با توجه به اینکه این روز ها از مضرات مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ  بسیار شنیده می شود می توان از جایگزین های آن استفاده کرد از جمله جایگزین هایی که وجود دارد می توان به قارچ اشاره کرد و چون تقاضا برای این محصول بسیار زیاد است میتوان پرورش آن را در خانه ها انجام داد و باعث افزایش درآمد شد  و از این طریق به اقتصاد خانواده هم کمک رساند و باعث رونق اقتصادی شد .

برای پرورش قارچ در منزل و تولید قارچ خانگی به کمپوست قارچ ، خاک پوششی قارچ ، تجهیزات پرورش قارچ و تجهیزات تولید قارچ نیازمندیم .

در محیط خانه به راحتی می توان اقدام به تولید و پرورش قارچ کرد .

بهترین ماهایی که برای پرورش قارچ در محیط خانه وجود دارد ماه های مهر تا آذر است البته اگه شرایط تهویه ی هوا در محیط خانه فراهم باشد در تمام ماه های سال می توان قارچ را تولید کرد .

نحوه ی پرورش قارچ خانگی

برای پرورش قارچ باید محیط آن تاریک باشد، طبیعت قارچ به صورتی است که تحمل نور آفتاب را ندارد ولی تحمل هر نوع دیگری را دارد . در تهیه قارچ باید تهویه هوا به خوبی انجام گیرد ، دمای مناسب برای پرورش قارچ باید بین ۱۰-۱۵ درجه سانتی گراد باشد .

از دیگر نکاتی که در پروش قارچ خانگی باید به آن توجه کرد رعایت این نکته است که محیط پرورش قارچ باید تمیز ، قابل شستشو و مکانی باشد که باکتری ها حشرات و قارچ ها نتوانند در آن محیط رشد کنند .

در پرورش و تولید قارچ باید به تهویه ، درجه حرارت ، رطوبت هوا و آبیاری ، درجه حرارت محیط و تقویت محیط بستر دقت کرد .

زمای که قارچ ها رشد کرد و به مرحله ی برداشت رسید باید خاک قارچ را تقویت کرد ولی در زمان تقویت قارچچ رعایت این نکته مهم است که نباید این مواد تقویتی به کلاهک قارچ ها نفوذ کند .