۷ “ به سایت شرکت مایکروسافت منتقل می‌شوید و در این صفحه می‌توانید با کلیک بر روی دکمه دانلود، فایلی را دریافت کنید که به صورت کامل تمام ویژگی‌های جدید اضافه شده به این سیستم‌عامل را معرفی کرده است.

توصیه بنده این است که حتماً این فایل را دانلود کرده و مطالعه بفرمایید اما اگر بنا به هر دلیل وقت کافی برای دانلود و بررسی این فایل ندارید اشکالی ندارد، در این مقاله چند تا از ویژگی‌های برجسته و ناشناخته‌ای را که بسیار هم کاربردی خواهد بود بیان می‌کنم که مطمئناً عشق و علاقه شما را نسبت به این نسخه از ویندوز به طرزی چشم‌گیر افزایش خواهد داد.

بازی با پنجره های باز.

اگر از کاربران قدیمی ویندوز ۷ باشید حتماً متوجه شده‌اید که زمانی که یک برنامه را باز می‌کنید آیکن مربوط به آن بر روی نوار وظیفه به نمایش درمی‌آید که اگر در این حالت نشانگر موس را بر روی آن قرار دهید پیش‌نمایشی بندانگشتی از پنجره مربوطه پدیدار خواهد شد.

windows-1.jpg

 این ویژگی به نوعی سرعت دسترسی شما به نرم‌افزارهای مورد نظرتان را افزایش خواهد داد؛ اما کلیدهای میانبری در ارتباط با این ویژگی وجود دارد که تعداد کمی از کاربران حتی کاربران حرفه‌ای از آن مطلع‌اند.

  • اگر هم‌زمان با کلیک بر روی آیکن نرم‌افزار مربوطه کلید Shift را نیز بفشارید، حتی اگر چندین پنجره از آن نرم‌افزار باز باشد، یک نمونه جدید از پنجره آن نرم‌افزار باز خواهد شد
  • نگه داشتن کلیدهای ترکیبی Shift + Ctrl نیز همین کار را انجام می‌دهد با این تفاوت که پنجره باز شده دارای دسترسی در سطح مدیر یا (administrator permissions) است.
  • نگه داشتن کلید Ctrl قبل از کلیک بر روی آیکن نرم‌افزار مورد نظرتان پنجره‌ای را که به تازگی از آن استفاده کرده‌اید را به نمایش می‌گذارد.

 

شاید بدانید که می‌شود با کشیدن یک پنجره و تماس آن با ضلع بالایی صفحه‌نمایش آن را به صورت تمام صفحه به نمایش درآورد یا با کشیدن و تماس پنجره نرم‌افزارها با اضلاع کناری صفحه‌نمایش کاری کرد که آن پنجره نیمی از فضای صفحه‌نمایش را به خود اختصاص دهد اما آیا می‌دانید که تمام این کارها را می‌توان با سرعت بیشتری با استفاده از کلیدهای ترکیبی انجام داد؟ با کلیک بر روی پنجره مورد نظرتان آن را فعال کنید سپس از یکی از کلیدهای ترکیبی زیر استفاده کنید:

 Windows Logo Key + UP arrow: برای تمام صفحه کردن پنجره موردنظر

Windows Logo Key + RIGHT or LEFT: برای اشغال کردن نیمی از فضای صفحهنمایش توسط پنجره مربوطه

جست‌وجویی فراتر از فایل‌های ذخیره شده در کامپیوترتان.

ویندوز اکسپلورر دارای یک ابزار جست‌وجوی تعبیه شده داخلی ست که برای شما امکان جست‌وجو در میان تمام فایل‌ها و اسناد ذخیره شده در سیستم تان را فراهم می‌کند؛ اما آیا می‌دانید که با ایجاد اتصال‌دهنده‌های جست‌وجو (Search Connectors) قادر خواهید بود علاوه بر فایل‌هایتان در میان منابع موجود در وب نیز به جست‌وجو و یافتن اطلاعات مورد نیازتان بپردازید؟

windows-2

تنها کاری که باید انجام دهید نصب کانکتور جست‌وجو سازگار با هر سرور است که بر مبنای استاندارد opensearch باشد. این نوع جست‌وجو به عنوان جست‌وجوی متحد (federated search) نیز شناخته می‌شود. برای نصب این کانکتورها تنها کافی ست عبارات ” search connectors for Windows 7 ” یا ” SharePoint Servers ” را گوگل کنید و پس از یافتن فایل OSDX آن را نصب کنید. هنگامی که این فایل را اجرا کنید منویی محاوره‌ای برای دریافت اجازه اضافه کردن این ویژگی به سیستم نمایش داده می‌شوید.

windows-3

البته می‌توانید با کلیک بر روی عبارت ” Search Connectors Pack ” فایل مورد نظر را به صورت مستقیم از وب‌سایت ” برای فردا ” دانلود کنید.

بعد از نصب کانکتور مورد نظر، اگر پنجره ویندوز اکسپلورر را باز کنید کانکتور جست‌وجوی‌تان را می‌توانید در پنجره پیمایشی سمت چپ در بالای قسمت مربوط به کتابخانه‌ها ببینید. برای شروع جست‌وجوی یک موضوع فقط باید بر روی کانکتور کلیک کرده و در کادر جست‌وجو عبارت مورد نظر خود را وارد کنید تا نتیجه سرچ خود را در پنجره‌ای که فعال است ببینید. با کلیک کردن بر روی هر کدام از این نتایج به صفحه مورد نظر در فضای مجازی منتقل خواهید شد.

windows-4

اکثر افراد زمانی که از این ویژگی جالب ویندوز ۷ مطلع می‌شوند برای همیشه از آن برای انجام راحت‌تر کارهایشان استفاده می‌کنند، اما در مقابل جمع کثیری از کاربران نیز هیچ‌گاه از این قابلیت خبردار نمی‌شوند بنابراین دانستن آن برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود.

توصیف مشکلات برای دیگران.

یکی از بدترین و خسته‌کننده‌ترین مشکلات برای کارشناسان IT، این است که بدون دسترسی به صفحه‌نمایش کاربر بخواهند او را در رفع مشکلی که با آن روبه‌رو هست یاری کنند. آیا می‌دانید که در ویندوز ۷ قابلیتی است که به‌وسیلهٔ آن می‌توانید هر زمان که با مشکلی مواجه شدید از صفحه‌نمایش خود هم‌زمان با کلیک بر روی قسمت‌های مورد نظر اسکرین شات تهیه کنید؟ نام این ویژگی ضبط کننده مرحله به مرحله‌ی مشکل (Problems Step Recorder) است که برای دسترسی به آن تنها باید عبارت ” Problems Step Recorder ” را در کادر جست‌وجوی منوی Start تایپ کنید و سپس بر روی آن کلیک کرده و شروع به ثبت مرحله به مرحله‌ی مشکلی که با آن مواجه هستید کنید.

بدین ترتیب این ویژگی آماده استفاده است. برای شروع ثبت تمام فعالیت‌های شما یا به عبارتی تمام کلیک‌های شما فقط کافی ست که بر روی دکمه‌ی شروع ثبت (Start Record) کلیک کنید.

windows-5

باید این نکته را به خاطر بسپارید که این قابلیت موجود در ویندوز ۷ ابزاری برای تهیه فیلم از صفحه‌نمایش نیست بلکه تنها هر زمان که کاربر بر روی صفحه‌نمایش کلیک کند به سرعت اسکرین شاتی از مرحله مورد نظر ایجاد می‌کند. پس از پایان این مراحل، اسکرین شات های تهیه شده به وسیله این قابلیت به صورت خودکار کارشناس یا دوستتان را متوجه مشکلی که با آن روبرو هستید خواهد کرد. بعد از این که ضبط مراحل توسط کاربر به پایان برسد، کابر می‌تواند فایل ایجاد شده را با فرمت ZIP ذخیره کند.

windows-6

در پایان کاربر می‌تواند این فایل ZIP را برای کارشناس مربوطه ارسال کند و آن کارشناس هم می‌تواند فایل MHTML را در IE یا هر مرورگری که از افزونه‌های لازم برای اجرای فایل‌های با این فرمت برخوردار است مشاهده کند.

متأسفانه، اکثر کارشناسان IT هم از وجود چنین قابلیتی در ویندوز ۷ بی‌اطلاع‌اند. به‌هرحال، اگر با این ویژگی آشنایی داشتند زمانی که با کاربران از طریق تلفن تماس برقرار می‌کردند انجام کار و رفع مشکل کاربران برای آن‌ها بسیار راحت‌تر از حالت معمول می‌بود.

God Mode

 برای دسترسی سریع به ۲۷۰ ِویژگی قابل تنظیم در ویندوز ۷ تنها کافی ست در دسکتاپ خود فولدر جدیدی ایجاد کنید و از عبارت زیر به عنوان نام این فولدر استفاده کنید:

{GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C

windows-7

وجود این فولدر به شما احساس قدرت خواهد داد، درسته؟

پیشینه قابل اعتماد.

اگر عملکرد سیستم تان ضعیف شده است و می‌خواهید بدانید که آیا به تازگی ثبات سیستم شما تغییر کرده (که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ویروس یا تروجان باشد) یا خیر، نگران نباشید. تنها کافی ست عبارت ” View reliability historyرا در کادر جست‌وجوی منوی Start وارد کنید. زمانی که بر روی نتیجه جست‌وجوی خود کلیک کنید پنجره‌ای به نمایش در خواهد آمد که گزارشی از ثبات سیستم و تمام اتفاقاتی که در یک هفته گذشته در کامپیوتر شما رخ داده است را در اختیارتان خواهد گذاشت.

windows-8

به صورت تصادفی متوجه شدم زمانی که آخرین به‌روزرسانی‌های ویندوز را نصب کردم این گزارش حکایت از بی‌ثبات‌تر شدن سیستمم نسبت به هفته گذشته داشت.

Cipher (رمز)

این ویژگی بیشتر مورد استفاده کاربرانی است که به حفظ حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید اگر فایل‌های خود را با استفاده از دستور Delete پاک کنید به سادگی می‌توان دوباره آن‌ها را بازیابی کرد اما اگر می‌خواهید یک بار و برای همیشه بعضی از فایل‌هایتان را از روی هارد دیسک خود پاک کنید باید از نرم‌افزارها و روش‌های بخصوصی استفاده کنید؛ اما صبر کنید. ویندوز ۷ دارای قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد با دوباره نویسی اطلاعات در فضای خالی درایور مورد نظر از پاک شدن همیشگی اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

برای استفاده از این ویژگی تنها کافی ست عبارت CMD را در کادر جست‌وجوی منوی استارت تایپ کنید، سپس بر روی CMD کلیک کرده و در خط فرمان عبارت ” cipher /w:C ” را تایپ کنید. حرف C به نام درایو اشاره می‌کند، طبعاً می‌توانید نام درایوی که مورد نظرتان است را به جای آن قرار دهید.

windows-9

این پروسه پاک‌سازی چند دقیقه طول خواهد کشید اما زمانی که از این شیوه برای پاک‌سازی فایل‌های خود استفاده کردید دیگر مطمئن باشید که حتی افراد متخصص هم قادر به بازگردانی اطلاعات شما نخواهند بود.

می‌توانید از روش‌های ذکر شده در این مقاله در جهت ساده‌سازی هر چه بیشتر استفاده از ویندوز ۷ استفاده کنید و از وقت خود مؤثرتر و مناسب‌تر استفاده کنید. شما از چه ویژگی‌ها و کلیدهای میانبری برای استفاده از ویندوز ۷ استفاده می‌کنید؟

اگر از قابلیت‌های پنهان دیگری در ویندوز ۷ مطلع هستید، لطفاً با من و دوستان خود به اشتراک بگذارید.