پیشرفت‌های فناوری در طول چند دهه‌ی اخیر زندگی مردم را کاملاً تغییر داده است. خرید، بانکداری، ارتباطات، آموزش و پرورش، مهندسی، پزشکی و بسیاری از زمینه‌های دیگر زندگی امروزی انسان‌ها بدون وجود کامپیوتر، اینترنت و فناوری مدرن دیگر به هیچ وجه کارایی و اثربخشی مدل کنونی خود را نخواهند داشت. سهولت، دقت و صرف جویی در زمان و هزینه، فقط بخشی از مزایای بی‌نظیری ست که مردم در جوامع مختلف با استفاده از فناوری آنلاین و اپلیکیشن های تحت وب از وجود آن‌ها لذت می‌برند.

وقتی صحبت از راحتی و آسایش در میان است، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که جهان مدرن با استفاده از فناوری و اینترنت به دست آورده، خرید آنلاین است. آیا واقعاً کسی هست که تاکنون خرید آنلاین را اصلاً تجربه نکرده باشد؟ برخلاف سبک قدیمی خرید که در آن مشتری مجبور بود برای خرید اقلام مورد نیاز خود تا فروشگاه مورد نظر رانندگی کند یا مسیر خانه تا فروشگاه را پیاده‌روی کند و در صورت بدبیاری و پیدا نکردن جنس مورد نیاز خود مجبور بود کل فروشگاه‌های موجود در شهر را بررسی کند، کل چیزی که امروزه برای خرید نیاز دارید یک کارت اعتباری و یک کامپیوتر متصل به اینترنت است تا بتوانید با خیال راحت و از منزل تمام خریدهای خود را انجام دهید؛ بنابراین می‌توان این طور نتیجه گرفت که خرید آنلاین دو عیب اصلی مدل قدیمی و منسوخ خرید که همان خستگی و اتلاف وقت و انرژی است را به طور کامل برطرف کرده است. با موفقیت و حمایت بالای مصرف‌کنندگان از خرید آنلاین، در سال‌های اخیر عملاً صدها هزار فروشگاه آنلاین در شبکه‌ی جهانی وب متولد شده‌اند. از فروشگاه‌های اینترنتی کوچک گرفته تا خرده‌فروشی‌های بزرگ اینترنتی نظیر آمازون، امروزه می‌توان تبلیغات و رد پای این فروشگاه‌ها را در هر نقطه از اینترنت و فضای مجازی مشاهده کرد.

این مقاله را مطالعه کنید : قبل از خرج کردن فکر کنید : ۵ پرسش کلیدی که باید قبل از خرید از خودتان بپرسید

اگر چه خرید آنلاین می‌تواند خیلی سریع و راحت باشد، اما حتی این مدل خرید نیز معایب و خطرات مختص به خود را دارد. تنها در خود ایالات متحده‌ی آمریکا هر سال ده میلیون مورد سرقت هویت و اطلاعات شخصی افراد در اینترنت رخ می‌دهد. تصور کنید نرخ روزانه‌ی سرقت هویت چقدر است. شاید بپرسید این آمار و ارقام چه ربطی به خرید آنلاین دارد؟ وقتی می‌خواهید جنس مورد نظرتان را به صورت آنلاین خریداری کنید، باید اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را در فیلدهای مربوط به قسمت خرید فروشگاه‌های اینترنتی مورد نظرتان وارد کنید. با اینکه قانون فدرال آمریکا ضمانت‌های لازم برای خرید آنلاین را تأمین کرده و به مشتریان توصیه می‌کند هزینه‌ی خریدهای آنلاین خود را با کارت‌های اعتباری‌شان پرداخت کنند اما باز هم در مواردی داده‌های مربوط به هویت کاربران فضای مجازی از طریق اطلاعات کارت‌های اعتباری‌شان سرقت شده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که اکثر این موارد دزدی هویت در وب سایت‌های ناشناس اتفاق افتاده است. درسی که از این نکته می‌توانیم بیاموزیم این است که باید همیشه اجناس مورد نیازمان را از فروشگاه‌های آنلاینی تهیه کنیم که معتبر هستند و آن‌ها را به خوبی می‌شناسیم و به آن‌ها اعتماد داریم.

این مقاله را مطالعه کنید : چرا کسب و کارهای آنلاین، بهترین سرمایه‌گذاری ممکن برای شما هستند : ۴ دلیل

اما اگر در دنیای مجازی با یک پیشنهاد خرید اغواکننده در وب‌سایتی رو به رو شویم که کاملاً جدید است و کاربران زیادی هم نیستند که مشروعیت و اعتبار آن را تضمین کنند، باید چه کار کنیم؟ آیا ترجیح می‌دهید که آن فروشگاه آنلاین را ترک کنید و از خیر این پیشنهاد بزرگ و عالی بگذرید؟ اگر تصمیم بگیرید که با اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود از این فرصت استثنایی استفاده کنید و خرید خود را در این فروشگاه آنلاین جدید و نو ظهور انجام دهید، چقدر ایمن خواهید بود؟ حتی اگر این فروشگاه آنلاین معتبر نیز باشد و سفارش شما را به موقع تحویل دهد آیا باز هم فکر می‌کنید هیچ خطری امنیت اطلاعات شما را تهدید نمی‌کند؟ شاید آره و شاید هم نه. اگر بزرگ‌ترین نگرانی شما در هنگام استفاده از خریدهای آنلاین ترس از قرار گرفتن اطلاعات و هویتتان در برابر سارقان اینترنتی و هکرهاست، بهترین راه‌حل موجود برای شما می‌تواند استفاده از چک‌های الکترونیکی یا eChecks باشد.

eCheck یا چک الکترونیکی اولین و تنها روش پرداخت الکترونیکی یا آنلاینی ست که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده‌ی آمریکا انتخاب کرده است. خب، این چک‌های الکترونیکی چگونه کار می‌کنند؟ عملکرد این چک‌ها دقیقاً مشابه چک‌های سنتی است که شما می‌نویسید. این چک‌ها از تمام قابلیت‌ها و توانایی‌های انجام معاملات بانکی بهره‌مندند اما تنها مزیت آن‌ها نسبت به چک‌های کاغذی و سنتی امنیت بیشتر استفاده از آن‌ها در خریدهای آنلاین است. تأیید محتوا و اعتبار نیز در این چک‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود. درست شبیه به چک‌های قدیمی، چک‌های الکترونیکی نیز دارای ویژگی‌های جلوگیری از پرداخت و اصلاح اطلاعات آسان است. اگر تصمیم گرفته‌اید که در معامله‌ی آنلاین بعدی خود از چک‌های الکترونیکی استفاده کنید می‌توانید این کار را با حساب کنونی خود انجام دهید در نتیجه نیازی به افتتاح حساب جدید ندارید.

حالا شاید یکی بپرسد این چک‌ها چقدر ایمن هستند. خب، اطلاعاتی که در ادامه‌ی مقاله در اختیار شما قرار می‌گیرد نگرانی‌های شما را تا حد زیادی برطرف خواهد کرد. برخی از ویژگی‌ها امنیتی چک‌های الکترونیکی عبارت‌اند از :

  • امضای دیجیتال
  • احراز هویت
  • رمزگذاری
  • رمزنگاری کلید عمومی یا رمزنگاری نامتقارن

 

برخی دیگر از ویژگی‌های چک‌های الکترونیکی عبارت‌اند از : تراکنش‌های بانکی را قادر می‌سازند تا با امنیت کافی در اینترنت به کار گرفته شوند. در بستری نامحدود ولی کنترل شده اطلاعات، صحت خود را حفظ می‌کنند. تقلب‌های ایجاد شده روی چک‌ها از بین می‌رود. تأیید خودکار محتویات و صحت چک‌ها. خصیصه‌های مرسوم چک‌های معمولی نظیر توقف پرداخت و اصلاح آسان آن. افزایش قابلیت‌هایی نظیر فعال نمودن تاریخ پرداخت.

با موارد بالای تقلب و سرقت هویت و اطلاعات کارت‌های اعتباری که هر ساله در فضای آنلاین رخ می‌دهند، شاید برخی افراد بعد از هر خرید آنلاینی که انجام دهند دچار حالت پارانویا، یا روان‎گیسختگی پارانوئید شوند؛ اما با توجه به اینکه شبکه جهانی وب تبدیل به بستری مناسب برای مجرمان اینترنتی شده است، دولت‌ها در سراسر جهان با استفاده از دانش و هوش متخصصان خود همواره با سخت‌کوشی تمام و شبانه‌روزی به دنبال تأمین امنیت کاربران و مصرف‌کنندگان در دنیای آنلاین هستند.

نظر شما در مورد خرید آنلاین و مزایا و معایب آن چیست؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر