همه ما خواهان شهرت و اعتبار هستیم. همه ما می‌خواهیم موفق و شاد باشیم و به عنوان مهم‌ترین و سرشناس‌ترین فرد در زمینه کاری خود شناخته شویم.

مطمئن هستم همه شما قبلاً مطالب زیادی درباره کلید های موفقیت شنیده‌اید : برنامه ریزی، سخت کوشی، پشتکار و غیره.

اما امروز می‌خواهیم به نکته ای کلیدی در این زمینه که می‌تواند سازنده یا از بین برنده موفقیت شما باشد نگاهی بیندازیم : افرادی که شما را احاطه کرده‌اند و اکثر اوقات خود را با آن‌ها می‌گذرانید.

جیم ران :

شما میانگین ۵ فردی هستید که بیشترین وقت خود را با آنان میگذرانید.

                                                                                                        

میخواهید سرشناس و شگفت انگیز باشید؟ خودتان را با افراد شگفت انگیز، مهم و سرشناس احاطه کنید.

لیست سازنده یا شکننده

زمانی یکی از دوستانم داستان مردی را که می‌دانست چه کسی او را از ژنده پوشی و فقر به ثروت رساند برایم تعریف کرد. حقوق و چک‌های دریافتی ماهیانه، زندگی نسبتاً خوب و مرفهی را برای او ایجاد کرده بود. این فرد سرانجام به این نتیجه رسید که از به دام افتادن در چنین شرایطی در زندگی خود خسته شده است. مرد فقیر به اطرافیان به خصوص دوستانش نگاهی انداخت، و متوجه یکی از آن‌ها شد که با این که شخص خیلی باهوش یا با استعدادی نبود ولی کاملاً ثروتمند بود و از زندگی عالی و بی کم و کاستی برخوردار بود. از او پرسید چطور توانسته به این ثروت برسد و میلیونر شود. جواب مرد ثروتمند بسیار ساده بود «با افراد مناسب و موفق وقت بگذران».

نصیحت دوستش را کاملاً جدی گرفت و به یاد سپرد. سریعاً متوجه شد که تمام دوستانش از سخت کوشی متنفرند و هیچ علاقه و تمایلی برای پیشرفت و ترقی در زندگی‌شان ندارند. بنابراین به دنبال دوستان جدید گشت، برای ارتباط برقرار کردن با افرادی که توانسته بودند چیزی به دست آورند و موفقیتی فراتر از خود داشته باشند، به سمینارها و همایش‌ها رفت. بعد از اینکه شبکه روابط خود را به صورت کامل جایگزین کرد، تصمیم گرفت لیستی تهیه کند. در این لیست، یک ستون را به افرادی که می‌توانستند موجب پیشرفت در زندگی او شوند اختصاص داد و ستونی دیگر را برای افرادی که ممکن بود باعث شکست و زمین خوردن او در زندگی شوند تعیین کرد.

اگر فردی موجب پیشرفت و ترقی او در زندگی میشد، هر چقدر که برایش ممکن بود با او وقت میگذراند. اگر شخصی باعث تضعیف روحیه و شکستش میشد، هرگز بیشتر از ۵ دقیقه در کنار او باقی نمیماند و سعی میکرد تا جای ممکن از این شخص فاصله بگیرد.

بعد از دنبال کردن این «لیست سازنده یا شکننده» این فرد توانست در مدت سه سال میلیونر شود.

هیچ کس کاری را به تنهایی انجام نداده است.

help

قانون « ۵ دقیقه» ممکن است کمی پیچیده و دشوار باشد، ولی درس مهمی برای فراگیری در آن وجود دارد : اگر خودتان را با افراد مثبتی که می‌توانند تشویق تان کنند احاطه کنید و همیشه با آن‌ها وقت بگذرانید، هیچ محدودیتی برای شما در کاری که انجام می‌دهید یا در دست آوردهایتان وجود نخواهد داشت.

در فرهنگ ما آرمان و ایده آلی در مورد «مرد خود ساخته» وجود دارد، مردی که قادر است با توجه به تجربیات و تلاش‌های خودش، موفقیت و راه و روش آن را پیدا کند. دچار سوء تفاهم نشوید، موفقیت به مقدار زیادی به عزم و اراده شخصی وابسته است. با این حال، موفقیت به توانایی ارتباط برقرار کردن با افرادی که هم اکنون موفق و سرشناس هستند نیز بستگی دارد.

روزی روزگای مردی به نام ارنست همینگوی وجود داشت. اگر با ارنست همینگوی آشنا نیستید، فقط این را بدانید که او یکی از سرشناس‌ترین و بزرگ‌ترین نویسنده های آمریکایی در تمام طول تاریخ بود. حتی نویسنده برجسته و بزرگی مانند ارنست همینگوی نیز به تنهایی موفق نشد. او برای روزنامه ای کار می‌کرد که رئیس اش نویسنده ای به نام شروود اندرسون بود، همین شخص به ارنست کمک کرد تا اولین رمانش را به چاپ برساند. بعد از این اتفاق، همینگوی با نویسنده های دیگری مانند اسکات فیترجرالد، ویرجینیا ولف و جیمز جویس ارتباط برقرار کرد.

همین گروه و انجمن نویسندگان بزرگ بر روی سبک و موفقیت ارنست تأثیر گذاشت و او را برای نوشتن بی وقفه و روزانه تشویق کرد و در نهایت همینگوی به یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان عصر خود تبدیل شد.

همینگوی مثالی روشن از این واقعیت است که بهره‌مندی از استعداد ذاتی و درونی به تنهایی برابر یا به معنای موفقیت نیست. اگر با افرادی که علایق مشترک با شما دارند رابطه نداشته باشید، وفادار ماندن به برنامه و زمان بندی تان و تلاش برای پیشرفت و توسعه استعدادهایتان سخت است. شبکه روابط شما «پنج فرد کلیدی در زندگی‌تان» طرز فکر، سبک زندگی و فعالیت‌هایتان یا حتی شیوه دستیابی و رسیدن به اهداف و خواسته‌های تان در زندگی را تعیین خواهد کرد.

سه نفر اصلی

یک مربی زمانی به من گفت که مهم نیست چه تعداد دوست صمیمی و نزدیک در شبکه روابط خود دارید، اگر واقعاً تصمیم گرفته‌اید که موفق شوید، شما باید این سه نفر کلیدی را  برای همیشه در زندگی خود داشته باشید :

  1. فردی که موفق‌تر و مسن‌تر از شما باشد، تا بتوانید از او یاد بگیرید.
  2. فردی که با شما برابر باشد تا بتوانید ایده‌هایتان را با او به اشتراک گذارید.
  3. فردی که پایین‌تر از شما باشد تا بتوانید به او آموزش دهید و شما را پرانرژی و شاداب نگه دارد.

یکی از چهره های برجسته تاریخ که تجسم و تمثیلی عینی از این اصل می‌باشد ارسطو است. ارسطو یکی از بزرگ‌ترین ذهن‌ها بود که برای همیشه زینت بخش این کره خاکی زیباست، اما این مطلب فقط بدین دلیل است که او همیشه خود را به چالش می‌کشید و پیوسته استعدادهای خود را اصلاح و بروز رسانی می‌کرد. او ایده‌ها و نظریاتش را با دیگر فیلسوفان یونانی در آکادمی به اشتراک می‌گذاشت، از استادش افلاطون مطالب جدید می‌آموخت، و به پسر جوانی به نام اسکندر آموزش می‌داد… کسی که بعدها «اسکندر کبیر» شد.

هر انسان عالی و بزرگی به دلیل روابط یا شراکت اش با افراد مناسب، موفق بوده، هست یا خواهد بود.

آن‌ها به دلیل برخورداری از شبکه ای از روابط، شامل هم نوعان موفق خود که الهام بخش و ایجاد کننده‌ی رقابت سالم برای آن‌ها بوده اند، همیشه تحرکاتی محسوس در عرصه فعالیت خود ایجاد می‌کنند.

اگر می‌خواهید فردی عالی و موفق باشید همواره باید خود را به چالش بکشید و خود را با افراد موفق و سرشناس احاطه کنید. بنابراین، در مورد اهدافتان فکر کنید و به اطرافتان نگاهی بیندازید. آیا نیازمند ایجاد «لیست سازنده یا شکننده» هستید؟

آیا شما از همراهی و مشارکت افرادی که شما را تشویق به زندگی بر اساس رویاهایتان کنند برخوردار هستید؟

Jim-rohn-PASSES-AWAY

جیم ران :

به گروه و اجتماع آسان نپیوندید. به جایی بروید که انتظارات و خواستهها برای انجام و دستیابی  ، عالی و بزرگ باشند.                                                                                                     

تلاش کنید بهتر باشید. تلاش کنید بیشتر باشید. تلاش کنید مهمتر و عالیتر یا بهتر بگویم شگفت انگیز باشید.

شما چطور؟ آیا توانسته‌اید از همراهی این سه فرد کلیدی در زندگی‌تان بهره‌مند شوید؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور دوستانتان بر روی زندگی شما تأثیرگذار هستند؟

نظرات و تجربیات خود را با در میان بگذارید.