هر چهار سال یک بار جهان شاهد رویدادی شگفت‌انگیز و دیدنی به نام جام جهانی فوتبال است که میلیون‌ها نفر از نزدیک یا توسط رسانه‌های جمعی بازی‌های آن را دنبال می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید در این رویداد ۳۲ کشور مختلف برای کسب عنوان قهرمانی و بردن جام به کشور خود تلاش می‌کنند که همین امر آن را به رویدادی مجذوب‌کننده و عالی برای طرفداران، منتقدان و تماشاگران تبدیل می‌کند.

در خلال بازی‌های جام جهانی و فراز و نشیب‌های آن همیشه درس‌هایی مفید برای کارآفرینان وجود دارد. سعی کنید علاوه بر لذت بردن از تماشای این بازی‌ها پیوسته به دنبال فراگیری این درس‌ها باشید تا در آینده بتوانید در کسب‌وکار خود به فردی موفق و پیش رو تبدیل شوید.

استعداد همیشه برنده نیست.

چهار سال پیش اسپانیا نخستین عنوان قهرمانی خود را در مسابقات جام جهانی به دست آورد. مردم در سراسر دنیا انتظار داشتند که آن‌ها از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند و بار دیگر به عنوان برترین تیم فوتبال در دنیا دست یابند. از آنجا که این تیم متشکل از برترین بازیکنان حاضر در جام‌های معتبر دنیاست و بسیاری از این بازیکنان نیز در تیم‌های معروفی مانند رئال مادرید یا بارسلونا توپ می‌زنند کارشناسان هم مانند مردم عادی قهرمانی اسپانیا را پیش‌بینی می‌کردند. ولی در بهت و ناباوری اسپانیا پس از باختی شرم‌آور در مقابل هلند و دو بازی ضعیف دیگر از جام جهانی حذف شد و پس از آن نیز دو تیم انگلستان و ایتالیا که رزومه‌ای عالی، شایسته و قابل تحسین در مسابقات جام جهانی دارند نیز از دور بازی‌ها کنار رفته تا زمینه را برای یکه‌تازی‌های تیم‌های کوچک‌تر و مبتدی‌تر فراهم کردند.

این وقایع در دل خود درس مهمی برای کسب‌وکارها دارد: استعداد به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت باشد. در دنیای تجارت استعداد باید با عوامل متعدد دیگری مانند تلاش، نوع آوری و استراتژی همراه شود تا موفقیت مورد انتظار را برای تجارت شما فراهم کند.

جامعه بهترین دوست یک برند تجاری ست.

بسیاری از مارک‌های جهانی مانند کوکاکولا، نایک و برندهای معروف دیگر از جام جهانی به عنوان فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری در عشق و شور بی‌مثال مردم نسبت به این مسابقات استفاده می‌کنند. در طی مسابقات جام جهانی این کمپانی‌های بزرگ تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا محصولات و خدمات خود را به نحوی احسن به فوتبال و جام جهانی گره بزنند تا از این طریق سود سرشاری به دست آورند.

 برای کارآفرینان این امر نشان‌دهنده ی اهمیت جامعه سازی برای مشتریان و چشم‌اندازشان است. به‌جای اینکه تلاش کنید تنها از طریق آگهی‌های تلویزیونی فروش خود را گسترش دهید، بر روی یادگیری، جمع‌آوری اطلاعات از جامعه هدف و ارائه خدماتی مناسب و مطابق با نیازهای اجتماع تمرکز کنید. نکته ی جالب اینکه تنها تبلیغاتی توجه مخاطب را به خود جذب خواهند کرد که معرف محصول یا خدمتی مفید باشند.

رابرت کیوساکی در کتاب ” رهایی از کارمندی ” می‌گوید اگر به دنبال ساخت کسب‌وکاری پر سود هستید تمرکز خود را بر یافتن راه‌حلی برای یک مشکل یا روشی تازه برای مرتفع ساختن یک نیاز معطوف کنید.

انسانهای مبتدی در پیشرفت و ترقی نقش دارند.

تیم‌هایی که موفق شدند مرحله ی گروهی را پشت سر بگذارند و به مرحله  یک هشتم نهایی راه یابند به عنوان بهترین تیم‌های فوتبال حال حاضر دنیا شناخته می‌شوند. کشورهایی نظیر یونان، کاستاریکا و ایالات متحده همگی از گروه‌هایی دشوار و پس از رویارویی و شکست تیم‌های بزرگی مانند انگلستان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال کریس رونالدو توانستند به این مرحله راه یابند.

این اتفاق که به نوعی شگفتی نیز محسوب می‌شود در هر رویداد ورزشی بزرگی ممکن است اتفاق بی افتد و به صاحبان کسب‌وکارهای موجود این نکته را گوشزد می‌کند که بزرگ‌ترین بازیکنان لزوماً همیشه بهترین گزینه برای ارائه خدمات و محصولاتی مناسب و مورد نیاز مشتریان نیستند. درسی که برای کارآفرینان در این مطلب نهفته است این است که آن‌ها می‌توانند به‌جای تمرکز بر رقابت با شرکت‌های بزرگ ارزش منحصر به فرد خود را ایجاد کنند و بدین طریق خود را از رقبا متمایز کنند. در این صورت اگر حتی کسب‌وکار شما بی‌تجربه یا کوچک باشد یا در تجارتی حضور داشته باشید که به شدت رقابتی ست باز هم می‌توانید پیشرفت کنید و مشتریان خاص خود را داشته باشید.

 ارتباط کم.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به نوعی به هم پیوسته است و با وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف و تلفن‌های همراه به جرئت می‌توان گفت که دوری و فاصله دیگر معنای خود را از دست داده است. امروزه ۹۱% مردم در حالی به خواب می‌روند که گوشی خود را هنوز در دست دارند. ما بیش از هر وقت دیگری در برقراری ارتباط با هم نوعانمان راحت هستیم. شاید با خود فکر کنید که فیفا ممکن است بخواهد عمداً از این واقعیت استفاده کرده و مسابقات جام جهانی را هر دوسال یک بار برگزار کند؛ اما اشتباه نکنید. بر خلاف بازی‌های المپیک، فیفا تعمداً بازی‌های جام جهانی را هر چهار سال یک بار برگزار می‌کند تا هر چقدر به جام بعدی نزدیک شدیم فیفا بتواند بهره بیشتر و بیشتری از هیجانی که در کشورهای مختلف ایجاد می‌شود ببرد.

کسب‌وکارها و تجارت‌های موجود در جهان نیز می‌توانند از این تکنیک استفاده کنند. اصلاً منظورم این نیست که باید مشتریان خود را مجبور کنید تا برای دریافت خدمات یا محصولات شما صبر کنند بلکه فقط باید تفاوت یا وجه تمایزی ماندگار و منحصر به فرد برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید. واقعیت این است که هر ساله مسابقات فوتبال باشگاهی و ملی زیادی در سراسر دنیا برگزار می‌شود اما فقط و فقط مسابقات جام جهانی می‌تواند چنین عشق و شوری در میان مردم ایجاد کند. وجه تمایز فیفا، کمبود یا کمیابی آن است. کارآفرینان هم باید به این سؤال پاسخ دهند که چه چیز می‌تواند کسب‌وکار آن‌ها را منحصر به فرد و به یاد ماندی کند. با توجه به تحقیق انجام شده توسط شرکت مشاوره Bain & Company ، هشتاد درصد صاحبان کسب‌وکارها فکر می‌کنند که محصولات و خدمات آن‌ها منحصر به فرد است این در حالی ست که تنها ۸% مشتریان چنین احساسی نسبت به کسب‌وکار آن‌ها و محصولاتشان دارند. جام جهانی وجه تمایز خود را دارد و به نوعی یونیک و خاص است، وجه تمایز شما چیست؟

تعیین کننده نهایی در دنیای تجارت، استراتژی ست.

اگر پیش از مسابقات جام جهانی به طرفداران پروپاقرص فوتبال می‌گفتید تیم ملی کاستاریکا در مرحله ی یک‌چهارم نهایی در برابر هلند قرار خواهد گرفت و با بازی خوب خودکار را به ضربات پنالتی می‌کشد و حتی در ضربات پنالتی هم مقتدرانه در برابر تیم ملی هلند قد علم می‌کند قطعاً حرفتان را باور نمی‌کردند و یا شاید به پیش‌بینی عجیب شما می‌خندیدند؛ اما این اتفاق افتاد و به‌هیچ‌وجه تصادفی نبود. کاستاریکا می‌دانست که از لحاظ قدرت و پیشینه درخشان هرگز نمی‌تواند خود را با تیم قدری به نام هلند مقایسه کند اما به‌هرحال آن‌ها تصمیم گرفته بودند که به هر شکلی که ممکن است در مقابل این تیم بایستند. قانونی بر ذهن انسان حاکم است که می‌گوید بپرس تا جواب را به تو نشان دهم. تیم کاستاریکا نیز پرسید و جواب را یافت. جواب این بود: بهترین راه مقابله با خط حمله ی هلند استفاده از یک استراتژی ساده اما کارآمد است «تله آفساید». بیش از ده بار مدافعان کاستاریکا هماهنگ و هم‌زمان در یک خط قرار گرفتند و مهاجمان تیم ملی هلند را در تله ی آفساید زیرکانه خود گرفتار کردند.

این برنامه ساده اما موفق تیم ملی کاستاریکا اهمیت برخورداری از استراتژی مستحکم و برنامه‌ریزی‌شده را به کارآفرینان نشان می‌دهد. کسب‌وکارهای با استعداد و پتانسیل تنها تا حد مشخصی قادر به پیشرفت هستند اما تجارت‌های که هم‌زمان از هر دو عامل تعیین کننده برنامه و استعداد برخوردار باشند می‌توانند پا به میدان‌های نبرد بزرگ‌تری بگذارند و اغلب هم به عنوان پیروز این میدان، کارزار رقابت را ترک کنند.

جام جهانی فرصتی را برای طرفداران زیباترین رشته ورزشی دنیا فراهم می‌کند تا بتوانند ورزش موردعلاقه خود را در بالاترین سطح آن نظاره‌گر باشند. اگر در حین تماشای بازی‌ها کمی دقت کرده باشید حتماً متوجه درس‌های بی‌شماری که می‌توانستید از تیم‌ها، اسپانسرها و سایر عوامل درگیر در این رویداد جهانی یاد بگیرید شده‌اید، درس‌هایی که می‌توانند در دنیای تجارت تغییراتی چشم‌گیر ایجاد کنند.

نظر شما چیست؟ شما چه درس‌هایی از این دوره مسابقات جام جهانی فوتبال یاد گرفته‌اید؟

لطفاً نظرات و دانسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.