تنها چیزی که باید از آن بترسیم خود ترس است.

چه چیزی نمی‌گذارد به تمام اهداف و آرزوهایتان دست یابید؟ چه چیزی نمی‌گذارد کارها و اقداماتی که برای کسب موفقیت لازم و ضروری است را انجام دهید؟

شاید مثل همیشه بگویید شرایط. شاید انگشت اتهام را به سوی دیگران بگیرید. شاید شانس بد خود را مقصر بدانید. متأسفانه بیشتر مردم دیگران را مسئول شرایط و موقعیت خود می‌دانند. خیلی هم ساده است که دیگران را مقصر بدانیم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. اگر می‌خواهید شاهد موفقیت را در آغوش بکشید و به تمام اهداف و آرزوهای خود دست یابید، باید این افکار واهی و پوچ را کنار بگذارید و یک بار برای همیشه مسئولیت ۱۰۰ درصد زندگی خود را بپذیرید. اگر مسئولیت اتفاقاتی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد را بپذیرید، کنترل لحظه‌های خود را به دست خواهید گرفت و در قیاس با گذشته شانس موفقیت خود را دو چندان خواهید کرد.

لطفاً بر سر راه موفقیت خود سنگ‌اندازی نکنید

همه‌ی ما جملات الهام‌بخش و انگیزشی را شنیده‌ایم، چندین و چند جلد از کتاب‌های رشد فردی را مطالعه کرده‌ایم و هزاران هزار مقاله انگیزشی که روزانه در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را خوانده‌ایم. بیشتر ما پیام و خرد نهفته در این مقالات و سخنرانی‌ها را با جان و دل درک کرده‌ایم، اما هنوز، به آن جایگاهی که برای خود در زندگی متصور هستیم دست نیافته‌ایم. حال پرسش کلیدی این است که کدام قطعه جورچین گم شده است؟ آن چیست که نمی‌گذارد شاهد موفقیت را در آغوش بکشیم؟ آن چیست که اجازه نمی‌دهد به اهدافی که عمری در حسرتشان هستیم دست یابیم؟

بگذارید از مشکل اصلی رونمایی کنیم

کاربران گرامی این شما و این هم مشکل اصلی – ترس، مانع اصلی موفقیت و دشمن درجه یک اهداف و آرزوهاست. شما ترس را نمی‌بینید، یعنی ناخودآگاه نمی‌خواهید که ببینید، چون همین ترس شما را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند. می‌ترسید با عواقب شکست‌های خود مواجه شوید. فکر می‌کنید از اینکه دیگران در مواجهه با شکست‌های شما چه واکنشی از خود نشان دهند می‌ترسید اما واقعیت این است که از این می‌ترسید که چطور خودتان با این شکست‌ها برخورد کنید و راه و چاه موفقیت را از دل مشکلات و سختی‌ها بیابید.

چطور بر ترس غلبه کنیم؟

ترس را بپذیرید – با علم به اینکه انسان هستید و ترس نیز بخشی طبیعی از وجود شماست، با جرئت بیشتری پذیرای ناشناخته‌ها خواهید بود و از فرصت‌های پیش رو بهره خواهید برد. پس اولین گام برای غلبه بر ترس، پذیرش ترس است.

ترس را بشناسید – با شناسایی ترس‌ها، یک گام به غلبه بر ترس نزدیک‌تر خواهید شد. بعد از شناسایی ترس می توانید به منبع اصلی ترس نگاه کنید و برای مقابله با ترس چاره اندیشی کنید.

عواقب تسلیم شدن در برابر ترس را یادداشت کنید – وقتی به ترس ببازید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ چه احساسی خواهید داشت؟ چه چیزهایی را از دست خواهید داد؟ آیا ارزش دارد قید تمام اهداف و آرزوهای خود را بزنید فقط به خاطر اینکه نمی‌خواهید بر ترس خود غلبه کنید؟

مزایای غلبه بر ترس را یادداشت کنید – چه حسی دارد که فقط پیش بروید و اهداف و آروزهای خود را دنبال کنید؟ وقتی به اهداف و آرزوهای خود برسید چه چیزی نصیبتان می‌شود؟ اگر اشتباهات و موانع گام‌هایی ضروری مسیر موفقیت باشند چه؟ اگر مشکلاتی که سر راهتان قرار گرفته نعمتی در جامه‌ی مبدل باشند چه؟

از تجربیات موفق گذشته خود به عنوان مرجع استفاده کنید – زمانی را که موفق شدید به خاطر آورید. برای کسب موفقیت چه کار کردید؟ از چه راهکار یا شیوه‌ای بهره بردید؟ چه فرد یا افرادی شما را در مسیر موفقیت یاری کردند؟ وقتی به اهداف خود رسیدید چه حسی داشتید؟

با گام‌های کوچک شروع کنید

آیا تا به حال توجه کردید کودکان چطور یاد می‌گیرند راه بروند؟ آیا اصلاً کودکان نگران هستند که شاید شکست بخورند یا زمین بخورند و نتوانند در تلاش‌های نخست بیاموزند چطور باید راه بروند؟

کودک با اینکه اصلاً تاکنون روی پاهایش راه نرفته است، اصلاً از راه رفتن نمی‌ترسد. آن‌ها می‌افتند، اما بار دیگر برمی‌خیزند و دوباره تلاش می‌کنند. آن‌ها این‌قدر این کار را ادامه می‌دهند تا بالاخره بتوانند درست و اصولی راه بروند و به اصطلاح بر مهارت راه رفتن مسلط شوند. هیچ‌گاه حتی به ذهن کودک نیز خطور نکرده که افتادن چیزی است که باید از آن ترسید. به همین خاطر هرگز کودکی را ندیده‌ایم که بعد از چند بار افتادن و شکست موقت تسلیم شود و قید اهدافش را بزند.

ما به نوعی برده غرور خودمان شده ایم. اصلاً نمی‌خواهیم شکست خود را بپذیریم چون نگران قضاوت دیگران هستیم. طبیعت انسان این‌گونه نیست. ما باید از ذهن و جسم خود برای انجام کارهای گوناگون استفاده کنیم تا به مدد تجربیاتی که کسب می‌کنیم به انسان قوی‌تر و بهتری تبدیل شویم.

با گام‌های کوچک شروع کنید. مادامی که تسلیم نشوید، پیشرفت خواهید کرد؛ و اگر همیشه و به صورت مستمر پیشرفت کنید، سرانجام روزی به تمام اهداف و آرزوهای خود دست خواهید یافت. همیشه کارها بر وفق مراد انسان پیش نمی‌رود، اما خود چالش‌ها، موانع و مشکلات نیز موهبت‌هایی هستند که در نهایت انسان را به کمال مطلوبش می‌رساند. هرگز تسلیم نشوید، هیچ‌گاه به ترس خود اجازه عرض‌اندام ندهید. به خاطر بسپارید آسمان بعد از باران سنگین دوباره زیبا و تمیز خواهد شد.

با شجاعت با ترس برخورد کنید

تنها راه برای غلبه بر ترس این است که با شجاعت تمام به پیش بروید و هیچ‌گاه تسلیم نشوید. بی‌وقفه اقدام کنید تا ترس برای همیشه از زندگی شما کوچ کند. اگر نگران ترس نباشید ترس ناپدید خواهد شد و اگر می‌خواهید نگرانی‌های خود را کنار بگذارید با تمام قدرت و توانی که در وجودتان است به سمت اهداف خود حرکت کنید و تا لحظه‌ی موفقیت یک لحظه هم از پا نایستید.

وقتی ترس حاد و فلج‌کننده است به خودتان بازخورد دهید

شاید در جواب اینکه چرا بعضی چیزها بر وفق مرادتان پیش نمی‌رود هزاران عذر و بهانه دست و پا کنید. همیشه یک بهانه مناسب وجود دارد؛ اما اگر به ترس ببازید، در پایان روز چه چیزی نصیبتان می‌شود؟ آیا به اهداف و آرزوهای خود خواهید رسید؟ یا فقط به خاطر اینکه از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی کردید قربانی شرایط خواهید شد؟

همیشه به خاطر بسپارید تنها چیزی که باید از آن بترسید خود ترس است.

مقالات پیشنهادی:

دلایل اصلی شکست شناسایی شدند : ۱۰ ترس بزرگ

ترسناک ‌ترین ابر جهان شهروندان سیدنی استرالیا را وحشت زده کرد! + تصاویر

۵ بهانه وحشتناک که باعث می‌شود مردم آرزوهای خود را تا ابد فراموش می‌کنند

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر