مقدمه

وقتی صحبت از استفاده از ماشین آلات سنگین می شود، باید مطمئن شوید که از ماشین مناسب برای کار استفاده می کنید. استفاده از ماشین آلات نادرست نه تنها می تواند بر بهره وری عملیات شما تأثیر منفی بگذارد، بلکه می تواند باعث بروز حوادث احتمالی در محل کار شود. در تمام پروژه های ساخت و ساز به جرأت می توان گفت بیل مکانیکی و لودر از مهمترین تجهیزات خاکبرداری هستند.

بحث در مورد بیل مکانیکی و لودر باعث شده است که بسیاری از صنایع به این فکر کنند که آیا از هر دوی این ماشین ها به درستی استفاده می کنند یا خیر. اگرچه کاربرد این دو ممکن است در برخی جنبه ها با هم تلفیق شوند، اما درک کلی این است که بیل مکانیکی معمولاً برای حفاری خاک از زمین به منظور حفر چاله ها و موارد مشابه استفاده می شود. از طرف دیگر، لودر معمولاً در انتقال بار از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می شود. این ماشین ها به دلیل جابجایی خاک در اطراف محل ساخت و ساز به عنوان خاک بردار نیز شناخته می شوند. هر دوی آن ها ویژگی های خاص خود را دارند اما ترفندهای آن ها از هم متمایز است. نه تنها بیل مکانیکی، بلکه لودر هم در اجرای مؤثر و کارآمد پروژه های ساختمانی بسیار کاربردی هستند. این شما هستید که با توجه به نوع نیاز پروژه های ساختمانی، انتخاب صحیح و مناسبی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین این دو نوع تجهیزات و لوازم بیل مکانیکی به خواندن ادامه دهید.

بیل مکانیکی چیست

ممکن است فکر کنید که تنها استفاده از بیل مکانیکی برای حفر کارآمد خاک در پروژه های ساختمانی، صنعتی یا معدنی در مقیاس بزرگ است. در حالی که این درک کاملاً اشتباه نیست، نمی توان انکار کرد که هر صنعت مراقب است که بیل مکانیکی آن ها به طور خاص برای عملیات آنها ساخته و طراحی شده باشد.

پروژه های حفاری که فقط روی حفر ترانشه های زمین تمرکز می کنند، نیازی به استفاده از ماشین های بزرگتر مانند بیل مکانیکی ندارند. به همین ترتیب، یک بیل مکانیکی دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی در صورتی که هدف آنها فقط کندن مقدار کمی خاک باشد، بسیار کم استفاده خواهد بود.

تجهیزات بیل مکانیکی در اندازه های مختلف از رولیک بیل مکانیکی گرفته تا بیل مکانیکی سنگین تولید می شود. همچنین انواع مختلفی مانند بیل مکانیکی دراگلاین، ریلی و بیل مکانیکی مکنده وجود دارد که می توانند حفاری زیرزمینی را بدون آسیب رساندن به سطح انجام دهند.

بیل مکانیکی دراگلاین

بیل مکانیکی دراگلاین بیشتر در کارهای مهندسی عمران و همچنین در استخراج معادن سطحی استفاده می شود. می توان گفت که دراگلین یکی از بزرگترین انواع تجهیزات سنگین است که تا کنون ساخته شده است.

تنها بر اساس نام، دستگاه شامل یک طناب کششی، سطل بزرگ، بوم، موتورهای محرک و یک طناب بالابر است. جدا از پروژه های معدنی، دراگلین ها می توانند در توسعه بنادر و لنگرگاه ها نیز استفاده شوند.

بیل مکانیکی ریلی

برخی از کاربردهای اولیه ریلی برای حفر چاله ها و ترانشه ها روی زمین است. بیل مکانیکی ریلی به طور کلی در مقایسه با بیل مکانیکی دراگلاین از نظر اندازه کوچکتر در نظر گرفته می شود، اما با اتصالات تخصصی می توان آن را به عنوان ماشین آلات سنگین در نظر گرفت.

جدا از صنعت ساخت و ساز، ریلی ها می توانند عملکردهای استخراج را نیز انجام دهند. همچنین در عملیات کشاورزی و جنگلداری مورد استفاده قرار گرفته است.

بیل مکانیکی مکنده

بر خلاف بیل های مکانیکی فوق، بیل مکانیکی مکنده از خلاء استفاده می کند تا به طور موثر و ایمن برای حفاری مواد در اعماق سطح زمین بدون ایجاد آسیب به محیط اطراف استفاده شود.

از طریق یک سیستم جریان هوا با قدرت و فشار بالا، مواد به سرعت از طریق دهانه ی متصل جمع می شوند.

لودر چیست

بر خلاف بیل مکانیکی که وظایف اصلی مربوط به پروژه های حفاری بزرگ است، لودرها بیشتر به حمل و نقل یا توده های بزرگ خاک یا مواد سست از یک مکان به مکان دیگر توجه دارند.

از آنجایی که لودرها کوچکتر هستند و می توان گفت بر خلاف بیل مکانیکی از نظر عملکرد ساده تر هستند، لودرها ممکن است در انواع مختلفی مانند متوسط، کوچک و فشرده تولید شوند.

لودر متوسط

تطبیق پذیری لودرها با اندازه متوسط، آنها را قادر می سازد تا در انواع مختلف مشاغل و عملکردها مورد استفاده قرار گیرند. آنها را می توان در حمل و نقل یا پروژه های حفاری که ممکن است در مقیاس کمتر در مقایسه با بیل مکانیکی استفاده شوند. بیل مکانیکی متوسط ​​می تواند بین ۱۸۰۰ کیلوگرم تا ۲۰۰۰۰ کیلوگرم با یک سطل متصل که ابعاد آن برای عملکردهای خاص طراحی شده است، وزن داشته باشند.

لودر کوچک

لودرهای چرخدار کوچک برای پروژه های ساخت و ساز کوچک تر مناسب هستند. در حالی که عملکرد آن کاملاً متفاوت از لودر متوسط ​​نیست، این نوع ماشین‌ها ممکن است بین ۱۲۰۰ کیلوگرم تا ۱۶۰۰ کیلوگرم وزن داشته باشند که در مقایسه با لودرهای متوسط ​​سبک‌تر است.

لودر فشرده

در نهایت، لودرهای فشرده عموماً بزرگتر از لودرهای چرخدار کوچک هستند، اما گاهی اوقات می توانند از وزن لودرهای با اندازه متوسط ​​نیز فراتر روند.

لودرهای فشرده همچنان برای پروژه های ساختمانی کوچک ترجیح داده می شوند. بسته به نوع نصب لودرهای فشرده، ظرفیت سطل معمولی یک لودر فشرده را می توان با اندازه پیش فرض یک متری آن تعیین کرد.

لودر بهتر است یا بیل مکانیکی

بحث بیل مکانیکی و لودر ممکن است مردم را در مورد عملکرد اصلی خود گیج کند، اما همانطور که در بالا ذکر شد، بیل مکانیکی اغلب در حفاری توده های بزرگ خاک استفاده می شود. بر خلاف بیل مکانیکی که بسته به عملکرد انواع مختلفی دارد، لودر با ظرفیت سطل و همچنین ظرفیت حمل تعریف می شود.

هنگامی که تصمیم می گیرید کدام یک برای عملیات شما مناسب تر است، چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا تعیین کنید کدام یک بهترین است. بنابراین، کدام یک را باید انتخاب کنید؟ این واقعاً به نوع کار انجام شده و نیازهای خاص در یک محل کار بستگی دارد.

عملکرد اصلی محل کار شما تصمیم شما را برای استفاده از بیل مکانیکی، لودر یا هر دو مطلع می کند. به عنوان مثال، اگر نیاز اصلی شما کندن خاک برای ساخت استخر است، بیل مکانیکی بهترین گزینه شما خواهد بود. به خصوص اگر حفاری که انجام می دهید فقط مقادیر نسبتا کمی کثیفی و موادی را که باید حذف شوند ایجاد می کند. با این حال، اگر عملیات شما احتمالاً منجر به مقادیر زیادی کثیفی و سایر زباله‌هایی شود که باید از محل خارج شوند، مانند حفر یک پارکینگ زیرزمینی، یک لودر چرخدار انتخاب بهتری خواهد بود. در واقع، برای حداکثر بهره وری، اکثر پروژه های ساختمانی بزرگتر از داشتن هر دو ماشین در دسترس سود خواهند برد.

امیدواریم راهنمای بالا شما را با دانش کافی در مورد تمایزات بین این دو نوع تجهیزات سنگین مجهز کرده باشد.