قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

برای هر روز خود از قبل برنامهریزی کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می کند برای هر روز خود از قبل برنامه ریزی کنند.

آلن لاکین می‌گوید: برنامه‌ریزی یعنی آوردن آینده به زمان حال تا بتوانید در زمان حال برای آینده‌تان کاری انجام دهید.

شما حتماً این سؤال قدیمی را شنیده‌اید که: چطور می‌شود یک فیل را خورد؟ و جوابش این است که: لقمه لقمه!

حالا شما چگونه می‌توانید بزرگ‌ترین و زشت‌ترین قورباغه‌تان را بخورید؟ به همان روش، یعنی باید آن را به فعالیت‌های گام به گام ویژه ای تقسیم کنید و سپس از اولین آن‌ها شروع کنید.

ذهن شما، توانایی شما برای تفکر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و قدرتمندترین ابزار شما برای غلبه بر عادت به تعویق انداختن و افزایش بهره وری است. توانایی شما در تعیین اهداف، برنامه‌ریزی و به کار بردن برنامه‌ها در جهت رسیدن به آن اهداف، مسیر زندگی شما را تعیین می‌کند. تفکر و برنامه‌ریزی موجب رها شدن نیروهای ذهنی شما می‌شود، خلاقیت شما را به تحرک وا‌می‌دارد و انرژی‌های ذهنی و جسمانی شما را فزونی می‌بخشد.

بر عکس به گفته‌ی الکس مکنزی: عمل بدون برنامه‌ریزی عامل همه‌ی شکست‌هاست.

توانایی شما در برنامه‌ریزی خوب، قبل از انجام عمل، معیاری برای قابلیت‌های کلی شماست. هر چقدر برنامه‌ی بهتری داشته باشید، فائق آمدن بر عادت تنبلی و به تعویق انداختن کارها، شروع کردن عمل، خوردن قورباغه‌تان و سپس ادامه دادن به مسیر، برای شما آسان‌تر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اهداف شما در انجام این کار بایستی این باشد که بیشترین بهره‌ی ممکن را از صرف انرژی ذهنی، احساسی و جسمانی خود به دست آورید. خوشبختانه هر دقیقه از وقت شما که صرف برنامه‌ریزی می‌شود موجب صرفه‌جویی ده دقیقه وقت در هنگام اجرای کار می‌شود. پس اگر تنها ده تا دوازده دقیقه صرف برنامه‌ریزی برای یک روز کنید، در مقابل از اتلاف حداقل دو ساعت (۱۰۰ تا ۲۰۰ دقیقه) وقت در آن روز جلوگیری می‌کنید. ممکن است شما فرمول شش P را تا به حال شنیده باشید که می‌گوید:

Proper Prior Planning Prevents Poor Performance

معنی این جمله آن است که برنامه‌ریزی مناسب قبل از آغاز کار، از عملکرد ضعیف شما جلوگیری می‌کند.

وقتی به این نتیجه توجه می‌کنید که برنامه‌ریزی تا چه اندازه می‌تواند در افزایش بهره وری و کارایی شما مؤثر باشد، شگفت‌زده می‌شوید که چرا فقط تعداد اندکی از مردم هستند که بطور روزمره از این روش استفاده می‌کنند. به ویژه اینکه، برنامه‌ریزی واقعاً کار ساده ای است. شما تنها به یک تکه کاغذ و یک قلم احتیاج دارید. پیچیده‌ترین برنامه‌های کامپیوتری نیز بر پایه‌ی همین اصل ساخته شده‌اند؛ بنابراین بنشینید و قبل از شروع فهرستی از هر آنچه باید انجام دهید تهیه کنید.

همیشه کار خود را از روی لیست انجام دهید. هنگامی که موضوع جدیدی پیش می‌آید، قبل از انجام، آن را به لیست خود اضافه کنید. از همان روز نخست که شروع به کار مداوم از روی لیست می‌کنید، می‌توانید بهره وری و بازده خود را تا ۲۵ درصد و یا بیشتر افزایش دهید.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

همیشه در پایان یک روز کاری (به هنگام شب) اقدام به تهیه‌ی لیست برای کارهای روز بعد خود کنید. هر چیزی که تا به حال انجام نداده‌اید را به لیست روز بعد خود اضافه کنید. سپس هر آنچه را که بایستی روز بعد انجام دهید به لیست اضافه کنید. هنگامی که شما لیست خود را در شب قبل تهیه می‌کنید، ناخودآگاه ذهن شما، تمام شب که خواب هستید، به بررسی این لیست می‌پردازد. اغلب پیش خواهد آمد که شما از خواب بیدار شده و با تعجب خواهید دید که ایده‌ها و تدابیر بزرگی در ذهن شما شکل گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کار خود را سریع‌تر و بهتر از آنچه در ابتدا می‌اندیشیده‌اید، به انجام برسانید.

قبل از شروع، هر چه زمان بیشتری صرف نوشتن لیست کارهایی کنید که باید انجام دهید، موفق‌تر و کارآمدتر خواهید بود.

شما به لیست‌های مختلفی برای اهداف مختلف نیاز دارید. اول اینکه شما باید یک لیست اصلی تهیه کنید و در آن تمام کارهایی که فکر می‌کنید باید در آینده انجام دهید را بنویسید. این لیست، جایی است که تمام ایده‌های جدیدی که به ذهن شما می‌رسد و تمام وظایف و مسئولیت‌های جدیدی که باید انجام دهید را در آن ثبت می‌کنید. شما می‌توانید بعداً به دسته‌بندی موارد نوشته شده بپردازید.

دوم اینکه، باید یک لیست ماهیانه داشته باشید که در انتهای هر ماه، برای ماه آینده تهیه شود. این لیست می‌تواند شامل مواردی شود که از لیست اصلی به این لیست انتقال می‌دهید.

سوم اینکه، شما باید یک لیست هفتگی داشته باشید و در آن به برنامه‌ریزی برای کل هفته، قبل از شروع آن بپردازید. این لیست در طول هر هفته و برای هفته‌ی بعد ساخته و تکمیل می‌شود.

نظم موجود در این برنامه‌ریزی زمانی می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود. بسیاری از مردم به من گفته‌اند این عادت که دو ساعت از وقت خود را در پایان هر هفته به برنامه‌ریزی برای هفته‌ی بعد اختصاص می‌دهند، بهره وری آن‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده و زندگی آن‌ها را کاملاً دگرگون کرده است. این تکنیک برای شما هم جواب خواهد داد.

بالاخره اینکه، شما باید موارد ثبت شده در لیست‌های ماهیانه و هفتگی را به لیست‌های روزانه‌ی خود منتقل کنید. این موراد همان فعالیت‌های ویژه ای هستند که شما قصد دارید در روز آینده انجام دهید.

در طی روز پس از انجام هر یک از موارد موجود در لیست، در کنار آن یک علامت بزنید که مشخص شود آن کار را انجام داده‌اید. این عمل تصویری از عملکردتان را در اختیارتان می‌گذارد. دیدن پیشرفت کارهایتان با نگاه کردن به این لیست، به شما انگیزه و انرژی بیشتری می‌دهد و خودباوری و احترام به خود را در شما افزایش می‌دهد. این پیشرفت پیوسته و قابل مشاهده، شما را به جلو رانده و در غلبه بر عادت به تعویق انداختن، شما را یاری می‌دهد. هنگامی که پروژه‌ای دارید، صرف نظر از نوع آن، به تهیه‌ی لیستی از مراحل مختلف آن، از آغاز تا پایان که اجرای آن‌ها برای به ثمر رسیدن پروژه ضروری می‌باشد، بپردازید. کارهای پروژه را بر اساس اولویت و ترتیب، سازماندهی کنید. آن‌ها را بر روی کاغذ نوشته یا در کامپیوتر وارد کرده تا بتوانید آن‌ها را کاملاً ببینید. سپس یکی پس از دیگری کارها را انجام دهید. به زودی از میزان کاری که به این روش انجام می‌دهید، شگفت‌زده خواهید شد.

همان طور که مشغول انجام کارهایتان طبق لیست هستید، لحظه به لحظه احساس توانمندی و موفقیت بیشتری می‌کنید. احساس می‌کنید که زندگی‌تان بیشتر تحت کنترل شما قرار گرفته است. به طور طبیعی به سمت انجام کار بیشتر تحریک می‌شوید. تفکر شما بهتر و خلاق‌تر می‌شود و به تدابیر بیشتر و بهتری برای سرعت بخشیدن به کارهایتان، دست می‌یابید.

همان طور که پیوسته مشغول انجام کارهای خود بر طبق لیست هستید، حس مثبتی نسبت به لحظات آینده به شما دست می‌دهد که به کمک آن می‌توانید بر عادت به تعویق انداختن کارها غلبه کنید. این حس پیشرفت، به شما انرژی بیشتر و توانایی ادامه‌ی کار در طی روز را می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت شخصی، قانون ۹۰/۱۰ است. طبق این قانون، ۱۰ درصد از زمان اولیه‌ی انجام یک کار که صرف برنامه‌ریزی و سازماندهی آن کار می‌شود، باعث صرفه‌جویی در ۹۰ درصد زمان، هنگام اجرای عملی آن کار می‌شود. کافی است تنها یک بار از این قانون تبعیت کنید تا صحت آن برای شما ثابت شود.

وقتی که از قبل برای هر روز خود برنامه‌ریزی می‌کنید، درخواهید یافت که شروع کار و تداوم آن بسیار ساده تر خواهد بود. در چنین شرایطی، کار سریع‌تر و روان تر از همیشه پیش می‌رود و شما احساس قدرت و توانمندی بیشتری می‌کنید و در نهایت، توقف‌ناپذیر خواهید شد.

قورباغه را قورت بده!

از امروز برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه خود را آغاز کنید. یک دفترچه یا یک برگ کاغذ برداشته و لیستی از تمام کارهایی که باید در بیست و چهار ساعت آینده انجام دهید، تهیه کنید. موارد جدیدی که پیش می‌آیند را نیز به لیست خود اضافه کنید. لیستی از تمام پروژه‌ها یعنی کارهای بزرگ چند قسمتی که برای آینده‌تان مهم هستند، تهیه کنید.

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم     بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

کلید موفقیت : از بازخورد، به نفع خودتان استفاده کنید

راز موفقیت : ۱۰ سوال کلیدی که افراد موفق از خود می‌پرسند

سن فقط یک عدد است، نه پیش نیازی برای موفقیت : درست یا غلط؟ / دکتر د. شوارتز + اینفوگرافیک

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر