باور عمومی در سرتاسر جهان این است که اگر خوب درس بخوانید و با معدل الف فارغ‌التحصیل شوید کار شما تضمین شده است و به سادگی شغلی با درآمدی عالی پیدا خواهید کرد. متأسفانه، واقعیت چیز دیگری است. اگر چه بسیاری از مشاغل به مدارک دانشگاهی نیاز دارند، اما چیزی که باید به آن توجه کرد این است که نمرات شما چندان مهم نیست. وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوید تنها چیزی که اهمیت دارد دانش شما و توانایی‌تان در ارائه عملکرد مناسب در محیط کار است. در واقع به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیر سیستم اقتصاد باید بتوانید وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهید.

خب، نکته اینجاست که چرا دانش‌آموزانی که کمترین نمرات ممکن را در پایان ترم کسب می‌کنند موفق‌ترین افراد جهان هستند؟ در ادامه ۷ دلیل اصلی برای اینکه چرا دانش‌آموزان و دانشجویان ضعیف موفق‌ترین افراد جهان هستند را بررسی می‌کنیم:

۱-دانش‌آموزان ضعیف خیلی زودتر از دانش‌آموزان ممتاز درک می‌کنند از زندگی چه می‌خواهند

دانش‌آموزان ضعیف برخلاف دانش‌آموزان ممتاز وقت زیادی را برای کلاس‌های مختلف سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

اگر می‌خواهید تکنسین شوید، اصلاً نیاز ندارید وقت زیادی را در کلاس‌های تاریخ و یا تکمیل پروژه‌های دانشجویی هزینه کنید.

آن‌ها کلاس‌های غیرضروری را نادیده می‌گیرند و بیشتر روی دوره‌های کارآموزی تابستانی که برای حرفه آینده‌شان مفید هستند تمرکز می‌کنند. مخترع و کارآفرین مشهور جهان، استیو جابز، هرگز دانشگاه را تمام نکرد چون می‌خواست روی کاری تمرکز کند که عاشقش بود و سرانجام نیز تمام قله‌های موفقیت حوزه IT را فتح کرد. استیو جابز در سخنرانی مشهورش در دانشگاه استنفورد دقیقاً به این نکته اشاره کرد:

تنها راه موفقیت این است که عاشق کارتان باشید. همیشه به پیش بروید و هرگز تسلیم نشوید.

steve-jobs-motivational-quotes

۲-دانش‌آموزان ضعیف تجارب ارزشمندی کسب می‌کنند

بیشتر دانش‌آموزان ضعیف برای تأمین معاش و هزینه‌های زندگی مجبورند خیلی زودتر از دانش‌آموزان ممتاز وارد بازار کار شوند. به همین خاطر با گذشت زمان در مقایسه با دانش‌آموزان برتر تجارب ارزشمندتری کسب می‌کنند که شاید دانش‌آموزان ممتاز هیچ‌گاه نتوانند با این تجارب از نزدیک آشنا شوند. همه‌ی ما خوب می‌دانیم که در بازار امروزی بدون تجارب ضروری شانس استخدام شما خیلی کاهش می‌یابد.

۳-دانش‌آموزان ضعیف شبکه‌سازی می‌کنند

وقتی دانش‌آموزان ممتاز مشغول یادگیری مطالب و موضوعات غیرضروری هستند، دانش‌آموزان ضعیف هزاران جلد کتاب در مورد رشد فردی و چندوچون تجارت مطالعه می‌کنند و هر روز با صدها نفر آشنا می‌شوند. در زندگی واقعی، برقراری ارتباط با افراد قدرتمند و آشنایی با نحوه ارتباط صحیح با دیگران تفاوت آشکاری در آینده شغلی شما ایجاد خواهد کرد.

۴-دانش‌آموزان ضعیف می‌دانند چطور از زندگی لذت ببرند

دانش‌آموزان ضعیف در دوران دانشجویی گاهی کلاس درس را فراموش می‌کنند و با دوستان خود به گردش و تفریح می‌پردازند. وقتی دانش‌آموزان ضعیف جایی استخدام می‌شوند همین اتفاق دوباره رخ می‌دهد. خیلی ساده و شگفت‌انگیز: افراد شاد همیشه در مقایسه با دیگران موفق‌ترند. آن‌ها موفق‌ترند چون دیگران ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را با آن‌ها بگذرانند، اهل کار تیمی هستند و همیشه اعضای گروه را خوشحال می‌کنند، این همان مهارت ارزشمندی است که بیشتر کارفرمایان به دنبال آن هستند. افراد منفی و مضطرب، صرف‌نظر از اینکه چقدر باهوش هستند، هرگز جایی در بالای فهرست کاندیداهای واجد شرایط مشاغل مختلف ندارند.

۵-دانش‌آموزان ضعیف همیشه ساده‌ترین راهکار را پیدا می‌کنند

متخصص کامپیوتر میلیاردر، بیل گیتس، یکی از هزاران انسان فوق‌العاده موفقی است که نمی‌تواند با نمرات دانشگاهی خود پز دهد. با این وجود، بیل گیتس با راه‌اندازی یک از شرکت‌های بزرگ حوزه IT، مایکروسافت، موفق شد بالاترین نمرات موفقیت در این حوزه را از آن خود کند و شاهد موفقیت را در آغوش کشد. به گفته‌ی همکاران و کارشناسان مختلف، بیل گیتس، ذهنیت بازی دارد و برخلاف دیگران، هرگز به نمرات یا مدارک دانشگاهی اهمیت نمی‌دهد. علاوه بر این، بیل گیتس معتقد است چیزی که برای موفقیت خیلی ضروری و لازم است این است که بتوانیم خارج از چهارچوب موجود بیندیشیم. جمله الهام‌بخش زیر یکی از مشهورترین نقل‌قول‌های بیل گیتس است:

همیشه برای انجام کارهای سخت تنبل‌ها را انتخاب می‌کنم. چون تنبل‌ها همیشه راهی ساده برای انجام کارها پیدا می‌کنند.

bill_gates

۶-دانش‌آموزان ضعیف همیشه اهداف و آرزوهای خود را دنبال می‌کنند

بیشتر موفقیت از میزان عشق شما به کارتان نشئت می‌گیرد. وقتی وارد دانشگاه می‌شوید خیلی جوان هستید و شاید ندانید از زندگی چه می‌خواهید یا به چه کاری علاقه دارید.

بنابراین باید همیشه به خاطر بسپارید که شما مجبور نیستید تا آخر عمر از انتخابی که در ۱۸ سالگی انجام داده‌اید یا والدینتان برای شما انتخاب کرده‌اند پیروی کنید و به این انتخاب متعهد باشید. به الیزابت هولمز، جوان‌ترین زن میلیاردر که انقلابی در دنیای پزشکی به راه انداخت نگاه کنید. نمونه عالی دیگری برای این مطلب کسی نیست جز کارآفرین مشهور و موفق، ریچارد برانسون که در ۱۵ سالگی مدرسه را رها کرد و نهایتاً موفق شد کمپانی معروف و مولتی میلیون دلاری ویرجین را تأسیس کند.

۷-دانش‌آموزان ضعیف می‌دانند برای موفقیت باید پشتکار داشت و با نهایت توان تلاش کرد

موفقیت به هوش هیجانی، پشتکار، عشق و شور و مهم‌تر از همه، توانایی غلبه بر شکست نیاز دارد. مهم نیست نمرات دانشگاهی شما چطور بوده، در زندگی واقعی و دنیای تجارت پیش از اینکه موفق شوید شاهد موفقیت را در آغوش بکشید، باید فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر بگذارید. دانش‌آموزان ضعیف موفق‌ترین افراد جهان می‌شوند چون می‌دانند برای موفقیت باید زحمت کشید، پشتکار داشت و هرگز تسلیم نشد، آن‌ها این کار را در ابتدا با قبولی در امتحانات و بعدها با یافتن سرمایه برای راه‌اندازی کسب و کار خود انجام می‌دهند.

در پایان روز، نمرات دانشگاهی فقط اعداد هستند. موفقیت واقعی یعنی بتوانیم در دنیای واقعی برای خودمان جایگاه ویژه‌ای ایجاد کنیم؛ بنابراین اگر با نمرات پایین از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید، ناامید نشوید. زندگی واقعی و درس‌های واقعی تازه وقتی کلاس درس را ترک کنید شروع می‌شوند.

مقالات پیشنهادی:

بیوگرافی استیو جابز، بنیان گذار و رهبر افسانه ای شرکت اپل

عادت‌های پول‌ساز : ۱۵ عادت روزانه‌ی افراد ثروتمند

بیل گیتس به مدد این ۵ ویژگی ثروتمندترین مرد جهان شد!

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر