برای داشتن خودرو با عمر بالا باید از این وسیله نقلیه به خوبی نگهداری شود که تعویض به موقع قطعات یدکی در این امر موثراست. قطعات با وجود کارایی که دارند، عمر بالایی ندارند و با توجه به نوع رانندگی، شرایط آب و هوایی و … تعویض می شوند.

گاهی مواقع روی جعبه زمان تعویض قطعات درج شده است ولی نمی توان قطعی به این اندازه ها اکتفا کرد. در این مقاله که توسط فروشگاه سی پی آر یدک ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودرو ایرانی و خارجی مانند: مانند برلیانس ۳۳۰ ، لیفان،ام وی ام، جک جی ۵ و … می باشد نوشته شده است، در مورد زمان تعویض لوازم یدکی ها به طور مختصر توضیح داده است.

لوازم یدکی چیست؟

لوازم یدکی به لوازمی گفته می شود که امکان جایگزین کردن آنها با لوازم قبلی که خراب یا معیوب شده اند وجود داشته باشد. بعضی از لوازم خودرو بسته به نوع قطعه، کیفیت، کارکرد، شرایط آب وهوایی، نوع خودرو و … که باعث معیوب شدن و از کار افتادن قطعات می شوند، باید تعویض شوند.

زمان تعویض لوازم یدکی خودرو

همانطور که گفته شد نمیتوان زمان دقیق تعویض قطعات یدکی را تعیین کرد. با توجه به شرایط، مقدار استفاده، نوع استفاده از لوازم یدکی باید اقدام به تعویض قطعات کرد. در زیر انواع قطعات یدکی و زمان تعویض لوازم یدکی خودرو ذکر شده است از جمله

انواع قطعات یدکی

  • فیلتر هوای موتور
  • روغن موتور
  • فیلترروغن موتور
  • فیلتر سوخت یا بنزین
  • فیلتر کابین یا هوای اتاق
  • مایع ضد یخ – ضد جوش
  • روغن گیربکس دستی(واسکازین)
  • روغن گیربکس اتوماتیک
  • روغن هیدرولیک فرمان
  • روغن ترمز
  • لنت ترمز
  • شمع
  • وایرشمع
  • تسمه دینام
  • تسمه تایم
  • صفحه کلاچ

فیلتر هوای موتور

وظیفه تصفیه هوای ورودی و موتور را دارد. بستگی به شرایط آب و هوا، اگر گرد و غبار و آلودگی هوا زیاد باشد توصیه میشود قبل از پنج هزار کیلومتر تعویض شود. اگر به موقع تعویض نشود هوای مناسب وارد موتور نمی شود و به اصطلاح موتور غنی می سوزاند. سوخت داخل سیلندر بطور کامل نمیسوزد و باعث می شود اثرات منفی مثل خارج شدن دود سیاه از اگزوز، دوده گرفتن سر شمع ، افزایش مصرف سوخت، استشمام بوی خام سوزی و بنزین، بد کارکردن موتور، کاهش قدرت موتور و روشن شدن چراغ چک را داشته باشیم.

روغن موتور

بدون شک یکی از مهمترین اجزاء مصرفی خودرو محسوب میشود. روغن برای موتور مثل خون در بدن می ماند و اهمیت بسیاری دارد. البته ممکن است روی قوطی های روغن عدد هفت هزار و هشت هزار کیلومتر درج شده باشد ولی به خاطر کیفیت نامناسب برخی از روغن ها و همچنین درجا کار کردن موتور، بهتر است به این عدد اکتفا نکرد و زودتر تعویض شود.

فیلتر روغن موتور

فیلتر روغن موتور جزء اصلی ترین قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود و تعویض نکردن به موقع فیلتر روغن موتور می تواند هزینه زیادی برای صاحب خودرو داشته باشد. وظیفه این قطعه در سیستم روانکاری موتور و تصفیه روغن قبل از رسیدن به یاتاقان و قسمت های درمعرض اصطحکاک است. زمان تعویض فیلتر روغن موتور بستگی به زمان تعویض روغن موتور دارد که توصیه می شود با هر بار تعویض روغن موتور این قطعه هم باید تعویض شود.

مایع ضد یخ  ضدجوش

ضد یخ همراه آب داخل رادیات خنک کننده موتور ریخته میشود و در فصل سرما دمای انجماد را پایین تر می آورد که آب دیرتر یخ بزند و در فصل گرما دمای جوش را بالاتر می برد که آب دیرتر به جوش برسد و تبخیر شود. کنار این دو خاصیت، خاصیت شستشو و خوردگی را هم دارد. یعنی مجاری خنک کننده موتور و رادیات را تمیز می کند و رسوبات را از بین می برد. البته توجه کنید اگر به جای آب فقط ضد یخ داخل رادیات ( رادیاتور ) ریخته شود، ممکن است به سیستم خنک کننده آسیب بزند. در شرایط آب و هوای سرد سیری و گرمسیری  میزان اختلالاتش تغییر می کند.

روغن گیربکس دستی (واسکازین)

این روغن غلظت بیشتری نسبت به روغن موتور دارد. روانکاری چرخ دنده ها، کاهش دما، جلوگیری از سر و صدای گیربکس از وظایف روغن گیربکس می باشد. نوع رانندگی شما و یا اگر زیاد تعویض دنده انجام می دهید، باعث بالا رفتن دمای روغن می شود و عمر مفید واسکازین را کم می کند در این صورت روغن باید تعویض شود.

بهترین زمان تعویض لوازم یدکی چه زمانیست؟

روغن گیربکس اتوماتیک

این روغن نقش مهمی در عملکرد گیربکس ایفا می کند و وظیفه روانکاری، خنک کاری و انتقال قدرت در گیربکس را برعهده دارد. گاهی اوقات تحت فشار زیاد قرار می گیرد و باید از روغنی استفاده کرد که خاصیت تراکم ناپذیری بالایی داشته باشد. زمان تعویض این روغن رابطه مستقیم با دمای کاری گیربکس داشته و اگر رادیات خنک کننده گیربکس به خوبی کار نکند و یا نحوه رانندگی ما به شکلی باشد که دمای روغن زیاد بالا برود، از آن طرف عمر مفید روغن کم میشود. و روغن گیربکس باید تعویض شود.

روغن هیدرولیک فرمان

وظیفه روانتر چرخیدن فرمان و قطعات جعبه فرمان را دارد. این روغن از نظر خاصیت خیلی شبیه به روغن گیربکس اتوماتیک است چون تحت فشار بالا انتقال نیرو را وارد می کند. اگر این روغن به هر دلیلی کم شود خاصیت خود را از دست میدهد و اولین نشانه این است که فرمان سفت می شود. ، پس وقت آن رسیده تعویض شود.

روغن ترمز

وظیفه انتقال قدرت در مدار ترمز را دارد. مهمترین ویژگی روغن ترمز این است که خاصیت تراکم ناپذیری بالا، دمای تبخیر بالا، جذب رطوبت و مقاومت بالایی دارد. اگر رطوبت به راحتی وارد روغن شود، تشکیل حباب می دهد. وجود حباب در روغن یعنی این که هوا وارد روغن شده و عمل ترمز گیری دچار اختلال می شود. عمر روغن ترمز رابطه مستقیمی با رطوبت داشته و اگر خودرویی در شرایط آب و هوایی مرطوب قرار بگیرد، عمر مفید روغن کم می شود و زمان تعویض روغن رسیده.

لنت ترمز

لنت ترمز در سیستم های ترمز دیسکی و کفشکی استفاده می شود. به طور کلی عوامل مختلفی روی عمر لنت تاثیر می گذارند مثل جنس لنت، نحوه رانندگی (به دلیل استفاده زیاد از پدال ترمز)، مسیر رانندگی و تعداد سرنشینان.

شمع

شمع با یک جرقه باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا داخل محفظه احتراق میشود. شمع یک قطعه مصرفی محسوب می شود و اگر به موقع تعویض نشود به خوبی جرقه نمی زند، بنابراین احتراق مناسبی در موتور ایجاد نمی شود و موجب خام سوزی موتور می شود. این امر باعث می شود به کاتالیسم و سنسور اکسیژن آسیب بزند. شمع ها با وجود داشتن عمرهای متفاوتی که دارند، به طور معمول هر چند هزار کیلومتر باید تعویض شوند .

وایر شمع

انتقال جریان برق از کوئل به شمع بر عهده وایر شمع می باشد. اگر عمر وایر شمع تمام بشود قسمت سرشمع سفت شده و ترک می خورد، حالت سفیدک میزند و به خوبی جریان برق را انتقال نمی دهد. توصیه می شود با هر دو بار تعویض شمع، یک بار وایر شمع تعویض شود.

تسمه دینام

فقط وظیفه انتقال قدرت از فولی موتور به دینام را ندارد و به قطعات دیگر مثل واتر پمپ، کمپرسور کولر و پمپ فرمانی هیدرولیک هم نیرو را انتقال میدهد ولی به طور معمول اسمش را تسمه دینام گذاشتند. در بعضی از موتور ها برای به حرکت درآوردن تمام این قطعات از چند تا تسمه استفاده می شود. اگر تسمه دینام نشانه های مانند پارگی، خورده شدگی، پوسیدگی و شنیدن صدای جیرجیر داشته باشد، که باعث سفت شدن تسمه و وجود ترک روی شیار تسمه شده و نشان دهنده تمام شدن عمر تسمه دینام می باشد. در نتیجه زمان تعویض تسمه دینام رسیده.

تسمه تایم

وظیفه انتقال قدرت از میل لنگ پیستون موتور را دارد. اگر تسمه تایم پاره شود موتور خاموش میشود و دیگر روشن نخواهد شد در این مواقع تسمه تایم را باید تعویض کرد. دربرخی از خودروها به جای تسمه تایم از زنجیرتایم استفاده می کنند.

بهترین زمان تعویض لوازم یدکی چه زمانیست؟

صفحه کلاچ

صفحه کلاچ قدرت را از موتور به گیربکس منتقل می کند. و جزء اصلی ترین قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود. از نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ می توان اشاره کرد به کاهش شتاب خودرو، لرزش موتور در حین شروع حرکت، سخت جا رفتن دنده، البته نحوه رانندگی نیز تاثیر زیادی دارد. به اصطلاح افرادی که زیاد تیک آف و بکسواد می کشند عمر صفحه کلاچ را به شدت پایین می آورند در نتیجه باید برای تعویض صفحه کلاچ اقدام شود.

برای خرید قطعات یدکی برلیانس H330، چری،ال ۹۰، جک جی ۵ و انواع خودرو ایرانی وچینی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم زمان تعویض قطعات یدکی خودرو را برای شما شرح دهیم. برای تعویض قطعات یدکی با توجه به مقدار کارکرد، نحوه رانندگی، شرایط آب وهوایی و دیگر موارد اشاره کردیم که متوجه شدیم نمی توان زمان دقیقی را برای تعویض قطعات در نظر گرفت.