واقعاً آیا در این دنیا کسی هست که نخواهد ثروتمند شود؟ اگر از اطرافیان خود در مورد اهدافشان در زندگی سؤال کنید، بدون شک به شما خواهند گفت که می‌خواهند پولدار یا ثروتمند شوند. علت اصلی این که چرا مردم می‌خواهند ثروتمند شوند از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

انگیزه درونی شما هر چه که باشد، اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، اشتباهات پولی رایج و شناخته شده‌ای وجود دارد- بله اشتباهات پولی – که باید از آن‌ها پرهیز کنید.

همه‌ی ما باید از این ۷ اشتباه پولی رایج که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است اجتناب کنیم:

۱-بیش از درآمدتان خرج می‌کنید

آشنا به نظر می‌رسد اما اصلاً این طور نیست. اگر پرهیز از این اشتباه پولی به اندازه کافی آسان بود هیچ کس در این دنیا مشکل مالی نداشت. این یک عادت کشنده است و بی‌اطلاعی از آن در نهایت می‌تواند به بحران‌های مالی جدی منجر شود. در حال حاضر کارت‌های اعتباری و امکانات دیگری در اختیار ما انسان‌ها قرار دارد که به صورت خودکار ما را مجبور می‌کنند بیش از درآمد و توان مالی‌مان پول خرج کنیم؛ بنابراین دسترسی به این ابزارهای مالی را می‌توان یکی دیگر از دلایل مشکلات مالی و اقتصادی افراد جامعه دانست. برای اینکه جلوی این اشتباه مالی بایستید، یک بودجه برای خود تنظیم کنید و به طور کامل از آن پیروی کنید.

جمله‌ای زیبا از William A. Ward :

قبل از این که خرج کنید، درآمد کسب کنید.

۲-چیزهایی می‌خرید که اصلاً به آن‌ها نیازی ندارید

همه‌ی ما دوست داریم موفقیتمان را به رخ دیگران بکشیم اما به خاطر بسپارید، افراد ثروتمند اصلاً مجبور نیستند موفقیت‌های مالی و فردی خود را در انظار عمومی به نمایش بگذارند. مطمئن باشید اگر در مسیر صحیح رسیدن به ثروت و امنیت مالی باشید، دیگران خواه‌ناخواه متوجه پیروزی‌های شما خواهند شد پس بهتر است از این اشتباه پولی اجتناب کنید. مسلماً حق دارید از پولتان برای خرید کالاهایی که به آن‌ها علاقه‌مندید استفاده کنید اما خرید برخی چیزها آن هم فقط برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران، افرادی که به ندرت آن‌ها را می‌بینید و در نهایت انسان‌هایی که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارید نتیجه‌ای جز هدر دادن سرمایه‌ی شما نخواهد داشت.

جمله‌ای تأثیرگذار از وارن بافت :

اگر چیزهایی را بخرید که به آن‌ها نیازی ندارید، به زودی مجبور خواهید شد چیزهایی را بفروشید که به آن‌ها نیازمندید و وجود آن‌ها در زندگی شما کاملاً ضروری است.

۳-از رو به رو شدن با شرایط مالی خود اجتناب می‌کنید

شاید بپرسید چطور ممکن است مرتکب چنین اشتباهی شوم؟ علت اصلی این موضوع با مکانیسم دفاعی ما انسان‌ها مرتبط است. وقتی چاق هستیم و نمی‌خواهیم هیچ تلاشی برای کاهش وزن انجام دهیم، آینه را کنار می‌گذاریم و دیگر از آن استفاده نمی‌کنیم.

به طور مشابه، وقتی می‌بینیم اوضاع مالی ما بد است و برای رفع مشکلات اقتصادی‌مان آماده نیستیم، به آمار و ارقامی که مربوط به شرایط مالی‌مان است بی‌توجهی می‌کنیم و در نهایت مسائل مالی‌مان روز به روز بدتر می‌شود. اگر می‌خواهید به امنیت مالی برسید و ثروتمند شوید باید این آمار و ارقام را بر روی یک کاغذ یا در یک سند نرم‌افزار اکسل بنویسید و با دقت آن‌ها را بررسی کنید. این اولین قدم برای رو به رو شدن با مشکلات پولی و مالی‌تان است.

۴-هیچ برنامه اقتصادی خاصی ندارید

همان‌طور که برنامه‌ریزی صحیح و بهره‌مندی از یک برنامه‌ی منسجم برای موفقیت در جنبه‌های دیگر زندگی ضروری است، رسیدن به اهداف مالی و موفقیت در حوزه اقتصادی نیز یک برنامه‌ریزی حساب شده می‌طلبد. اهداف مالی شما جدا از این که درآمد شما زیاد یا کم است می‌تواند و باید شامل برنامه بازنشستگی، برنامه‌ریزی برای پرداخت بدهی‌ها در اسرع وقت و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند باشد.

جمله‌ای منطقی از Manoj Arora :

مطمئن شوید طرحی منطقی و معقول برای زندگی خود در دست دارید که شامل برنامه مالی و مأموریت شما است.

۵-فقط به یک جریان درآمد تکیه کرده‌اید

اکثر ما انسان‌ها فقط با تکیه بر یک جریان درآمد واحد زندگی می‌کنیم و کاملاً از دریافت یک چک حقوقی ماهیانه با رقم ثابت و مشخص خوشحال هستیم. حتی آن دسته از افراد جامعه که کسب و کار شخصی خود را دارند و یا خویش‌فرما هستند نیز فقط بر یک کانال درآمدی تکیه می‌کنند. این رفتار غیر معقول در نهایت می‌تواند به یک فاجعه مالی در زندگی‌تان منجر شود. مهم نیست که جریان درآمد کنونی شما چقدر ثابت یا بزرگ است، اگر به هر علتی این جریان درآمد تمام، قطع و یا به طور کامل مصرف شود، می‌تواند مشکلات مالی بزرگ و غیر قابل حلی ایجاد کند.

۶-هیچ تلاشی برای افزایش درآمد خود انجام نمی‌دهید

اگر کسی همین الآن از شما بخواهد بیشتر پس‌انداز کنید، آیا به صورت خودکار به هزینه‌هایی فکر می‌کنید که می‌توانید آن‌ها را کاهش دهید؟

این روش کاملاً اشتباه و منسوخ شده است.

روش بهتر تلاش برای افزایش درآمد است. بگذارید فرض کنیم که یک شخص ۲۵ درصد از درآمدش را پس‌انداز می‌کند، اگر درآمد این فرد افزایش یابد، پولی که پس‌انداز می‌کند نیز به صورت خودکار افزایش خواهد یافت. به هر حال این که همیشه بخواهید هزینه‌هایتان را کاهش دهید مسلماً نمی‌تواند استراتژی پربار و بلندمدتی باشد. اگر چیزهای زیادی را در زندگی‌تان کنار بگذارید ناامید خواهید شد و دیگر نمی‌توانید به مهم‌ترین هدفتان که همان پولدار شدن و رسیدن به امنیت مالی است دست یابید.

۷-به خرج کردن بیش از پس‌انداز کردن اهمیت می‌دهید

وقتی ما انسان‌ها در لحظه‌ی کنونی یک نیاز مبرم داشته باشیم، احساس می‌کنیم که باید بلافاصله این نیاز را برآورده کنیم و پس‌انداز را به روزی دیگر یا موقعیتی مناسبت‌تر موکول کنیم. این روزی دیگر یا موقعیت مناسب‌تر هیچ وقت نخواهد آمد چون نیازهای شما هیچ وقت تمام نخواهد شد. شیمی‌دان محقق نیل مک کارتی سرمایه‌گذاری در بازار سهام را در اویل جوانی شروع کرد. امروز ارزش خالص دارایی‌های او ۲/۱ میلیون دلار است. بر اساس گفته‌های او چیزی که باعث کسب این موفقیت شد عبارت است از :

«اگر منتظرید چیزی که از حقوق یا درآمدتان باقی مانده را پس‌انداز کنید، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. اول به خودتان پرداخت کنید.»

هیچ مسیر آسان و راحتی برای ثروتمند شدن وجود ندارد. فقط بر روی اهدافتان تمرکز کنید و با نگرشی واقع‌بینانه با مشکلات مالی‌تان رو به رو شوید.

مطمئن باشید که اگر در مسیر خود به سوی ثروت و تنعم از این اشتباهات پولی اجتناب کنید، صد در صد موفق خواهید شد.

به نظر شما چه اشتباهات پولی دیگری ما را از رسیدن به شرایط مالی که لایقش هستیم محروم کرده‌اند؟

مقالات پیشنهادی:

چگونه پولدار شویم : قانون جریان‌های چندگانه‌ی درآمد

چطور پولدار شویم اما ورشکسته نشویم : ۵ کتاب عالی برای موفقیت مالی و مدیریت ثروت

چرا هنوز ثروتمند نیستید  : ۱۱ باورغلط درباره‌ پول

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر