برای اینکه بتوانید حرفه ای هدف گذاری کنید باید در هنگام تعیین و نوشتن اهداف برخی نکات را رعایت کنید. با رعایت این نکات شانس موفقیت شما افزایش می یابد. عدم هدف گذاری یا به نوعی هدف گذاری غلط یکی از دلایل اصلی شکست بیشتر افراد جامعه است. تا زمانی که اهداف مکتوب و مشخصی نداشته باشیم چگونه باید بدانیم چه می‌خواهیم و به دنبال چه هستیم؟ بدون تعیین اهداف در تمام جوانب و مراحل زندگی فردی و حرفه‌ای خود سردرگم خواهیم شد. هدف گذاری به زندگی ما جهت و معنا می‌بخشد. تنها با تعیین اهداف است که عمر آدمی معنادار می‌شود و نتایج درخشان در پی خواهد داشت.

در هنگام هدف گذاری باید خیلی هوشمندانه عمل کنیم چون رعایت یا عدم رعایت برخی نکات حساس و تأثیرگذار، موفقیت یا شکست نهایی ما را رقم خواهند زد.

در ادامه با ۵ مورد از این نکات کلیدی آشنا خواهید شد که به وقت تعیین اهداف و تلاش برای رسیدن به هدف‌ها باید آن‌ها را تمام و کمال رعایت کنیم:

۱-اهداف مشخص و واقع‌بینانه شانس موفقیت شما را بیشتر می کند

به هنگام تعیین اهداف باید اهداف مشخص و واقع‌بینانه برای خود در نظر بگیریم. تنها افرادی که اهداف مشخص و واقع‌بینانه دارند می‌توانند زندگی خود را تغییر دهند. باید این واقعیت را بپذیریم که بلندپروازی‌های غیرمنطقی در هدف گذاری نتیجه‌ای جز اتلاف وقت، انرژی و سرمایه در پی نخواهد داشت. به عنوان مثال اگر در فهرست اهدافتان بنویسید: «برای حفاظت از محیط‌ زیست از این پس تمام بطری‌های پلاستیکی، قوطی‌های نوشابه و مجلات را بازیافت خواهم کرد» خیلی بهتر و عملی‌تر از این است که بنویسید: «از این پس برای حفاظت از محیط‌ زیست کارهای بیشتری انجام می‌دهم». یا اگر درآمد کنونی شما ماهیانه ۵ میلیون تومان است و در فهرست اهداف خود بنویسید «می‌خواهم در ۳۰ روز درآمد ماهیانه‌ام را به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهم» به نظر شما چقدر شانس موفقیت خواهید داشت؟ هر چقدر در زمان تعیین اهداف اهدافتان مشخص‌تر و واقع‌بینانه‌تر باشد شانس موفقیت شما بیشتر خواهد شد.

۲-زمان می‌برد تا یک تغییر تازه به یک عادت ثابت و پایدار تبدیل شود

در هنگام تعیین اهداف به خود یادآوری کنید گاهی اوقات ماه‌ها طول می‌کشد تا تغییراتی نظیر ورزش یا مطالعه برای ما تبدیل به عادت شوند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید صبح‌ها نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و ورزش کنید برای اینکه این تغییر به روتین زندگی‌تان تبدیل شود باید چند ماه آن را تکرار کنید تا نهایتاً این تغییر به یک عادت ثابت و پایدار تبدیل شود. این‌ها همه به خاطر طبیعت مغز انسان است چون مغز آدمی قبل از اینکه یک ایده جدید را به عنوان روتین معمول خود بپذیرد به کمی زمان نیاز دارد.

۳-هر روز اهدافتان را با صدای بلند تکرار کنید

اگر هر روز اهدافتان را با صدای بلند تکرار کنید به خود یادآوری می‌کنید که چه می‌خواهید و برای چه تلاش می‌کنید. نوشتن اهداف نیز همین تأثیر را دارند. با نوشتن و بیان روزانه اهداف به مغز خود کمک می‌کنید راه رسیدن به این اهداف را بیابد و مسیر صحیح را به شما نشان دهد. بعد از اینکه اهداف خود را تعیین کردید آن‌ها را در روی یک برگ کاغذ بنویسید و هر روز صبح اهدافتان را با صدای بلند بخوانید.

۴-خشنود کردن دیگران راهی مطمئن برای شکست است

باید اشتیاق و علاقه را درون خود پیدا کنید، شما می‌خواهید به این اهداف دست یابید چون خودتان می‌خواهید، این انتخاب شماست برای خشنود کردن همسر، والدین، فرزندان، مربی و به طور کلی دیگران نیست. اگر به خاطر تعهد به دیگران کاری انجام دهید موفقیت در آن کار در مقایسه با زمانی که خودتان انجام آن را انتخاب کنید خیلی دشوار خواهد بود. اهدافی برای خود تعیین کنید که نماینده‌ی علایق، استعدادها و توانمندی‌های شما باشد نه سلایق دیگران.

۵-نباید موانع را شکست بدانیم

از همان لحظه تعیین اهداف به خود یادآوری کنید که شکست و لغزش بخشی از فرآیند یادگیری است. در واقع، موانع فرصت آموزشی ارزشمندی برای مغز است تا شرایط را با شیوه‌ای جدید آنالیز کند و با این نگاه تازه راه‌حل مناسب برای گذر از این موانع را بیابد. پیش از رسیدن به اهداف باید چندین بار تلاش کرد. خب، طبیعی ست. اینکه قبل از عادت کردن به یک تغییر چند بار شکست بخوریم و بعضی وقت‌ها تسلیم شویم اشکالی ندارد چون همه‌ی این رویدادها بخشی از فرآیند موفقیت است. پس به خاطر بسپارید که همه‌ی انسان‌ها گاهی لغزش می‌کنند، مهم این است که فوراً به مسیر موفقیت بازگردیم و برای آینده‌ای بهتر و روشن‌تر تلاش کنیم.

سعی کنید در هنگام هدف گذاری یا تعیین و رسیدن به اهداف همیشه به این نکات توجه کنید.

مقالات پیشنهادی:

با هدف‌گذاری شکست خواهید خورد، به سیستم‌ها فکر کنید!

هدف گذاری حرفه ای: ۶ نکته‌ی کلیدی که باید در تعیین اهداف رعایت کنید

چطور هدف گذاری کنیم: با ۶ ویژگی مشترک اهداف هوشمندانه آشنا شوید

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر