شاید پول همه چیز نباشد، اما مطمئناً کارهای زیادی را برای ما ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. پول نمی‌تواند برای ما عشق حقیقی، خوبی، مهربانی، خرد و اشتیاق بخرد اما همین پول می‌تواند برخی از این کیفیات را تقویت و تمام نیازهای اولیه ما از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و … را تأمین کند و زندگی مملو از آرامش و آسایش را به ما هدیه دهد. مطمئناً با گذشت زمان از ارزش پول کاسته می‌شود. به عنوان مثال، یک میلیارد تومان امروز در مقایسه با یک میلیارد تومان چند سال قبل از نظر ارزش تفاوت آشکاری دارند. این روزها در مقایسه با گذشته فرصت‌های بیشتری برای تولید ثروت وجود دارد. در دنیای امروزی پیشرفت فناوری موجب شده است برخی‌ها یک شبه از فقر به ثروت برسند. بعضی‌ها اینترنت را اهرم می‌کنند و با فروش هزاران نسخه از کتاب چند صفحه‌ای خود ثروتمند می‌شوند و عده‌ای با سرمایه‌گذاری در بازار سهام یک شبه ره صد ساله می‌روند.

هر آنچه را که ذهن تصور و باور کند، می‌توانید به آن دست یابید. خودتان را باور کنید و شاهد تحقق تمام آرزوهای خود باشید. در ادامه ۱۰ راهکار عالی برای تولید ثروت را بررسی می‌کنیم:

۱-برنامه‌ریزی بس است، شروع کنید

ماریو آندرتی می‌گوید: ” اگر منتظر بمانید، تنها چیزی که اتفاق می‌افتد پیرتر شدن شما است.”

گاهی اوقات اولین گام چالش‌برانگیزترین گام است. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید و دائماً رو به جلو حرکت کنید، نه تنها باید مقصد را بشناسید بلکه باید بدانید کی و کجا می‌خواهید اولین حرکت خود را انجام دهید. برنامه‌ریزی به تنهایی نمی‌تواند شما را موفق کند. با آماده‌سازی بیش از حد هرگز نمی‌توانید کارهای ضروری را تکمیل کنید. خب، بهتر است شروع کنید و پیوسته بر هدف مورد نظر خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید با شغل کنونی خود درآمد بیشتری به دست آورید، باید به دنبال گرفتن ترفیع در سازمان خود باشید یا اینکه به دنبال موقعیت شغلی دیگری با حقوق و مزایای بیشتر باشید. اگر می‌خواهید خیلی زود موفق شوید و به جایگاهی که لایقش هستید دست یابید باید با مطالعه و تحقیق باورها و عادت‌های مشترک افراد ثروتمند و موفق را شناسایی کنید و از این باورها، عادت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد برای کسب موفقیت و تولید ثروت استفاده کنید.

۲-اولویت‌های خود را تعیین کنید

فقط اینکه سرتان شلوغ باشد کافی نیست، باید تمام توجه و تمرکز خود را به کارهایی اختصاص دهید که مهم و حیاتی هستند. باید همیشه مطمئن شوید اولویت‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید از مهم‌ترین اهدافتان حمایت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک اتومبیل جدید بخرید، باید از خودتان بپرسید: ” برای خرید این ماشین چقدر پول نیاز دارم؟، برای تأمین هزینه خرید ماشین از چه روش‌ها و ابزارهایی باید استفاده کنم؟ “. این‌ها فقط چند نمونه از پرسش‌هایی هستند که برای تعیین اولویت‌ها احتمالاً باید از خود بپرسید. بعد از تعیین اولویت‌ها بهتر است از اولویت‌های خود یک فهرست مکتوب تهیه کنید. برای نمونه، اگر بیرون غذا نخورید یا از خرید وسایل غیرضروری خودداری کنید می‌توانید پول زیادی برای رسیدن به هدف خود که همان خرید اتومبیل رؤیایی‌تان است پس‌انداز کنید.

۳-سود و زیان‌های خود را بررسی کنید

گاهی اوقات بهتر است نگاهی به گذشته کنیم و با بررسی راهی که پیموده‌ایم بفهمیم چه دست آوردهایی داشته‌ایم و امروز از چه جایگاهی برخورداریم. با بررسی سود و زیان‌های خود می‌توانیم فعالیت‌های گذشته را مرور کرده و از این طریق میزان پیشرفت خود را محاسبه کنیم. بر اساس همین بررسی‌ها و محاسبات است که می‌توانیم در مورد اقدام بعدی خود عاقلانه‌تر تصمیم‌گیری کنیم.

۴-سرمایه‌گذاری کنید

باید در دارایی‌ها و فرصت‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که موجب انباشت ثروت می‌شوند. برای ایجاد دارایی‌های مختلف از قبیل ملک، دارایی‌های کاغذی نظیر سهام و راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف سرمایه‌گذاری کنید و از تولید بدهی‌های مختلف دوری کنید. البته دو نوع بدهی داریم: بدهی خوب و بدهی بد. بدهی خوب، بدهی است که موجب سرازیر شدن پول به حساب شما می‌شود و بدهی بد، بدهی است که ثروت شما را به نابودی می‌کشاند و به قول رابرت کیوساکی جیب شما را خالی می‌کند. باید از بدهی بد دوری کنید و از بدهی خوب به عنوان اهرمی قدرتمند برای تولید ثروت استفاده کنید. سرمایه‌گذاری مانند این است که گیاهی بکاریم و شاهد رشد و قد کشیدنش باشیم. سهمی از پول که برای خود نگه می‌دارید خیلی مهم‌تر از مبلغی است که خرج می‌کنید. پس‌انداز و انباشت ثروت را تبدیل به عادت کنید. هر وقت می‌توانید مقداری پول برای سرمایه‌گذاری و آینده خود کنار بگذارید.

۵-صبور باشید

تمام افراد موفق می‌دانند که هرگز نمی‌توان یک شبه ثروت زیادی به دست آورد. این روزها بیشتر افراد جامعه فقط به این خاطر که آینده‌نگری نداشته‌اند و بیش از حد به زندگی در زمان حال اهمیت داده‌اند گرفتار بدهی‌های نجومی و سنگین شده‌اند؛ اما خیلی‌ها هم صبر و شکیبایی پیشه کرده‌اند و با بردباری تحسین‌برانگیز خود به موفقیت‌های مالی چشمگیری دست یافته‌اند. صبر برای هر فردی که آن را عاقلانه به خدمت گیرد پولساز است. وقتی می‌گویم صبور باشید اصلاً منظورم این نیست که بنشینید و هیچ کاری نکنید. به خاطر بسپارید: ثروتمندترین افراد جهان همگی صبور هستند و همیشه تا به دام انداختن شکار صبر پیشه می‌کنند.

۶-با هر آنچه که دارید شروع کنید و بیشترین نتیجه ممکن را از آن کسب کنید

به جای اینکه به چیزهایی که ندارید فکر کنید، بر داشته‌های خود و کارهای شگفت‌انگیزی که می‌توانید با این داشته‌ها انجام دهید تمرکز کنید. وقت و انرژی‌تان را عاقلانه خرج کنید.

۷-دانش خود را گسترش دهید

سقراط می‌گوید: ” دانش واقعی این است که بدانیم هیچ چیز نمی‌دانیم.”

در دنیای امروزی روش‌های زیادی برای گسترش دانش وجود دارد. کتاب‌ها، مجلات، اینترنت و دوره‌های آموزشی آنلاین و آفلاین تنها بعضی از این روش‌ها هستند. باید همیشه از موضوعات نو و تازه‌ای که در حرفه شما در جریان هستند مطلع باشید و تنها راه به روز بودن گسترش دانش است. نباید یک جا گیر کنید، باید پیوسته اهداف تازه‌ای برای خود در نظر بگیرید، دائماً حرکت کنید و نگاه عمیق‌تری به پیرامون خود داشته باشید.

۸-روتین ویژه‌ای برای خود در نظر بگیرید

مراقب اعمال خود باشید چون شما به مرور به آنچه انجام می‌دهید تبدیل خواهید شد. هر روز خود را با ذهنی روشن و برنامه‌ای مشخص شروع کنید. صادقانه از روتین ویژه‌ای که برای خود در نظر گرفته‌اید پیروی کنید و کاری که شروع کرده‌اید را به پایان برسانید.

۹-سازگار شوید و پیشرفت کنید

فقط وقتی می‌توانید پیشرفت کنید و بهتر از دیروز باشید که بدانید چه چیزهایی را باید بهبود دهید. تغییر فرآیندی ثابت است. برای تولید نتایج بهتر و مؤثرتر باید راه‌ها و استراتژی‌های تازه‌ای را امتحان کنید. ارزش پول هرگز ثابت و پایدار نیست و به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید ثروتمند شوید باید همیشه این تغییرات را دنبال کنید و از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.

۱۰-بر اهداف خود تمرکز کنید

برای پرهیز از حواس‌پرتی‌هایی که انرژی شما را از بین می‌برند و شما را از اهداف اصلی‌تان منحرف می‌کنند باید همیشه مصمم باشید و بدانید به کجا می‌روید و به دنبال چه هستید. باید اهداف خود را بشناسید و بدانید چطور می‌خواهید به مقصد برسید. برای جذب آنچه می‌خواهید هر روز اهداف خود را مرور کنید.

مقالات پیشنهادی:

۵ دلیل برای اینکه چرا بیشتر مردم هرگز ثروتمند نمی‌شوند

۱۰ تفاوت اساسی طبقه متوسط با پولدارها

اگر جوان هستید و سرمایه‌گذاری را برای پولدار شدن انتخاب کرده اید ، این نکات را بخوانید

 اگر این مقاله مفید بود و از مطالعه‌ی آن لذت بردید لطفاً برای حمایت از ما آن را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر