ایده ثروتمند بودن برای همه‌ی ما جذاب است. همه‌ی ما عاشق مفهوم آزاد بودن و خرید تمام آن چیزهایی هستیم که ما را جذاب‌تر می‌کنند. با این حال وقتی صحبت از بهایی که باید برای کسب موفقیت و ثروت بپردازیم در میان باشد به ناگهان بیشتر ما تمایل داریم موانع ذهنی متعددی برای خود ایجاد کنیم و بکوشیم با استفاده از این باورهای محدودکننده به خودمان ثابت کنیم که لایق موفقیت نیستیم.

باورهای محدودکننده باورهای اشتباه و خودساخته‌ای هستند که می‌توانند مانع پیشرفت و ترقی انسان در زندگی فردی و اجتماعی شوند. حقیقت این است که همه‌ی ما باورهای غلط و محدودکننده داریم اما همه‌ی ما با این باورهای خودساخته به یک شکل برخورد نمی‌کنیم. درک اینکه کدام یک از این باورهای محدودکننده می‌توانند مانعی بر سر راه موفقیت ما باشند گامی اساسی در جهت شکست موانع درونی است.

استفان ریچاردز می‌گوید: ” همه‌ی ما یکسان به دنیا آمده‌ایم اما جایی که هم‌اکنون در زندگی به آن رسیده‌ایم ساخته‌ی خود ما است.”

در ادامه با رایج‌ترین باورهای محدودکننده‌ای که مانع موفقیت شما هستند آشنا خواهید شد:

 برای پول درآوردن باید پول داشت

هیچ باور اشتباه یا محدودکننده‌ای خطرناک‌تر از این مورد نیست. در واقع اینکه فکر کنیم قبل از اینکه بتوانیم بیل گیتس بعدی دنیا باشیم باید پول زیادی داشته باشیم کاملاً اشتباه است. اگر به فهرست ” Forbes 400 list ” که به معرفی ثروتمندترین شهروندان آمریکا می‌پردازد نگاهی بی اندازید متوجه خواهید شد بیشتر ثروتمندان این فهرست میلیونرهای خودساخته هستند. نکته‌ای که از این مطلب باید بیاموزیم این است که پولدار شدن بیشتر به شناسایی فرصت‌ها و استفاده از آن‌ها وابسته است تا اینکه داشتن سرمایه‌ای میلیاردی و سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های مختلف. افراد موفق به هیچ وجه افکار و فرصت‌های خود را با این مفهوم یا طرز فکر محدود نمی‌کنند. افراد موفق جهان به خوبی می‌دانند حتی با داشتن ثروت زیاد هم باز احتمال شکست آن‌ها در شروع وجود دارد؛ بنابراین به جای اینکه به اشتباه به داشتن سرمایه‌ی اولیه زیاد فکر کنند بر بهترین راه برای ایجاد ارزش در جامعه تمرکز می‌کنند و تلاش می‌کنند از این طریق به تمام خواسته‌های خود دست یابند.

اگر بیشتر بخواهم طماع هستم

مردم فکر می‌کنند بیشتر افرادی که پولدارند آدم‌هایی طماع و شیطان‌صفت هستند؛ اما بهتر است این باور اشتباه را کنار بگذارند و بیشتر در مورد نوع‌دوستی بی‌پایان این افراد موفق صحبت کنند. برای ثروتمندان پول به خودی خود هدف نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به اهداف است. با پول می‌توانیم دست آوردهای بیشتری داشته باشیم، به رؤیاها و خواسته‌های بیشتری برسیم و آزادی بیشتری به دست آوریم. پول به خودی خود بد نیست اما نگرش اشتباه در مورد آن می‌تواند خطرناک باشد. اینکه بیشتر بخواهیم و به دنبال زندگی بهتر و مناسب‌تر باشیم طمع و حرص محسوب نمی‌شود. در واقع وقتی به دنبال موفقیت باشید می‌توانید مسیر موفقیت دیگران را نیز هموارتر کنید. اگر بیشتر بخواهید طماع نیستند، اگر بخواهید ثروتمند شوید حریص نیستید. لطفاً این باور اشتباه را کنار بگذارید و به مسیر ثروتمند شدن به چشم جاده‌ای بنگرید که فرصت‌هایی ارزشمند و نامحدود در اختیار شما و اطرافیانتان می‌گذارد.

در دنیا پول کافی برای همه‌ی انسان‌ها وجود ندارد

این مورد هم یکی دیگر از باورهای محدودکننده‌ای است که مانع موفقیت بیشتر افراد جامعه شده است. هرگز نباید چشم‌انداز محدودی داشته باشید. در واقع در مقایسه با گذشته تاریخ بشری این روزها فرصت‌های بیشتری برای ثروتمند شدن وجود دارد. ثروت کره زمین بیش از تصور آدمی است. مشکل اینجاست که بیشتر افراد جامعه به جای اینکه از طریق تلاش برای ثروتمند شدن به کشف سرزمین‌های جدید و ناشناخته بپردازند ترجیح می‌دهند در منطقه آسایش و امنیت خود بمانند. افراد موفق بزرگ فکر می‌کنند، رؤیاهای بزرگ دارند و هرگز بر محدودیت‌ها و غیرممکن‌ها تمرکز نمی‌کنند. در عوض، این افراد باهوش سعی می‌کنند بفهمند چطور می‌توانند از فراوانی در گردش دنیا سهم خود را به دست آورند.

اگر ثروتمند شوم مردم از من متنفر خواهند شد

ما فکر می‌کنیم چون رسانه‌های گروهی خبرهای منفی در مورد افراد موفق پخش می‌کنند و سعی می‌کنند ثابت کنند افراد موفق و ثروتمند آدم‌هایی هستند که با جامعه رابطه خوبی ندارند و بیشتر مردم از آن‌ها متنفرند نباید دنبال موفق شدن یا پولدار شدن باشیم چون مردم از ما هم متنفر خواهند شد. این باور اشتباه است. واقعیت این است که همه‌ی ما انسان‌ها عیب و ایراد داریم و افراد موفق جامعه هم از این قاعده مستثنا نیستند. چیزی که در این زمینه افراد موفق را از افراد ناموفق جدا می‌کند این است که افراد موفق همیشه به اشتباهات خود توجه می‌کنند و سعی می‌کنند از یک سوراخ دو بار گزیده نشوند اما این موضع اصلاً به آن معنا نیست که آن‌ها منفور هستند. در عوض، جامعه اغلب به آن‌ها به چشم الگو می‌نگرد. به همین دلیل است که جوایز و شهرت همیشه به آن‌هایی می‌رسد که در زمینه‌ی کاری خود موفق هستند. به خاطر بسپارید اگر موفق شوید روابط شما با دیگران نه تنها تضعیف نمی‌شود بلکه تقویت نیز خواهد شد. بهتر است به جای اینکه به چنین باورهای محدودکننده خودساخته‌ای بچسبید، به خدا توکل کنید، روی پای خود بایستید، تلاش کنید و زندگی که لایقش هستید را مطالبه کنید. شما همان فردی خواهید شد که اغلب در مورد آن فکر می‌کنید. مطمئن باشید اگر بخواهید می‌توانید به تمام اهداف خود دست یابید و فرد موفقی برای خود و جامعه باشید. شما هرگز نباید خودتان را از رسیدن به زندگی که سزاوارش هستید محروم کنید. خب، با رایج‌ترین باورهای محدودکننده‌ای که مانع موفقیت شما هستند آشنا شدید. به خاطر بسپارید: باید یک بار برای همیشه از دست این باورهای غلط و اشتباه خلاص شوید و به سرزمین موفقیت و ثروت قدم بگذارید.

مقالات پیشنهادی:

راز موفقیت : ۱۰ سوال کلیدی که افراد موفق از خود می‌پرسند

موفقیت خود را تضمین کنید : ۵ اقدام کلیدی

باید بدانید : ۳ باور غلط و ترسناک درباره‌ی پول

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر