چند سالی است که گوشی‌های هوشمند و تبلت ها دوستان نزدیک ما انسان ها هستند. گوشی‌های هوشمند تمام اطلاعات ضروری را در کسری از ثانیه در اختیار ما قرار می‌دهند، به ما اجازه می‌دهند در هر کجای دنیا که هستیم با اعضای خانواده و دوستان خود در ارتباط باشیم و به طور کلی در زندگی خیلی به ما کمک می‌کنند و انجام بیشتر کارهای روزانه را برای ما راحت کرده‌اند. طبیعت انسان به گونه ای ست که خیلی زود هر چیزی که مفید و لذت بخش باشد را تبدیل به عادت می‌کند و گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تصور کنید به خاطر اینکه عجله داشته‌اید گوشی هوشمند خود را در خانه جا گذاشته‌اید آیا می‌توانید کل روز را بدون گوشی خود سر کنید؟ اجازه بدهید حدس بزنم، احتمالاً پاسخ شما منفی ست. گوشی‌های هوشمند دنیای کوچکی هستند که به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی ما انسان‌ها در قرن بیست و یکم بدل شده‌اند و احتمالاً شما نیز مثل بیشتر مردم دیگر نمی‌توانید بدون گوشی هوشمند خود زندگی راحت و بی دغدغه ای داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید چطور از گوشی هوشمند خود به شکل صحیح مراقبت کنید در ادامه چند نکته‌ی ضروری را به شما گوشزد می‌کنم تا با رعایت آن‌ها گوشی هوشمند خود که به نوعی ” فرزند دیجیتال ” شما محسوب می‌شود را از تمامی آسیب‌ها و خطرات احتمالی دور کنید:

۱-از شر نرم افزارهای مخرب خلاص شوید

اگر فکر می‌کنید نرم افزارهای مخرب فقط می‌توانند به لپ تاپ شما آسیب بزنند سخت در اشتباهید چون گوشی‌های هوشمند نیز در معرض این خطر هستند. علاوه بر این، تهدید نرم افزارهای مخرب در گوشی‌های هوشمند به مراتب بیشتر از کامپیوترهای رومیزی یا لپ تاپ‌ها است چون گوشی هوشمند شما می‌تواند اطلاعاتی در مورد مکانی که هستید یا جایی که در آن زندگی می‌کنید را نیز در اختیار دیگران قرار دهد. بدانید چه نرم افزارهایی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنید و کمی در مورد این موضوع محتاط باشید. ضمناً بهتر است از وب سایت‌های مشکوک بازدید نکنید. توصیه می‌کنم برای محافظت از گوشی هوشمند خود در برابر نرم افزارهای مخرب از برنامه‌های ضد تروجان مانند Malwarebytes استفاده کنید.

۲-فضای ذخیره‌سازی گوشی هوشمند خود را کنترل کنید

معمولاً فضای ذخیره‌سازی اصلی بیشتر گوشی‌های هوشمند کم است و کاربران هم به سرعت این فضای ذخیره‌سازی محدود را با انواع و اقسام فایل‌های صوتی و تصویری پر می‌کنند که معمولاً منجر به عملکرد ضعیف یا اشتباه گوشی خواهد شد. اگر یک ابزار اندرویدی به همراه یک کارت اس دی ” SD card ” دارید نباید نگران این موضوع باشید چون به اندازه کافی فضا برای برنامه‌ها، عکس‌ها، فیلم و اطلاعات دیگر خود در اختیار دارید. وقتی گوشی هوشمند شما فضای آزاد نداشته باشد عملکرد درست و مناسبی نخواهد داشت پس بهتر است از ابتدا یک حافظه‌ی اضافی یا کارت اس دی ” SD card ” تهیه کنید تا دیگر مجبور نباشید هر وقت برنامه‌ی جدیدی دانلود کردید برنامه‌ها و فایل‌های قبلی را پاک کنید.

۳-از گرما و سرمای بیش از حد اجتناب کنید

نباید در گرمای طاقت فرسای تابستان گوشی هوشمند خود را در ماشین بگذارید. اگر نمی‌توانید گوشی هوشمند خود را از گرمای بالا دور نگه دارید آن را خاموش کنید و هرگز گوشی خود را زیر نور آفتاب قرار ندهید چون گرمای ۱۱۳ درجه‌ی فارنهایت ( ۴۵ درجه سانتی گراد ) گوشی هوشمند شما را به کلی نابود می‌کند. سرمای بیش از حد نیز برای گوشی هوشمند مضر است چون در دمای منفی ۴۰ درجه فارنهایت ( منفی ۴۰ درجه سانتی گراد) نیز گوشی شما از بین خواهد رفت.

۴-گوشی هوشمند خود را با دقت روت کنید

شما یک گوشی هوشمند نسبتاً گران قیمت خریده‌اید و طبیعتاً می‌خواهید بیشترین استفاده‌ی ممکن را از آن بکنید. متاسفانه بیشتر کاربران بدون اطلاعات و تجربه‌ی قبلی سعی می‌کنند خودشان به تنهایی گوشی هوشمندشان را روت کنند که معمولاً این کار غیر منطقی اثرات زیانباری در پی خواهد داشت. شاید فکر کنید روت کردن گوشی‌های هوشمند کار ساده ای ست که واقعاً هم همین طور است اما فقط یک اشتباه کوچک می‌تواند گوشی هوشمند شما را کار بی اندازد یا موجب عملکرد نادرست آن شود. بهتر است از یک فرد متخصص و باتجربه بخواهید گوشی هوشمند شما را روت کند.

۵-گوشی هوشمند خود را با دقت تمام به ابزارهای دیگر متصل کنید

وقتی گوشی هوشمند خود را با یک کابل یو اس بی ” USB cable ” به ابزارهای دیگر متصل می‌کنید مراقب باشید. اتصالات گوشی شما مثل پوست بچه لطیف است و اگر اشتباهی کنید باید آن را دور بی اندازید و به فکر یک گوشی هوشمند جدید برای خود باشید. البته به اندازه شارژ باتری می‌توانید از آن استفاده کنید و بعدش بلا استفاده است که مطمئناً شما چنین چیزی نمی‌خواهید، درست است؟ نباید کابل دیتا یو اس بی را به زور وارد گوشی هوشمند خود کنید بهتر است این کار را آهسته و با دقت تمام انجام دهید.

۶-مراقب جیب‌های خود باشید

بیشتر ما به خصوص پسرها گوشی‌های هوشمند خود را در جیب پشتی شلوارهای جین خود می‌گذاریم. اولاً اگر حواستان نباشد و جایی بنشینید گوشی شما بر اثر فشار وارد شده می‌شکند. خطر دیگری که گوشی هوشمند شما را تهدید می‌کند این است که اگر جیب شما به اندازه کافی بزرگ نباشد که گوشی شما به راحتی درون آن قرار گیرد ممکن است بدون اینکه متوجه شوید گوشی خود را گم کنید. لطفاً اجازه ندهید شلوار جین عزیزتان فرزند دیجیتال شما را به کشتن دهد.

۷-به گوشی هوشمند خود استراحت بدهید

گوشی هوشمند شما نیز مثل کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها نیاز به استراحت دارد. ما معمولاً روز و شب بدون وقفه از گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنیم. گوشی هوشمند شما یک ربات است اما نباید از این موضوع به عنوان یک بهانه استفاده کنیم و فکر کنیم گوشی ما به استراحت نیاز ندارد. استفاده‌ی همیشگی و بی وقفه ممکن است عمر گوشی هوشمند شما را کاهش دهد. حداقل باید بارها و بارها گوشی خود را ری-استارت کنید. بهتر است هفته‌ای نیم ساعت گوشی خود را خاموش کنید. این کارها باعث می‌شود فایل‌های کش پاک شود و با راه‌اندازی مجدد عمر گوشی هوشمند شما افزایش یابد.

۸-قفل کردن سیم کارت را با دقت انجام دهید

اگر دوست ندارید دیگران بدون اجازه از گوشی شما استفاده کنند قفل کردن سیم کارت گزینه‌ی خوبی ست. اگر چه سیم کارت به تنهایی یک ابزار محسوب نمی‌شود اما اگر در هنگام قفل کردن سیم کارت سهل‌انگاری کنید گوشی هوشمند شما عملکرد مناسبی نخواهد داشت. اگر می‌خواهید روی سیم کارت قفل بگذارید این کار را با دقت انجام دهید تا مانع بروز مشکلات غیر منتظره شوید.

۹-گوشی هوشمند خود را دور از آب نگه دارید

گوشی‌های هوشمند به مواد مایع بسیار حساس‌اند. حتی چند قطره آب هم می‌تواند صدمات غیر قابل جبرانی به بار آورد. اگر برای دویدن یا انجام بازی‌هایی نظیر والیبال گوشی هوشمند خود را نیز همراه می‌برید آن را در یک پوشش ضد آب بگذارید فقط مواظب باشید این پوشش گوشی شما را بیش از حد گرم نکند. در مواقعی که گوشی هوشمند شما خیس شد برای حذف مایع آن را در یک کاسه‌ یا ظرف برنج خشک بگذارید. ترفند ” کاسه برنج ” واقعاً جواب می‌دهد.

۱۰-یک رام مناسب انتخاب کنید

رام‌های متنوع و مختلف زیادی برای بهبود عملکرد گوشی‌های هوشمند اندرویدی وجود دارد و شاید ترجیح دهید بعضی از این رام‌ها را روی گوشی خود فلش کنید. به هر حال باید مراقب باشید چون اگر یک رام نامناسب یا اشتباه را فلش کنید ممکن است گوشی شما به کلی از کار بی افتد. هر مدل گوشی رام مخصوص به خود را دارد، اگر می‌خواهید از مزایای آخرین تغییرات اعمال شده در گوشی خود بهره‌مند شوید رام مناسب را انتخاب کنید و مطمئن شوید رامی که فلش کرده‌اید بهترین گزینه برای گوشی شماست.

به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است، شاید هزینه‌ی تعمیرات کم باشد اما بهتر است با رعایت این نکات از قبل جلوی خطرات و آسیب‌های احتمالی بایستیم و از گوشی هوشمند خود مراقبت کنیم. گوشی هوشمند شما کار می‌کند تا شما راحت‌تر زندگی کنید پس شما هم لطفی کنید و بیش از حد از آن کار نکشید تا یک عمر به شما خدمت کند. گوشی‌های هوشمند به مراقبت همیشگی نیاز دارند، این نکته را برای همیشه به خاطر بسپارید. شما برای مراقبت از گوشی هوشمند خود چه کارهایی انجام می‌دهید؟

مقالات پیشنهادی:

۵ تفاوت کلیدی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس

بریتانیا تست مسیرهای ویژه شارژ خودروهای برقی را شروع کرد + تصاویر

۹ نکته برای اینکه مثل یک هکر وب گردی کنید

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر