فیدر میکسر پشت تراکتوری با توانایی ترکیب و مخلوط کردن مواد مختلف خوراک دام، به دامداران کمک می ‌کند، تا به طور بهینه تر و کار آمد تر، تغذیه دام‌ ها را انجام دهند و نیاز های غذایی آن ها را برآورده کنند. تغذیه مناسب برای گاو ها نقش بسیار مهمی را در رشد، تولید شیر و گوشت، باروری و حفظ سلامتی آن ها ایفا می ‌کند. در صورتی که جیره ی غذایی گاو ها که از طریق فیدر میکسر تهیه می شود نیاز های غذایی آن ها را به طور کامل تأمین نکند، ممکن است عملکرد و سلامتی آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. در این موارد مکمل ‌های غذایی می ‌توانند به عنوان یک ابزار مؤثر با ترکیبات غذایی جیره مخلوط شوند و در تأمین نیاز های غذایی گاو ها مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه با من همراه باشید که در این مقاله، به بررسی فواید مکمل های غذایی برای گاو ها پرداخته خواهد شد.

مکمل غذایی چیست؟

مکمل غذایی ماده‌ ای است که به جیره غذایی افزوده می‌ شود، تا نقشی تکمیلی در تأمین نیاز های غذایی افراد یا حیوانات داشته باشد. مکمل‌ غذایی در گاو ها و سایر دام ها معمولاً از طریق فیدر میکسر با غذای آن ها مخلوط می شوند و به صورت کلی شامل ترکیبات مغذی مثل: ویتامین‌ ها، مواد معدنی، پروتئین ها و سایر ترکیبات هستند. و هدف اصلی استفاده از آن ها تأمین نیاز های غذایی متعادل و کاملی است که از طریق جیره غذایی اصلی تأمین نشده باشد.

در صورت نیاز به این نوع تجهیزات برای میکس کردن خوراک دام و آگاهی از قیمت فیدر میکسر یا سایر لوازم جانبی آن می توانید به صفحه محصولات سایت تکنو فیدر سر بزنید. هر چند مکمل ‌های غذایی می ‌توانند برای بهبود سلامتی دام مفید باشند، اما مهم است که قبل از استفاده از آن ها با یک دامپزشک مشورت کنید و با توجه به نظر وی، برای خرید مکمل غذایی متناسب با نیاز دام هایتان اقدام کنید.

لزوم استفاده از مکمل غذایی برای دام ها:

لزوم مصرف مکمل برای دام ها

در برخی موارد تامین نیاز های غذایی متعادل و کامل از طریق رژیم غذایی معمولی برای حیوانات ممکن نیست. عواملی مانند: رژیم غذایی نامتعادل، عدم تنوع در غذا ها، مشکلات هضمی، بیماری‌ ها و سایر عوامل می ‌توانند منجر به کمبود مواد مغذی شوند. در این موارد مکمل‌ های غذایی در گاو ها می‌ توانند به عنوان منابع تکمیلی به تأمین نیاز های مغذی کمک نمایند.

برخی از دام ها به دلیل بودن در شرایط خاصی مانند بارداری یا بیماری های خاص مخصوص دام ممکن است دچار کمبود ویتامین در جیره غذاییشان بشوند. در این موارد مصرف مکمل‌ های غذایی می ‌تواند نیاز های اضافی آن ها را تأمین کرده و بهبود عملکرد و سلامتی را تسریع کند.

مصرف مکمل عاملی است که نه تنها سبب وزن گیری گوساله ها در کودکی می شود همچینین افزایش شیردهی گاو های ماده را نیز به همراه خواهد داشت. بهترین مواد مغذی که می توانید همراه با سایر علوفه میکس کنید و به غذای آن ها اضافه کنید ذرت ها، سبوس برنج، سبوس گندم و … می باشند. البته بهتر است برای میزان اضافه کردن این موارد به جیره دام حتما با دام پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : انتخاب ویژگی های فیدر میکسر مناسب برای دام ها

مصرف چه ویتامین هایی برای گاو ضروری است؟

ویتامین های ضروری برای گاو

مهم است در نظر داشته باشید که نیاز های ویتامینی گاو ها بسته به نژاد، سن، شرایط زیستی و فعلی آن ها متفاوت است. برای تعیین نیاز های ویتامینی دقیق گاو ها و هم چنین استفاده از مکمل‌ های ویتامینی، بهتر است با متخصصان دامپزشکی یا مشاوران تغذیه دام مشورت کنید، تا نیاز های خاص دام هایتان را بررسی و برنامه غذایی مناسبی را برای آن ها تعیین نمایید. هم چنین توجه به دستورات و راهنمایی ‌های موجود در محصولات مکمل غذایی ویتامینی نیز بسیار مهم است.

در زیر تعدادی از ویتامین‌ هایی که برای حفظ سلامتی گاو ها ضروری هستند را بررسی می‌ کنیم:

ویتامین A: ویتامین A برای رشد و توسعه صحیح چشم، پوست، استخوان ‌ها و سیستم ایمنی گاو ها ضروری است. کمبود این ویتامین می‌ تواند منجر به مشکلات دید، تولید مثلی، و ضعف سیستم ایمنی گاو ها شود.

ویتامین D: ویتامین D برای جذب بهتر و استفاده از کلسیم و فسفر توسط بدن گاو ها ضروری است. کمبود این ویتامین می‌ تواند منجر به بیماری‌ های اسکلتی مانند: نرمی یا شکستگی استخوان‌ ها با کمترین فشار و کاهش تولید مثل در گاو ها شود.

ویتامین E: ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که در حفظ سلامتی سلول‌ ها و بافت‌ های بدن گاوها نقش دارد. هم چنین می‌تواند به بهبود عملکرد مثانه آن ها کمک کند.

ویتامین K: ویتامین K برای جلوگیری از خونریزی ناشی از آسیب در گاو ها ضروری است. کمبود ویتامین K می ‌تواند خونریزی طولانی مدت و مشکلات خونی را در گاو ها ایجاد کند. در برخی موارد در صورتی که میزان خونریزی زیاد باشد ممکن است گاو جان خودش را از دست بدهد.

ویتامین B12: ویتامین B12 برای فعالیت صحیح سیستم عصبی، تولید سلول های خونی و متابولیسم گاو ها لازم است و کمبود آن می ‌تواند به کاهش رشد و تولید شیر و مشکلات عصبی در گاو ها منجر شود.

ویتامین C: گاو ها می توانند ویتامین C را خودشان تولید کنند و به طور عمومی نیازی به مکمل‌ های ویتامین C ندارند. با این حال، در شرایط استرس زا مانند: حمل و نقل یا بیماری‌ های خاص مصرف این ویتامین ممکن است مفید باشد.

بیشتر بخوانید: راهکار های جلوگیری از استرس حمل و نقل در گاو

نتیجه گیری:

مکمل های غذایی در گاو ها ابزار های مهمی هستند که در تغذیه صحیح و بهینه انواع حیوانات، از جمله: دام‌ ها استفاده می‌ شوند. این مکمل‌ ها در صورت استفاده درست و با توجه به نیاز های غذایی حیوانات می ‌توانند بهبود عملکرد و سلامتی آن ‌ها را تقویت کنند. در بیشتر موارد مصرف مکمل های غذایی در گاو ها کاملا ضروری است.

با تأمین نیاز های غذایی کامل در دام ها می توانید افزایش تولید شیر و گوشت، بهبود رشد و وزن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و … آن ها را تامین کنید. این مکمل ها می‌ توانند بهره وری و سود آوری شما را بهبود بخشند. با این حال لازم به ذکر است قبل از استفاده از مکمل ‌های غذایی توصیه می‌ شود با متخصصان دامپزشکی یا مشاوران تغذیه دام مشورت کنید، تا برنامه غذایی مناسبی برای گاو های خود تعیین و مکمل‌ های مناسب را انتخاب کنید.

اگر این مطلب از مرکز فروش آسیاب و میکسر دامداری تکنو فیدر برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.