مقدمه

چسب کاشی محصولی است که جهت نصب سرامیک و کاشی روی دیوارهای گچی و یا سرامیک های قدیمی، نصب موزاییک های شیشه ایی، نصب گرانیت های بزرگ و بند کشی نماها  استفاده می شود که توسط دستگاه سیمان پر کن به صورت پودری در پاکت های ۲۰ کیلوگرمی و یا بیشتر و یا به صورت خمیری بسته بندی شده و به بازار عرضه می شود. از مهم ترین مزیت های این محصول استفاده راحت و بدون دردسر می باشد به این صورت کافی است تا این محصول را با آب به نسبت مشخصی مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید. با توجه به کاربری آسان، این محصول یعنی چسب کاشی و پودر بند کشی جایگزین روش های قدیمی مثل دوغاب ریزی سیمان شده است. چسب کاشی و پودر بند کشی یک محصول آماده است که از ترکیب سیمان، ماسه بادی، شن و تعدادی افزودنی جهت اصلاح و بهبود ویژگی های این محصول، ساخته شده است تا بتواند بهترین اتصال را بین کاشی و سرامیک و سطح زیرین آن اعمال کند.در این مقاله قصد داریم در ارتباط با چسب کاشی و پودر بند کشی و بهترین روش بسته بندی چسب کاشی توضیح دهیم.

پودر بند کشی چیست

پودر بند کشی چیست

پودر های بند کشی در دو نوع پایه سیمانی و پایه اپوکسی تولید می شود که نوع اول آن یعنی پودر بند کشی پایه سیمانی توسط دستگاه پرکن پودری به صورت پاکت های کاغذی ۲۰ کیلویی و یا بیشتر و در رنگ بندی های متنوع جهت زیبایی و هماهنگی با سرامیک ها و آجر نماها به بازار عرضه می شود. پودرهای بند کشی مخلوطی از سیمان، پودر های معدنی و پلیمر هایی جهت ایجاد خواص آبگریزی، ضد اسید و آنتی باکتریال و پیگمنت های رنگی می باشد. این ترکیب سبب ایجاد استحکام و یک دستی سرامیک ها، کاشی ها و آجرنماها می شود و علاوه بر چسبندگی زیاد بین این متریال ها، مانع نفوذ رطوبت به آن ها خواهد شد.

البته وجود این افزودنی ها، علاوه بر مزیت هایی که دارد، سبب ایجاد مشکل در بسته بندی پودر های بند کشی کرده است. به عنوان مثال در پودر های بندکشی مشکی رنگ از مسباره استفاده شده است که این ماده معدنی، بر اساس تجربه باعث ایجاد خلل و مشکل در دستگاه کیسه پرکن (پرکن پودری) شده است.

پودر بند کشی

مشکلات ناشی از این مواد افزودنی سبب شده بسیاری از کارخانه های تولید کننده چسب کاشی و پودر بند کشی به سمت دستگاه کیسه پرکن های مارپیچی به جای کیسه پرکن های پروانه ایی بروند. در این روش بسته بندی، از پاکت ها و گونی های درباز به جای پاکت های دربسته استفاده می شود که علاوه بر دستگاه کیسه پر کن، به یک دستگاه دوخت جهت دوختن پاکت و همچنین نیروی انسانی بیشتر نیاز است، علاوه بر اینکه پرکن های مارپیچی، سرعتی برابر با یک دوم سرعت کیسه پرکن های پروانه ایی دارد.

مشابه این مشکل شایع در بسته بندی چسب کاشی و پودر بند کشی، در بسته بندی پودر سنگ یا همان کربنات کلسیم با رطوبت بالای ۵ درصد نیز وجود دارد که کارخانه های سنگ کوبی و تولید کننده پودر سنگ، از کیسه پرکن های مارپیچی به جای کیسه پرکن های پروانه ایی استفاده می کنند که البته برای جلوگیری از کاهش راندمان تولید، مجبور به استفاده از چند دستگاه کیسه پرکن می شوند.

نحوه بسته بندی چسب کاشی

چسب کاشی پودری و همچنین پودر بند کشی به دلیل میکرونیزه بودن، چگالی بالای پودر و همچنین وجود افزودنی های مختلف داخل آن تبدیل به پودری پرچالش در صنعت بسته بندی شده که از مهم ترین چالش های ناشی از بسته بندی چسب کاشی می توان به فشرده شدن پودر در مخزن دستگاه پاکت پرکن و در نتیجه گیر کردن بار در دستگاه پرکن اشاره کرد.

البته این نکته حائز اهمیت است که دستگاه های کیسه پر کن موجود در بازار که در زبان عامیانه به کیسه پرکن سیمان و یا پرکن سیمان معروف اند، در ابتدا جهت پودرهای معدنی خشک و سبک نظیر آهک، گچ، پودر سنگ و سیمان طراحی و ساخته شده اند و مسلما برای کاربری های پرچالش تر و سخت تر، نیاز به باز طراحی جهت برطرف کردن مشکلات خواهند داشت که متاسفانه کمتر تولید کننده ایی این کار را انجام داده است و این دستگاه را جهت تمام کاربری ها به بازار عرضه می کنند که در ادامه برای تولید کننده های چسب کاشی و پودر بند کشی باعث بروز مشکل شده است.

مزیت دستگاه کیسه پرکن پودری نسبت به پرکن های مارپیچی

دستگاه کیسه پرکن پودری تولید شده توسط مهندسین آوات ماشین، توسط تمام پودر های میکرونیزه و پرچالش موجود در بازار اعم از پودر بندکشی مشکی رنگ و چسب کاشی های مختلف تست شده و تمامی ایرادات آن برطرف شده است و این اطمینان را به مصرف کننده می دهد که هر پودری را بتواند در پاکت های کاغذی و یا گونی های دربسته به وسیله یک اپراتور بسته بندی کند و با حذف دستگاه دوخت و کاهش نیروی انسانی، سبب کاهش هزینه های مشتریان خواهد شد.

دیگر مزیت دستگاه کیسه پرکن پودری نسبت به پرکن های مارپیچی این می‌باشد که به دلیل استفاده از پاکت ها و گونی های دربسته نیاز به ترازو دیجیتال و یا ترازو مکانیکی در ساختار این دستگاه وجود ندارد. به این صورت که پاکت های دربسته توسط شرکت تولید کننده پاکت، در ظرفیت های مشخص به بازار عرضه می‌ شوند. پر استفاده ترین این پاکت ها در صنعت چسب کاشی، پاکت های ۲۰ کیلوگرمی است که در این صورت دستگاه کیسه پرکن پودری، تمامی ظرفیت این پاکت را پرمی‌کند و در نهایت وَلو پاکت به صورت خودکار باعث بسته شدن پاکت می‌ شود. در دستگاه های کیسه پرکن مارپیچی، به دلیل استفاده از پاکت های درباز، نیاز به ترازو دیجیتال و یا مکانیکی می‌ باشد که به محض رسیدن وزن پاکت به عدد دلخواه، دستگاه خاموش شود و عمل پرکردن پاکت متوقف شود.

دستگاه کیسه پرکن پودری

از دیگر مزایای کیسه پرکن های آوات ماشین وجود نازل باد در مخزن دستگاه کیسه پرکن می باشد. این نازل های باد علاوه بر کمک به پرکردن پودر های میکرونیزه سنگین، به اپراتور این اجازه را می‌دهد که هنگام تغییر رنگ پودر بند کشی، برای جلوگیری از اختلاط رنگ ها، مخزن دستگاه کیسه پرکن را به وسیله باد کاملا پاکسازی کند و در نتیجه، مخزن دستگاه عاری از کمترین مقدار پودر بند کشی با رنگ قبلی می باشد.

مهم ترین توصیه ما برای افرادی که قصد خرید دستگاه پرکن پودری جهت چسب کاشی و پودر بند کشی را دارند این است که حتما قبل از خرید هر مدل دستگاه، از تولید کننده درخواست کنید که پودر مد نظر شما را با دستگاه پرکن پودری تست کنند تا از کارایی ۱۰۰% دستگاه کیسه پرکن جهت بسته بندی پودرتان مطمئن شوید.