قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

محدودیتهای کلیدی خود را شناسایی کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می‌کند محدودیت های کلیدی خود را شناسایی کنند.

الکساندر گراهام بل می‌گوید: تمام افکار خود را بر روی کاری که در دست انجام دارید متمرکز کنید. نور خورشید فقط زمانی که توسط یک عدسی متمرکز شود می‌سوزاند.

چه چیزی مانع پیشرفت شماست؟ چه چیزی سرعت دستیابی شما به اهدافتان را تعیین می‌کند؟ چه چیزی تعیین می‌کند که شما به چه سرعتی از وضعیت فعلی به وضعیتی که دوست دارید، خواهید رسید؟ چه چیزی شما را از خوردن قورباغه‌هایی که تأثیر واقعی بر زندگی شما می‌گذارند، باز می‌دارد؟ چرا شما تاکنون به اهداف خود نرسیده‌اید؟

این‌ها برخی از مهم‌ترین سوالاتی هستند که شما را در مسیر خود برای رسیدن به سطوح بالای بهره وری و موفقیت باید از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید. در هر کاری که انجام می‌دهید، همیشه عاملی وجود دارد که سرعت و کیفیت انجام آن کار را مشخص می‌کند. شما باید کار خود را بررسی کرده و عامل محدودکننده یا محدودیت آن را مشخص کنید. سپس باید تمام انرژی‌های خود را بر حذف این عامل بازدارنده، متمرکز کنید.

در واقع در هر کاری، چه کوچک چه بزرگ، عاملی وجود دارد که سرعت دستیابی به هدف یا اتمام کار را تعیین می‌کند. این عامل چیست؟ انرژی‌های ذهنی خود را بر این حوزه‌ی کلیدی متمرکز کنید. این می‌تواند باارزش‌ترین استفاده از وقت و استعدادهایتان باشد.

این عامل ممکن است یک فرد باشد که شما به کمک یا تصمیم وی نیاز دارید یا منبعی باشد که شما بدان محتاجید یا ضعفی در یک قسمت از سازمان باشد و غیره؛ اما به هر حال همیشه یک عامل محدودکننده وجود دارد که باید آن را شناسایی کنید.

برای مثال فرض کنیم هدف یک کسب و کار، جلب و حفظ مشتریان می‌باشد. اگر این کار به خوبی انجام شود، شرکت سود برده و به رشد و شکوفایی خود ادامه خواهد داد.

در هر کسب و کاری یک عامل محدودکننده یا گلوگاه وجود دارد که سرعت و کیفیت رسیدن به اهدافش را تعیین می‌کند. این عامل ممکن است بازاریابی، سطح فروش یا خود نیروی فروش باشد. این عامل همچنین می‌تواند هزینه‌های عملیات یا شیوه‌های تولید یا میزان نقدینگی یا هزینه‌ها باشد. موفقیت شرکت ممکن است توسط رقابت، مشتریان یا محل تجارت تعیین شود. یکی از این عوامل بیش از دو تای دیگر در تعیین سرعت دستیابی شرکت به اهداف رشد و سوددهی نقش دارد. این عامل چیست؟

شناسایی دقیق عامل محدودکننده در هر فرآیندی و تمرکز بر آن عامل، معمولاً پیشرفت بیشتر در طی یک دوره‌ی کوتاه‌تر را موجب می‌شود.

اصل ۸۰/۲۰ در مورد محدودیت‌های شما در زندگی و کارتان نیز کاربرد دارد، بدین معنا که ۸۰ درصد محدودیت‌ها یا عواملی که مانع از دستیابی شما به اهدافتان می‌شوند، داخلی هستند.

این محدودیت‌ها در درون خودتان، یعنی در درون ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، عادت های بد یا خوب، نظم یا قابلیت‌های شخصی شما هستند. تنها ۲۰ درصد محدودیت‌ها در بیرون از شما یا سازمان شما قرار دارند.

محدودیت کلیدی شما ممکن است یک چیز کوچک و نهفته باشد. برخی اوقات لازم است که شما لیستی از تمام مراحل کار تهیه کرده و تمام فعالیت‌ها را بررسی کرده تا بتوانید دقیقاً تشخیص دهید که چه چیزی مانع پیشرفت شماست. گاهی این عامل بازدارنده می‌تواند یک سوءتفاهم یا اعتراض منفی از طرف مشتریان باشد که کل فرآیند فروش را دچار رکود می‌کند؛ و گاهی عدم حضور یک ویژگی منحصر به فرد، عامل محدودکننده می‌شود و باعث کاهش رشد فروش یک محصول یا خدمات می‌شود.

با صداقت شرکت خود را بررسی کنید. به رئیس، همکاران و کارمندان خود نگاه کنید و ببینید که آیا یک ضعف اساسی در شرکت وجود دارد که همانند ترمزی جلوی دستیابی شما و شرکت را به اهدافتان می‌گیرد یا نه.

در زندگی شخصی باید با صداقت به خودتان نگاه کرده و به دنبال شناسایی عامل یا مهارت محدودکننده‌ای باشید که سرعت دستیابی شما به اهداف شخصی‌تان را تعیین می‌کنند.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید:

افراد موفق همیشه تحلیل محدودیت‌ها را با پرسیدن این سؤال آغاز می‌کنند: « چه چیزی در درون من مانع پیشرفتم می‌شود؟» آن‌ها مسئولیت کامل را قبول می‌کنند و برای یافتن درد و درمان آن، به بررسی خودشان می‌پردازند.

همیشه از خود بپرسید که: « چه چیزی سرعت رسیدن من به نتایج دلخواهم را تعیین می‌کند؟» شناسایی و مشخص کردن عامل محدودیت، به شما نشان می‌دهد که از چه روشی می‌توان برای از بین بردن آن استفاده کرد. عدم موفقیت در شناسایی صحیح یک محدودیت یا شناسایی غلط محدودیت‌ها می‌تواند منجر به جهت‌گیری اشتباه شود، به طوری که در پایان فقط یک مساله غلط را حل کرده باشید.

یک شرکت بزرگ که من جزء مشاوران آن هستم، دچار افت فروش شده بود. مدیران تعاونی به این نتیجه رسیدند که عامل محدودکننده‌ی اصلی، نیروی فروش و مدیریت فروش هستند. آن‌ها هزینه‌های زیادی را صرف سازماندهی دوباره‌ی مدیریت فروش و تربیت نیروی فروش کردند.

پس از مدتی دریافتند که عمده‌ترین دلیل افت فروش، اشتباهی بود که یکی از حسابداران به طور تصادفی مرتکب شده بود. وی قیمت‌هایی را که بر روی محصولات می‌گذاشت بسیار بالاتر از سطح رقابت بازار بود. هنگامی که شرکت به تعدیل قیمت‌گذاری‌هایش پرداخت، فروش دوباره اوج گرفت و شرکت دوباره به سوددهی رسید. پس از هر بار شناسایی و حذف یک محدودیت یا گلوگاه، شما با یک محدودیت یا عامل محدودکننده‌ی دیگری رو به رو خواهید شد. هر چقدر به موقع سر کار خود حاضر شوید و در شغل خود موفق باشید، ولی همیشه عوامل محدودکننده و گلوگاه‌هایی وجود دارند که سرعت پیشرفت شما را تعیین می‌کنند. شما باید آن‌ها را شناسایی کرده و انرژی خود را بر حذف هر چه سریع‌تر آن‌ها متمرکز کنید.

آغاز کار روزانه با حذف یک گلوگاه یا محدودیت کلیدی، شما را مملو از انرژی و قدرت شخصی می‌کند و شما را تا پایان کار به جلو می‌راند. پس همیشه یک عامل محدودکننده وجود دارد. اغلب اوقات یافتن محدودیت یا عامل محدودکننده‌ی کلیدی، مهم‌ترین قورباغه‌ای است که شما باید بخورید.

قورباغه را قورت بده!

مهم‌ترین هدف خود در زندگی را شناسایی کنید. این هدف چیست؟ کدامین هدف است که دستیابی به آن، بیشترین تأثیر مثبت را بر روی زندگی شما خواهد گذاشت؟ کدام دستاورد شغلی بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی کاری شما خواهد گذاشت؟

هنگامی که به خوبی هدف اصلی خود را شناختید از خود بپرسید: « چه چیزی سرعت دستیابی من به هدفم را تعیین می‌کند؟ چرا من قبلاً آن را نداشته‌ام؟ چه چیزی در درون من است که جلوی پیشرفتم را می‌گیرد؟ » پاسخ‌هایتان هر چه بود، سریعاً کار خود را آغاز کنید و اقدامی در جهت از بین بردن آن انجام دهید. هر کاری که باشد فرقی نمی‌کند فقط شروع کنید.

برای مطالعه‌ی بخش‌های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته‌ی برایان تریسی از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

رایج‌ترین باورهای محدودکننده‌ای که مانع موفقیت شما هستند

باید بدانید : ۳ باور غلط و ترسناک درباره‌ی پول

۱۰ باور غلط در مورد مغز انسان

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر