بیشتر ما در طبقه ی فقیر و متوسط به دنیا آمده ایم – به همین خاطر مابقی عمرمان را با ایده ها، افکار و اعمال طبقه ی فقیر و متوسط می گذرانیم. اگر شما هم مثل من در خانواده ای به دنیا آمده باشید که پدر و مادرتان نیات بزرگی دارند اما در عین حال راه های کمی برای رسیدن به آزادی مالی پیش رویشان است، احتمال اینکه شما نیز مثل من در دام این تله های ذهنی مالی گرفتار شده باشید خیلی زیاد است.

اگر می خواهید پولدار شوید، مراقب این تله های ذهنی مالی باشید. دیگر به هیچ کس پوشیده نیست که ثروتمندان در مورد پول، امور مالی، سرمایه گذاری و کسب درآمد نگرش متفاوتی دارند. در ادامه با برخی از تله های ذهنی مالی آشنا خواهید شد:

۱-فقط به قدری می خواهم که راحت باشم

در طبقه ی متوسط معمولا بیشتر افراد به دنبال رسیدن به سطحی از رفاه هستند که غالبا قابل حصول است اما در تضاد با هر امکان قابل دسترس برای کسب آزادی مالی می باشد. این روزها بیشتر مردم فقط فکر این هستند که پول کمی برای دوران بازنشستگی خود پس انداز کنند. اما همین کار به ظاهر خوب موجب می شود بیشتر مردم حتی در دوران کهنسالی نیز نتوانند بازنشسته شوند و به استراحت بپردازند، چون اگر مشکلاتی نظیر تورم، گرانی و رکود در اقتصاد ایجاد شود آنها دیگر نمی توانند از پس مخارج خود برآیند و با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.

۲-باید پول بسازم

این مورد درست خلاف قانون پولسازی است – در واقع این کار دولت ها است که در طی چندین دهه به نحوی غیر قابل توجیه مشغول تولید پول یا همان پولسازی بوده اند. این ایده – باید پولسازی کنم تا پول داشته باشم – شما را ترغیب می کند تا باور کنید باید زمان خود را با پول مبادله کنید. طرز فکر تولید پول یا همان پولسازی را کنار بگذارید و به انباشت پول بیندیشید. به خاطر بسپارید اگر چیز با ارزشی به جامعه ارائه بدهید در قبال آن پول خوبی دریافت خواهید کرد.

۳-بزرگ تر بهتر نیست

اشتباه است. بزرگ تر بهتر است و بیشتر، عظمت و شکوه است. از این پس به کم قانع نباشید. بهترین کمپانی های دنیا بزرگ هستند. کوچک ماندن انرژی زیادی از شما می گیرد. این همان قانون ۱۰x است-همیشه سعی کنید ۱۰ برابر بزرگ تر از حد معمول باشید. این موضوع خیلی هیجان انگیز است و در عین حال شانس موفقیت شما را دو چندان خواهد کرد.

در مطالعه ای که طی ۱۲ ماه گذشته با ۵۰ کارآفرین فوق العاده موفقی که کمپانی های مولتی میلیون دلاری راه اندازی کرده اند که البته با هیچ کار خود را شروع کردند انجام شد تقریبا تمام این کارآفرینان موفق اذعان داشتند از اینکه از همان اول بزرگ فکر نکردند پشیمان هستند.

۴-پول بیشتر برابر است با مشکلات بیشتر

ای همان عذری است که افراد بی پول می آورند تا ورشکسته بودن یا وضعیت بد مالی خود را توجیه کنند. اگر پول بیشتر برابر است با مشکلات بیشتر، بنده شخصا با جان و دل پذیرای این مشکلات هستم چون روزی وضعیت مالی خوبی نداشتم و طعم ورشکست بودن را هم چشیدم که صد برابر دشوارتر از مشکلات ناشی از پول زیاد است. خواهشا سعی نکنید پولدارها را خراب کنید- چون واقعا این طور نیستند.

واقعیت این است که هر چه پول بیشتری داشته باشید کنترل بیشتری روی بخش های مختلف زندگی خود خواهید داشت و صد البته انتخاب های بیشتری نیز خواهید داشت. اگر در یک پرواز فرست کلاس نشسته باشید نمی توان مطمئن گفت که یک فرد مزاحم و یا الکلی کنار شما نخواهد نشست. اما اگر جت خصوصی خود را بخرید، این شما هستید که تعیین می کنید چه کسی وارد آن شود، اما حالا باید دو تا خلبان استخدام کنید، یک مکانیک استخدام کنید و به مهمان ها و پرسنل غذا بدهید. پول بیشتر برای است با مشکلات جدید، نه مشکلات بیشتر. البته این مشکلات جدید بیشتر شیرین و دلچسب هستند تا استرس زا.

۵-پول است که پول می آورد

واقعیت این است که سه چهارم میلیاردرهای امروزی خودساخته یا نسل اولی هستند. یعنی افراد معمولی فقط به خاطر اینکه جرئت دارند ایده های خود را دنبال کنند ثروتمند شده اند.

این عبارت « برای پول درآوردن باید پول داشت » کاملا اشتباه است. برای اینکه پول بیشتری کسب کنیم باید پول داشته باشیم. معمولا میلیاردرها در اواخر زندگی خود از پولشان برای کسب ثروت بیشتر استفاده می کنند، اما در شروع برای پول درآوردن فقط باید شجاع باشیم و ثبات قدم داشته باشیم. اما این ایده که باید از همان ابتدا پول داشته باشیم از شما یک قربانی می سازد و از همان ابتدا شما را از مسیر کسب ثروت خارج می کند.

خودم بدون پول شروع کردم. ۲۵ سالگی ورشکست شدم. اما الان خدا رو شکر اوضاع مالی خیلی خوبی دارم.

۶-پول علف خرس نیست

افرادی که همیشه از این عبارت استفاده می کنند غالبا باور دارند پول محدود و کمیاب است. در این کره خاکی تقریبا ۱۳۴ تریلیون دلار پول وجود دارد که معمولا بیشتر آن توسط اعداد حساب های بانکی، سرمایه گذاری و … ارائه می شود. باور محدود بودن پول در این سیاره فقط در ذهن افرادی است که پول ندارند و اوضاع مالی نابسامانی دارند.

۷-یک روز دیگر، تومانی دیگر

بیشتر نیروی کار دنیا زمان خود را با پول مبادله می کنند. ساعات زندگی شما چقدر ارزش دارد؟ ساعتی ۱۰ هزار یا ۵۰۰ هزار تومان؟ واقعیت این است که مهم نیست در ازای ساعات خود چقدر می گیرید شما هنوز هم زمان خود را با پول مبادله می کنید اما متاسفانه منبع زمان شما محدود است.

پولدارها برای خرید زمان پول پرداخت می کنند چون می دانند که زمان خیلی با ارزش تر از پول است. افراد معمولی چون دوست ندارند برای خرید زمان پول پرداخت کنند، فکر می کنند تنها راه کسب پول بیشتر این است که ساعات بیشتری کار کنند. اگر می خواهید پول بزرگ کسب کنید باید به پول بدون در نظر گرفتن زمان بیندیشید – با پرداخت پول زمان دیگران را بخرید، وقت طلاست.

۸-پول ریشه ی تمام بدی ها و شرارت هاست

واقعیت این است که « عشق به پول ریشه ی تمام بدی هاست » اما متاسفانه این جمله به غلط بین عموم رواج پیدا کرده و باعث شده مردم فکر کنند پول ریشه ی تمام شرارت هاست. حق با پولدارهاست، آنها اشتباه نمی کنند. بیل گیتس زمانی در یکی از دانشگاه های آمریکا گفت : « اگر فقیر به دنیا آمده اید تقصیر شما نیست، اما اگر فقیر از دنیا بروید مقصر خود شمایید.»

به نظر من اگر نتوانیم از لحاظ مالی خانواده خود را تامین کنیم، مسافرت برویم، کسب و کار خود را راه اندازی کنیم و به آرزوهای خود دست یابیم فاجعه است و این تراژدی غم انگیز است که ریشه ی تمام بدهی ها است.

۹-پولی که پس انداز شود عین درآمد است

کافی است این جمله را باور کنید تا هرگز به امنیت مالی نرسید. واقعیت این است که پولی که پس انداز شود فقط پول است، حالا اگر شما کل عمرتان در مورد این پول بیندیشید هیچ گاه نمی توانید به آزادی مالی دست یابید. پس انداز به خودی خود بد نیست اما افراد عادی آن قدر روی پول تمرکز می کنند که هرگز فکری برای افزایش دارایی خود نمی کنند. هیچ کس با پس انداز ثروتمند نشده، فقط پیرتر شده است.

۱۰-پول نمی تواند برای شما خوشبختی بخرد

هرگز هیچ پولداری را ندیده ام که همزمانی که دارد برای کسب ثروت تلاش می کند بخواهد شاد و خوشبخت نیز باشد – این دو مورد هیچ ربطی به هم ندارند. در واقع بنده در کل زندگیم هیچ گاه دنبال خوشبختی نبوده ام. همیشه دنبال زندگی بوده ام که در آن بتوانم هر وقت که خواستم کاری را که عاشقش هستم با آزادی تمام انجام دهم.

من افراد شاد و ناشاد زیادی را می شناسم. خواهرم شادترین آدم دنیاست و خوشبختی او اصلا به میزان درآمدش بستگی ندارد. البته او نیز مثل دیگران دوست دارد بتواند بدون نگرانی هر چقدر می خواهد پول خرج کند. پول به هیچ وجه نمی تواند شما را شاد یا غمگین کند – پول فقط پول است.

۱۱-ایده های خودم را به دیگران بفروشم

این طرز فکر خیلی مخرب است و نشان می دهد که انسان های کوچک چقدر برای زمان و پول خود ارزش قائل اند. فردی را می شناسم که چهار کسب و کار دارد. معمولا همه ی آنها با یک ایده و بعد با اقدام و عمل گسترده به اینجا رسیده اند. افراد موفقی نظیر بیل گیتس، استیو جابز، هنری فورد و … ایده های بزرگی داشتند و هیچ گاه ایده های خود را نفروختند.

دیگر در مورد پول فکر نکنید و در مورد ایده های خود رویاپردازی نکنید. امکانات پیش روی شما فقط با افکار، ایده ها و اعمال خودتان محدود می شود.

۱۲-پولدارها خود خواه اند

بهتر است کمی با هم رو راست باشیم. اگر فقط چند ماه یا چند سال خود خواه باشید مطمئن باشید تا آخر عمر دیگر از لحاظ مالی مستقل خواهید شد. واقعیت این است که اگر بخواهید از خودتان مراقبت کنید، به آزادی مالی برسید و مشکلی برای دیگران نباشید باید کمی خودخواه باشید و از عزت نفس و اعتماد به نفس کافی برخوردار باشید. اگر نتوانید از پس مخارج خودتان برآیید چطور می توانید از همسر، فرزندان و سایر اعضای خانواده خود مراقبت کنید و به وقت نیاز یار و غم خوار آنها باشید؟

بهتر است چند مدت خودخواه باشید تا در آینده چیزی برای ارائه داشته باشید – فرصت، پول یا خرد. شاید شما هم از شنیدن این جمله خسته شده اید که می گویند « اگر فلان مقدار پول داشتم به مردم کمک می کردم » واقعیت این است که این افراد هیچ گاه حتی روی وضعیت مالی خود هم تمرکز نمی کنند. این افراد همیشه در مورد کارهایی که بهتر بود انجام دهند و کارهایی که نمی توانند انجام دهند صحبت می کنند.

واقعیت این است که اگر هم اکنون پولدارید بهتر است یک قدم پا را فراتر گذاشته و مثل افراد فوق ثروتمند بیندیشید، اما اگر هنوز بی پولید باید از همین امروز طرز فکر خود را عوض کنید و مانند پولدارها بیندیشید.

پولدارها به شما می گویند همه می توانند ثروتمند شوند. میلیاردرها به شما می گویند همه ی شما می توانید میلیاردر شوید. همین امروز خودتان را از دام این تله های ذهنی مالی خلاص کنید و دوستان، آشنایان و اعضای خانواده تان را نیز تشویق کنید تا مثل شما بیندیشند. به خاطر بسپارید شما با افکار محدود کننده احاطه شده اید-۷۶ درصد مردم با حقوق ماهانه ی خود زندگی می کنند. به نظر می رسد بیشتر مردم اطلاعات غلطی دارند.

مقالات پیشنهادی:

چرا هنوز ثروتمند نیستید : ۱۱ باورغلط درباره‌ پول

۱۴ باور منحصر به فرد میلیاردرها در مورد پول و ثروت / بخش اول

۸ اشتباه بزرگ که مانع میلیاردر شدنتان می‌شود

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر