در دوران کنونی بیش از هر زمان دیگری تعداد مبتلایان به دیابت، بخصوص دیابت نوع دو که بیشتر مربوط به سبک زندگی افراد است رو به فزونی ست و با تداوم شیوه زندگی غلطی که انسان‌ها پیش گرفته‌اند هر روز هم به تعداد بیماران دیابتی افزوده خواهد شد. اگر چه هر ساله تمام دولت‌ها در سراسر جهان تلاش و پول زیادی را برای درمان و تحقیقات درباره این بیماری سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی باز هم بر شمار تعداد مبتلایانی که با دنبال کردن سبک زندگی اشتباه خود که مجموعه‌ای از عادت‌های غذایی نادرست، عدم اختصاص زمان برای ورزش و درگیری بیش از حد با عوامل استرس‌زا و سایر فاکتورهای تأثیرگذار است افزوده می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در شرایط کنونی ۱۷۶ میلیون نفر در گوشه کنار دنیا به انواع مختلف دیابت مبتلا هستند و ۹۵ % بیماران استعداد ابتلا به دیابت نوع ۲ را دارند.

یکی دیگر از مؤسسات پزشکی، انجمن قلب آمریکا، در آخرین آمار منتشر شده از سوی خود اعلام کرد که در حال حاضر ۶ میلیون آمریکایی که بیشتر از ۱۸ سال سن دارند مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و جالب اینکه اکثر این افراد از بیماری خود بی اطلاع‌اند در حالی که تشخیص دیابت نوع ۱ هم به دلیل علائم خاص خود بسیار سخت است. به همین دلیل آگاهی از علائم هشداردهنده‌ای که مانند پرچم‌های قرمز به ما تلنگر می‌زنند که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستیم مهم و حیاتی ست؛ بنابراین در این مقاله بدیهی‌ترین علائم هشداردهنده را بررسی می‌کنیم تا بتوانید در صورت وجود این نشانه‌ها در زندگی خود به موقع به پزشک یا مشاور برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مراجعه کنید زیرا پیش‌گیری بهتر از درمان ست.

۱-افزایش تشنگی و تکرر ادرار

زمانی که یک شخص به دلیل مشکلات کلیوی بیش از حد تشنه می‌شود باید بداند که این تشنگی غیر عادی یکی از علائم خطر ابتلا به دیابت است. در چنین شرایطی بدن احساس می‌کند که دچار کم آبی شده و به آب بیشتری برای عملکرد مناسب و صحیح نیازمند است که این شرایط به صورت خودکار به تکرر ادرار بخصوص در شب‌ها منتهی می‌شود. متخصصان غدد می‌گویند یک فرد دیابتی ممکن است در طول روز ۲۰ بار ادرار کند. این مطلب بدین معناست که قند خون شما افزایش یافته، آب موجود در همه جای بدن را جذب می‌کند، در حالی که کلیه‌ها تلاش می‌کنند از شر آن‌ها خلاص شوند.

increased-thirst

۲-همیشه احساس خستگی می‌کنید

آیا همیشه احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید؟ در حالی که همه‌ی انسان‌ها در طول روز چند بار به خاطر وظایف و مشغله‌ی کاری احساس خستگی می‌کنند که طبیعی ست اما در صورت ابتلا به دیابت چون سلول‌ها ولع مصرف گلوکز (قند) دارند، منبع انرژی شما مصرف شده و پیوسته احساس خستگی و ضعف خواهید کرد؛ بنابراین، بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل این است که با استفاده از تمرین‌ها و حرکات ورزشی مختلف انرژی خود را افزایش دهید و به موازات ورزش رژیم غذایی خود را نیز به کل تغییر داده یا اصلاح کنید، سوخت و ساز بدنتان را بیشتر کنید و خواب بهتری داشته باشید، با پیروی از این روش‌های ساده به راحتی می‌توانید انرژی خود را افزایش دهید و سرحال تر شوید.

tired-woman

۳-کاهش وزن سریع و ناخواسته

گر چه کم کردن چند کیلو وزن آرزوی بسیاری از افراد جامعه بخصوص خانم‌هاست اما اگر هیچ تلاشی برای این مسئله نکرده باشید باید به این کاهش وزن ناگهانی و ناخواسته شک کنید. کاهش وزن ناگهانی با غیر منتظره در بین مبتلایان به دیابت یکی از نشانه‌های مشترک و ملموس ابتلا به این بیماری ست. علاوه بر این، نوسان در وزن فرد بدون ورزش کردن یا پیروی از یک رژیم غذایی سخت می‌تواند نشانه‌ی روشنی از خطر ابتلا به دیابت باشد، در واقع عوامل استرس‌زا نیز می‌تواند یکی از شاخص‌های تأثیرگذار برای یو پی اس و کاهش وزن شما باشد، اما کاهش وزن سریع، ناخواسته و ناگهانی معمولاً یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت است.

very-fast-weight-loss

۴-تاری دید

آیا به تازگی اجسام را تار و در یک فضای مه گونه و گرفته می‌بینید؟ تصویر تار از اشیاء و اطراف فرد یکی دیگر از نشانه‌هایی ست که به او هشدار می‌دهد در معرض خطر ابتلا به دیابت است، بنابراین باید نسبت به این پرچم قرمز نیز هشیار بود. با توجه به مقدار زیاد گلوکز خون در افراد دیابتی، دید چشم‌ها متأثر از این مقدار گلوکز تار خواهد شد؛ بنابراین این نشانه را نادیده نگیرید و حتماً به دکتر مراجعه کنید زیرا عدم توجه به این علامت در بلندمدت می‌تواند منجر به نابینایی فرد شود. استفاده از عینک همیشه بهترین راه‌حل نیست، پس باید برای مشورت نزد یک متخصص بروید و با راهنمایی‌های او شروع به از بین بردن کامل تاری دید خود کنید.

blurry-vision

۵-پوست خشک

هر چند ممکن است کمی عجیب و غیر عادی به نظر برسد اما پوست خشک نشانه‌ی خوبی ست از اینکه شخصی مستعد ابتلا به دیابت است. این اثر به دلیل نوروپاتی محیطی به وجود می‌آید که یکی از شایع‌ترین عوارض میکرو عروقی ست که بیماران مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می‌گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند. علاوه بر این، محققان در مرکز پزشکی دانشگاه دوک به این نکته پی برده‌اند که برخی از افراد به دلیل ژن‌های خود در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی هستند.

dry-skin-girl

۶-همیشه گرسنه‌اید

نیاز پیوسته برای غذا خوردن اغلب بدین معناست که فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت است. این علامت زمانی به وجود می‌آید که سطح انسولین در بدن بالاست و سلول‌ها به خوبی با فعالیت‌های روزانه هماهنگ نشده و به درستی عمل نمی‌کنند؛ بنابراین، فرد بدون انجام فعالیت‌های فیزیکی زیاد مانند حرکات ورزشی و یا گرسنه بودن برای مدت زمانی خاصی، تمایلی آشکار برای این دارد که بیش از حد غذا بخورد. بدن انرژی بیشتری مصرف می‌کند و طبیعی ست که احساس گرسنگی غیرمعمولی داشته باشید.

hungry-girl

۷-درد یا خارش غیر معمول در پاها یا دست‌ها

شاید به خاطر مشغله‌های روزانه یا کاهش چند کیلو وزن در ماه‌های اخیر، استرس و خستگی فراوانی را تجربه کرده باشید. اگر با واکنش عجیب و غیر عادی از قبیل خارش یا درد همراه با سوزش در بازوها، پاها، ساق پاها و یا دست‌های خود مواجه شدید بدانید که این نشانه‌های عجیب هم حکایت از این موضوع دارند که شما در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید. علت اصلی بروز این علائم قند بیش ازحدی ست که در ارگانیسم شماست و همین مقدار قند بیش از حد به اعصاب شما صدمه می‌زند، بنابراین باید سریعاً با دکتر خود مشورت کنید. اطلاعات به دست آمده از یک مطالعه جدید که به تازگی در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف چای سبز می‌تواند موجب بهبود مدیریت قند خون در بدن شما شود.

pain-diabetes

۸-دائماً به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید

سیستم ایمنی ضعیف که معمولاً با ابتلای پیوسته به سرماخوردگی و آنفولانزا مشخص می‌شود، یکی دیگر از علائمی ست که به افراد مبتلا به دیابت اشاره می‌کند. در چنین شرایطی بدن شما به شدت حساس می‌شود و آسیب‌پذیری آن در برابر ویروس‌های بیرونی یا خارجی بیشتر می‌شود، بنابراین احتمال ابتلای شما به دیابت بیشتر از دیگران خواهد شد. در چنین موقعیت‌هایی بهتر است تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید و حتی به نزد یک پزشک متخصص بروید تا از نظرات و پیشنهاد‌های او درباره‌ی موقعیت خاص خود استفاده کنید.

cold-flu-diabetes

۹-عفونت مخمر

یک بار دیگر، سطح گلوکز بالای موجود در خون افراد دیابتی موجب طولانی شدن فرآیند بهبود عفونت‌های مختلف مانند عفونت مخمر می‌شود؛ بنابراین با توجه به نظر پزشکان در چنین شرایطی ابتلای زنان به عفونت‌های مکرر واژن و ادراری بسیار معمول است. با این حال، حقیقت تلخ روند دشوار ریکاوری و بهبود این زنان است.

Troubled man portrait

۱۰-علائم سردرد

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی ست که در بسیاری از موارد می‌تواند مانند سرطان کشنده باشد. نشانه‌های سردرد یکی دیگر از پرچم‌های قرمزی ست که نشان می‌دهد ممکن است فرد به دیابت مبتلا باشد. پزشکان به تمام انسان‌ها در جوامع مختلف توصیه می‌کنند که برای فرار از دیابت به طور مرتب ورزش کنند، از رژیم غذایی سالمی استفاده کنند و سبک زندگی خود را پویا و فعال کنند.

headaches-woman

به نظر شما چه علائم دیگری نشان دهنده‌ی احتمال ابتلای فرد به دیابت است؟

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر