قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

شیوه‌ی ABCDE را همواره به کار ببرید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می کند شیوه‌ی ABCDE را همواره به کار ببرند.

ویلیام ماتیوز می‌گوید: اولین قانون موفقیت، تمرکز است یعنی جهت دادن تمام انرژی‌ها به سمت یک نقطه و سپس حرکت مستقیم به سمت آن نقطه بدون نگاه کردن به چپ یا راست.

هر چه بیشتر در برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌ها قبل از شروع کار، سرمایه‌گذاری کنید، کارهای مهم‌تری را می‌توانید با سرعتی بیشتر انجام دهید. هر چه کار شما مهم‌تر و باارزش‌تر باشد، شما بیشتر در جهت شروع کار و غلبه بر تنبلی و عادت به تعویق انداختن آن، تحریک می‌شوید.

شیوه‌ی ABCDE یک تکنیک قوی برای تعیین اولویت‌ها است که شما می‌توانید هر روز از آن استفاده کنید. این تکنیک بسیار ساده و کارآمد است و به تنهایی می‌تواند شما را به یکی از موفق‌ترین و کارآمدترین افراد در زمینه‌ی کاری خود تبدیل کند.

قدرت این تکنیک در سادگی آن نهفته است. روش کار این تکنیک بدین صورت است. شما با تهیه‌ی لیستی از هر آنچه که باید در روز بعد انجام دهید، آغاز می‌کنید و افکار خود را به روی کاغذ منتقل می‌کنید.

سپس قبل از آغاز اولین کار، یک A، B، C، D یا E را در کنار هر یک از موارد موجود در لیست قرار می‌دهید.

A، برای کاری است بسیار مهم، یعنی کاری که در صورت عدم انجام آن با مشکلات جدی رو به رو خواهید شد. یک کار از نوع A می‌تواند دیدار با یک مشتری مهم یا به اتمام رساندن گزارشی باشد که رئیس شما برای جلسه‌ی آتی هیئت مدیره به آن نیاز دارد. این موارد همان قورباغه‌های زندگی شما هستند.

اگر کارهای از نوع A بیش از یکی باشد، می‌توانید اولویت آن‌ها را با قرار دادن یک عدد در کنار آن مشخص کنید، مثلاً A-1، A-2، A-3 و غیره. مورد A-1 بزرگ‌ترین و زشت‌ترین قورباغه‌ی شماست.

B برای کاری است که باید انجام دهید ولی پیامدهایشان چندان شدید نیست. موارد حرف B، بچه قورباغه‌های زندگی کاری شما هستند؛ یعنی اگر این کارها را انجام ندهید ممکن است اشخاصی از دست شما ناراحت و ناراضی شوند ولی اهمیت این کارها به هیچ وجه به اندازه‌ی کارهای A نمی‌باشد. جواب دادن به یک پیام تلفنی کم اهمیت و چک کردن پست الکترونیکی از کارهای نوع B می‌باشند.

اصل این است که هرگز قبل از انجام کارهای A به کارهای B نپردازید. شما هرگز نباید برای یک بچه قورباغه از مسیر خود منحرف شوید – در حالی که یک قورباغه‌ی بزرگ سر راهتان نشسته و منتظر است تا آن را بخورید.

حرف C برای کاری است که انجام آن خوب است ولی انجام یا عدم انجام آن، هیچ پیامدی نخواهد داشت. کارهای C شامل تلفن زدن به یک دوست، خوردن قهوه یا ناهار با یک همکار یا انجام برخی امور شخصی در طول ساعت‌های کاری می‌شود. چنین فعالیت‌هایی هیچ اثری بر زندگی کاری شما نخواهند داشت.

حرف D برای کاری است که شما می‌توانید انجام آن را به فرد دیگری بسپارید. اصل این است که شما هر کاری را که اشخاص دیگر قادر به انجام آن هستند، بایستی به آن‌ها بسپارید. در این صورت شما وقت کافی برای کارهای A که تنها خودتان می‌توانید انجام دهید، خواهید داشت.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

حرف E، برای کاری است که شما می‌توانید به کلی آن را حذف کنید و هیچ اتفاقی هم رخ نمی‌دهد. این موارد ممکن است شامل فعالیت‌هایی شوند که زمانی مهم بوده‌اند ولی هم‌اکنون اهمیت خود را از دست داده‌اند. اغلب هم شامل کارهایی می‌شوند که شما از روی عادت یا تنها به دلیل لذت بردن از آن انجام می‌دهید.

پس از اینکه شیوه‌ی ABCDE را در لیست خود به کار بردید، شما به صورت کاملاً سازماندهی شده آماده‌ی انجام سریع‌تر مهم‌ترین کارهای خود خواهید بود.

کلیدی‌ترین عامل موفقیت شیوه‌ی ABCDE این است که خود را موظف کنید که بلافاصله کار A-1 را شروع کرده و آن را حتماً به اتمام برسانید. از قدرت اراده‌ی خود جهت اصرار ورزیدن در انجام کار A-1 تا پایان آن، استفاده کنید زیرا این مهم‌ترین کاری است که شما احتمالاً قادر به انجام آن هستید.

قورباغه را به طور کامل بخورید و قبل از اتمام آن، دست از خوردن برندارید.

توانایی شما در تفکر و تحلیل موشکافانه در مورد لیست کارها و مشخص نمودن کار A-1، سکوی جهش شما به سمت سطوح بالاتر موفقیت و خودباوری، احترام به خود و غرور شخصی می‌باشد.

هنگامی که به تمرکز بر روی کار A-1، یعنی مهم‌ترین فعالیت خود عادت می‌کنید، کارایی شما دو یا سه برابر افراد همکار خود می‌شود.

قورباغه را قورت بده!

همین الان به بازبینی لیست کارهای خود پرداخته و در کنار هر مورد آن حرف A، B، C، D یا E را قرار دهید. کار یا پروژه‌ی A-1 خود را مشخص کرده و بلافاصله کار بر روی آن را آغاز کنید. خود را موظف کنید که تا این کار به پایان نرسیده به هیچ کار دیگری دست نزنید.

به مدت یک ماه، این شیوه‌ی ABCDE را هر روزه و بر روی تمام لیست کارها یا پروژه‌های خود، (قبل از شروع) آن‌ها به کار برید. پس از این مدت، شما به اولویت‌گذاری کارهایتان و کار بر روی مهم‌ترین اولویت‌ها عادت خواهید کرد و آینده‌ی شما تضمین خواهد شد.

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

با هدف‌گذاری شکست خواهید خورد، به سیستم‌ها فکر کنید!

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

استقبال از شکست : درس‌هایی از موفق‌ترین کارآفرینان تاریخ

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر