کلاه ایمنی یا کلاه کاسکت وسیله‌ای محافظتی است که برای جلوگیری از صدمه رسیدن به سر استفاده می‌شود. در برخی موارد این گونه کلاه جنبه حفاظتی ندارد و به‌صورت نمادین استفاده می‌شود. قدیمی‌ترین کلاه ایمنی توسط سربازان آشوری در ۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کلاه دارای عینک و کلاه برنزی ضخیمی بود تا از سر در مقابل ضربات شمشیر و تیر محافظت کند. هم‌اکنون نیز سربازان از این‌گونه کلاه‌ها استفاده می‌کنند که بیشتر از مواد سبک وزن پلاستیکی ساخته می‌شود.

در موارد غیرنظامی نیز کلاه ایمنی برای فعالیت‌های تفریحی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. (برای مثال: سوارکاران در مسابقه اسب‌سواری، فوتبال آمریکایی، هاکی روی یخ، کریکت، بیسبال و سنگ‌نوردی) همچنین در فعالیت‌های خطرناک همچون ساخت‌وساز، کار در معدن و پلیس ضد شورش استفاده می‌شود. در موتورسواری و دوچرخه‌سواری نیز کلاه‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حدوداً یک ماه پیش ایمنی کلاه کاسکت ها و عدم استفاده‌ی آن توسط موتورسواران موضوع برنامه‌ای در تلویزیون بود که در این برنامه موتورسواران علت عدم استفاده‌ی خود از کلاه ایمنی را نقاط ضعف بی‌شمار آن می‌دانستند. این نقاط ضعف عبارت‌اند از :

  1. عدم تسلط بر محیط اطراف
  2. گرمای بیش از حد در تابستان
  3. وزن سنگین
  4. نداشتن موقعیتی مناسب برای چرخاندن سر و بررسی فضای پشت موتور
  5. عدم انتقال مناسب صدا و نداشتن فضای کافی برای نفس کشیدن مناسب

خبر خوب این است که کلاه کاسکتی که به تازگی طراحی شده توانسته تمام این نقاط ضعف را برطرف کند.

Skully AR-1 نام کلاه کاسکتی ست که در یک روز توانست به فروش ۸۰۰ هزار دلاری برسد اما چه ویژگی‌های خاصی موجب کسب چنین موفقیتی برای طراحان این کلاه ایمنی شد؟

skully-1

Skully AR-1 اساساً کلاه ایمنی ویژه‌ای برای موتورسواران است که از صفحه نمایش شفاف و با کیفیتی بهره مند است. این صفحه نمایش تمام اطلاعات ضروری و مورد نیاز موتورسوار را جمع‌آوری و به او نشان می‌دهد تا موتورسوار بتواند با خیال راحت و با سرعت بالا در بزرگراه‌ها حرکت کند.

skully-2

صفحه نمایشی که در این کلاه کاسکت بی‌نظیر به کار برده شده قادر است تماس‌های تلفنی و نقشه‌های GPS را برای موتورسوار نمایش دهد و از طرف دیگر موتورسوار می‌تواند با استفاده از این کلاه ایمنی بدون اینکه سر خود را به عقب بچرخاند، از فضای پشتی و عقب موتور تصویری مناسب در اختیار داشته باشد. کاربران می‌توانند از طریق بلوتوث این کلاه ایمنی را به گوشی هوشمند خود متصل کنند.

skully-3

Skully AR-1 می‌تواند تنها با یک بار شارژ تا ۹ ساعت کار کند. شارژ مجدد آن هم از طریق پورت USB انجام می‌شود. این کلاه ایمنی طوری طراحی شده که بتواند با طیف گسترده‌ای از شرایط آب و هوایی مختلف سازگار باشد بنابراین می‌توان گفت چه در هوای گرم و چه در هوای سر این کلاه ایمنی ایده آل ترین انتخاب برای موتورسواران است.

آیا این کلاه ایمنی توانسته تمام نقاط ضعف کلاه کاسکت های کنونی را پوشش دهد؟ آیا ویژگی‌های دیگری را نیز باید به این کلاه ایمنی اضافه کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.