تجهیزات بسیار زیادی برای استخراج و بهره برداری از سنگ‌ها از معدن به کار برده می‌شود. قلم چکش بیل مکانیکی یکی از آنها می‌باشد. از این وسیله اصولا برای شکستن و خرد کردن سنگ‌های معدن استفاده می‌کنند. علت نامگذاری به بیل مکانیکی به خاطر قرارگیری بر روی میل‌ های مکانیکی است. قلم چکش‌ های هیدرولیکی جز پر کاربردترین بخش‌ های چکش به حساب می‌آیند. قلم‌ های چکشی در صورت استفاده صحیح و اصولی سالم باقی می‌مانند، اما در بسیاری مواقع افراد به دلایلی این قلم چکش دچار شکستگی خواهد شد که در ادامه به بررسی دلایل شکستن قلم چکش هیدرولیکی می‌پردازیم.

قلم چکش هیدرولیکی چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی دلایل شکستن قلم چکش‌ های هیدرولیکی بپردازیم، بهتر است بدانید خود قلم چکش هیدرولیکی چیست؟ همانطور که پیشتر عنوان نمودیم، چکش‌ های هیدرولیکی جز وسایل یا تجهیزاتی هستند که اصولا برای شکستن سنگ‌ها به کار برده می‌شوند. این چکش را بر روی خود یک قلم دارند که قلم‌ها بسته به نوع کاربرد در انواع مختلف و متفاوتی هستند. این قلم‌ها به مکان‌ هایی که قرار است روی آن به کار روند از آنها بهره برده می‌شود. البته بسته به انواع هر کدام قیمت قلم بیل مکانیکی‌ها متفاوت می‌باشد.

انواع قلم‌ های چکشی هیدرولیکی

قلم‌ های چکشی از نظر شکل و موقعیت‌ های مکانی به کار برده شده در انواع مختلفی هستند که در ادامه به صورت مختصر آنها را شرح خواهیم داد.

قلم چکش

قلم چکش هیدرولیکی تبری

اصولاً این نوع قلم در معدن‌ هایی که دارای سنگ‌ های لاشه نرم و سنگ‌ هایی که دارای رگه هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. قلم چکش‌ های تبری را جز قلم‌ های چکشی بیل مکانیکی پرکاربرد می‌شناسند.

قلم چکش هیدرولیکی فورج

این قلم بر خلاف قلم‌ های چکش در معدن‌هایی با سنگ‌ های سخت مورد استفاده می‌باشد. اصولاً در خراب کردن و خرد کردن بتن‌ها هم قلم چکش‌ های فورج هم کاربرد دارد.

قلم چکش هیدرولیکی کوب

اصولا برای کمک به قلم‌ های دیگر از قلم‌ های کمک کننده ای جهت فشرده سازی انجام می شود تا نیاز به تجهیزات دیگر را برای فشرده سازی به حداقل برساند. به این قلم چکش های هیدرولیکی قلم کوب می‌گویند.

قلم چکش هیدرولیکی برش تخت

در جاده‌ ها برای تعمیرات به یکسری قلم‌ های مخصوصی نیاز است تا بتوان آسفالت و جاده‌ها را به خوبی تعمیر نمود. زیرا باید چکشی باشد تا به صورت دقیق بتواند مواد را بشکند. قیمت قلم بیل مکانیکی برش تخت نسبت به دیگر قلم‌ های چکش بسیار بهتر و مناسب‌تر می‌باشد.

علل شکستن قلم چکش‌ های هیدرولیکی

امروزه قلم‌ های چکشی هیدرولیکی در انواع متریال ساخته می‌شوند. در تولید این چکش از سیستم‌ های آبکاری خوبی استفاده می‌شود که ممکن است بر اثر دلایلی این چکش‌ها شکستگی دچار شکستگی گردند. در ادامه به ذکر این دلایل می‌پردازیم.

ضربه زدن خالی قلم

در صورتی که قلم‌ چکشی بیل مکانیکی به صورت خالی ضربه بزند، امکان شکستگی آنها بالا می‌رود. در صورت شکستگی قلم امکان شکستگی ته آن و له شدن قسمت نشیمن آن هم بالا خواهد رفت.

استفاده مداوم از قلم

نباید از دستگاه‌ های قلم چکش هیدرولیکی بیش از ۱۵ ثانیه استفاده کرد. اگر از این قلم‌ها به صورت مداوم استفاده شود و به یک نقطه ضربه بزند، این امر موجب شده که سر قلم به شدت گرم شده و گداخته شود. این قلم‌ ها باید در حدی گرم و داغ گردد، که در واقع آب قلم گرفته شده باشد. در این حالت نوک قلم که به صورت تیر بوده به شکل قارچ در بیاید.

مورب و کج خرد کردن سنگ

یکی دیگر از دلایلی که موجب شکستگی قلم چکش هیدرولیکی می‌شود کج و یا مورب کار کردن آن بر روی سنگ‌ها می‌باشد. در این صورت قلم به زودی دچار شکستگی شده و حتی خم می‌گردد. در این حالت قیمت قلم بیل مکانیکی تاثیری در کیفیت آن ندارد. هر کدام از قلم‌ های چکش هیدرولیک در صورت کج و خم کردن دچار مشکل خواهند شد.

دلایل شکستن قلم چکش هیدرولیکی

جابجا کردن اجسام با قلم

به هیچ عنوان تلاش در جابجایی و حمل اجسام با قلم‌ های چکش هیدرولیکی نداشته باشید، زیرا در بسیاری مواقع افراد برای جابجایی بسته میلگرد و یا پالت و یا هل دادن سنگ‌ها از قلم‌ های چکشی هیدرولیک استفاده می‌کنند. این امر موجب شکسته شدن قلم خواهد شد، علاوه بر اینکه قلم چکش‌ها دچار شکستگی می‌گردند. ممکن است سنگ با شدت فراوان به سمت بیل‌ های مکانیکی برگشته و موجب پاره شدن زنجیر بیل گردد، که این امر خود موجب بروز خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

گشاد بودن بوش‌ های قلم چکشی

سندان‌ های قلم بیل مکانیکی از دو بخش تشکیل شده است. باید این بوش‌ها خیلی فیت شده باشند تا ضربات پیستون بدون انحراف وارد گردد. در صورتی که پیستون دچار  انحراف شده قطعات به بوش‌ها فشار وارد کرده و موجب گشاد شدن آنها می‎گردد. حال اگر بوش هد دچار خرابی شوند باید خیلی به موقع تعویض گردند. اگر تعویض نشوند به دیگر قطعات هم فشار وارد می‌آورند.