مخازن شیمیایی به علت تماس طولانی با مواد اسیدی و خورنده باید در برابر خوردگی مقاومت بیشتری داشته باشند. خوردگی در لوله کشی و مخازن ذخیره سازی خطر بزرگی برای شرکت هایی است که باید از تخلیه مخازن خود اجتناب کنند. پوشش مناسب مخزن را در برابر مواد شیمیایی مانند اسید هیدروکلریک (HCL) و اسید سولفوریک آن ها را محافظت می کند. پوشش مخازن که طول عمرشان را افزایش می دهد، بر اساس ماهیت مواد شیمیایی، دما، حمل و نقل و سایر عوامل به مواد مختلفی نیاز دارد.

برای شروع، یک شرکت نیازمند رابرلاینینگ مخازن باید اطمینان حاصل کند که نمای بیرونی مخزن با کمک روکش مناسب دربرابر محیط محافظت می شود. (روکش های اپوکسی محبوب هستند) به طور مشابه باید بدانید که فضای داخلی مخزن فلزی در برابر مواد شیمیایی خورنده بدون پوشش لاستیکی موثر آسیب پذیر خواهد بود. و در صورت عدم توجه، سوراخ‌هایی ایجاد می‌شوند که منجر به ایجاد هزینه‌های مرتبط با از دست دادن بهره‌وری، تعمیرات و هرگونه اثرات زیست‌محیطی می‌شود.

هنگام انتخاب یک آستر لاستیکی که برای جلوگیری از خراب شدن مخزن طراحی شده است، این عوامل را در نظر داشته باشید. پوشش مخزن باید:

  • به عنوان یک مانع بادوام و حفاظت کننده در برابر عوامل خارجی عمل کند.
  • به درستی به کل سطح داخل و خارج مخزن بچسبید.
  • نیروی متخصص هر شکافی را بپوشاند.
  • کارکرد آن بر اساس مشخصات و اطلاعاتی که خریداری کرده اید باشد.
  • توسط متخصص نصب شود.

غلظت های شیمیایی به شرکت ها کمک می کند تا تعیین کنند از چه راه حلی برای مخازن ذخیره استفاده کنند. دقت در هنگام خرید پوششی با این ویژگی ها به ماندگاری و نگهداری پوشش مخازن شیمیایی در دراز مدت کمک شایانی خواهد کرد.

بررسی غلظت شیمیایی در رابرلاینینگ لاستیک

رابرلاینینگ مخازن یکی از موضوعات تخصصی برای انواع صنایع و کسب و کار هایی که دائما با مواد شیمیایی در تماس اند می باشد. غلطت مواد شیمیایی و خورنده قطعا یکی از عواملی است که در طول عمر آستر شما تاثیر دارد. در ادامه به بررسی غلطت بعضی مواد می پردازیم:

بررسی غلظت شیمیایی در رابرلاینینگ لاستیک

HCL

برای HCL، ۳۷٪ حداکثر سطح غلظت است. و در صورتی که با این مواد کار می کنید در صورت امکان آن را رقیق کنید. هر غلظت HCL کمتر از ۳۰٪ به عنوان رقیق در نظر گرفته می شود. در نتیجه شیت لاستیک باید دارای پوشش قوی باشد که بتواند آب را دفع کند. آب می تواند در لاستیک نفوذ کند و منجر به تورم و شکستگی پوشش شود. لاستیک طبیعی خاصی وجود دارد که میزان نفوذ آب کمتری دارد و طول عمر بیشتری را در HCl رقیق برای مخزن یا لوله شما فراهم می کند.

گزینه دیگر برای ذخیره اسید پوشش بروموبوتیل است، پوشش مخزن بروموبوتیل که به دلیل خواص فیزیکی، مقاومت شیمیایی، نفوذپذیری کمتر و مقاومت در برابر دمای بالاتر شناخته شده است.

اسید سولفوریک

بر اساس کاربرد، غلظت اسید سولفوریک می تواند در مخازن مختلف متفاوت باشد. هنگامی که اسید معدنی قوی در محدوده ۵۰% تا ۷۰% باشد، شرکت رابرلاینینگ زاگرس صنعت پوشش مخزن بروموبوتیل را توصیه می کند. هنگامی که غلظت به زیر ۵۰% می رسد، بهتر است از پوشش های کلروبوتیل استفاده کنید.

شرایط و نکات تعمیر و نگهداری پوشش مخازن شیمیایی

پوشش شیمیایی مخازن

  1. یک برنامه بازرسی و نگهداری تعیین شده را دنبال کنید.
  2. پوشش مخزن باید با احتیاط زیاد برداشته شود. به عنوان مثال، حرکت نامناسب توسط جرثقیل می تواند فولاد را مخدوش کند، و ترک های پوشش ایجاد کند.
  3. لوله ها نباید مستقیماً با آسترهای لاستیکی تماس داشته باشند. (ارتعاش می تواند موجب ایجاد سوراخ در آستر شود).
  4. در بیشتر موارد، آسترهای لاستیکی ممکن است در معرض دمای بیش از حد (بیش از ۲۰۰ درجه فارنهایت / ۹۳ درجه سانتیگراد) زودتر پیر شوند.
  5. کارگران باید به طور مرتب ترموکوپل ها و سایر کنترل های دما را بررسی کنند، تا از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوند. تغییرات دما در کارکرد پوشش لاستیکی تاثیر دارد.
  6. هنگامی که کارگران جهت چک کردن یا سایر موارد در داخل یک مخزن هستند، باید جهت جلوگیری از آسیب به آستر کفش های روکش یا کفش های لاستیکی بدون میخ بپوشند.
  7. لکه های زرد یا سبز در قسمت بیرونی می تواند نشانه تراوش اسید باشد.
  8. مراقب رسوبات مرطوب و کف آلودی باشید که قبل از ظاهر شدن یک نشتی واضح در قسمت بیرونی مخزن ایجاد می شوند. چک کردن این مورد به شما کمک می کند تا قبل از بروز آسیب های جبران نا پذیر مخزن خود را تعمیر کنید.
  9. پوشش داخلی را به طور منظم بررسی کنید. آستر را در درزها بررسی کنید. (باید مطمئن شوید قسمت‌هایی که با «تاول‌هایی» که ممکن است از فشار گاز پشت آستر ایجاد شده اند، محکم باشد.)
  10. به دنبال ترک های سطحی (اکسید شدن سطح) باشید.
  11. برای تشخیص نشتی از یک تستر جرقه استفاده کنید.

اقدامات و سوالات جهت تعمیر پوشش مخزن

در اینجا چند سوال وجود دارد که قبل از انجام تعمیر باید در نظر بگیرید:

  • گستردگی شکست چقدر است؟
  • آیا تعویض روکش لاستیکی گزینه مناسب تری است؟
  • چه بازه زمانی مورد نیاز است؟
  • چه امکانات و تجهیزاتی برای تکمیل کار لازم است؟
  • میزان هزینه مورد نیاز جهت تعمیر چقدر است؟

برای ایمنی، هر مخزن باید خنثی شود، کاملاً شسته شود و هوا داده شود. قبل از ورود، مخزن را آزمایش کنید. تا مطمئن شوید که محیط مخزن دارای محتوای اکسیژن صحیح است. و بخارات سمی از بین رفته است.

نتیجه گیری در رابطه با نگهداری پوشش مخازن شیمیایی:

در هنگام خرید پوشش مناسب و با کیفیت با توجه به محل استفاده از پوشش باید دقت لازم را به عمل بیاورید. با رعایت یک سری نکات ایمنی در زمینه نگهداری پوشش مخازن می توانید طول عمر آن ها را افزایش دهید. در این مقاله سعی ما بر آن بوده است که کلیه نکاتی که در مورد انتخاب و نگهداری پوشش مخازن شیمیایی باید می دانستید را جمع آوری کرده و با شما به اشتراک بگذاریم. شما می توانید هر گونه مشکلات در رابطه با رابرلاینینگ مخازن در اصفهان را با متخصصین مجموعه زاگرس صنعت در میان بگذارید. اگر موردی از نکات در رابطه با نگهداری در میان توضیحات ما نبود و به آن اشاره نشده بود. خوشحال می شویم آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.