مقدمه

از مصالح ضروری درصنعت ساختمان سازی می توان به سنگ ها اشاره کرد که با پیشرفت دنیای طراحی و دکوراسیون مصالح ساختمانی نیز با تحول و تغییراتی بسیار زیادی روبرو شده اند. از رایج ترین و پرمصرف ترین سنگ های ساختمانی سنگ اسلب و تایل را می‌توان نام برد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه سنگ اسلب و تایل بپردازیم و دلایل استفاده از هر یک از آن ها را عنوان کنیم.

اگر شما نیز قصد خریداری انواع سنگ اسلب مشکی، مرمریت و اسلب سفید و … را دارید، می توانید به مجموعه نگار استون مراجعه کنید. این مجموعه به عنوان یکی از بهترین مراکز فروش سنگ اسلب، مفتخر است انواع سنگ های ساختمانی را در ابعاد اسلب در اختیار مشتریان خود قرار دهد. سنگ اسلب یکی از بهترین سنگ های موجود در بازار است که در صورت استفاده از آن ها در پروژه های ساختمانی، میزان دور ریز آن بسیار کم می باشد. در اغلب کارخانه سنگ اسلب، با انجام فرآیندی بر روی سطح سنگ، میزان دوام و ماندگاری آن ها را افزایش می دهند.

سنگ اسلب و تایل

  تایل به چه معناست و چگونه ساخته می شود و چه کاربردی دارد؟

تایل یک واژه فرانسوی می باشد که ریشه ی آن به لاتین Tegula به معنای خشت آتش و در زبان فارسی به معنای کاشی سفالی می باشد. سنگ تایل به طور کلی از مواد سخت به شکل مستطیل یا مربع ساخته می شود و با موادی مثل خاک رس، فلز، شیشه و … آن را پوشش می دهند. در این نوع سنگ پس از تولید نمی توان تغییراتی بر سطح آن ها ایجاد کرد. در واقع می توان گفت به سنگ هایی با ابعاد مشخص وغیرقابل تغییر تایل گفته می شود.

سنگ تایل بیشتر در دکوراسیون های سنتی قابل استفاده هستند، به این خاطر که در صورت استفاده از آن ها در پروژه های ساختمان می توانند باعث ایجاد بافت قدیمی در محیط شوند، در رستوران ها و سفره خانه های سنتی قادر به مشاهده این نوع سنگ ها هستید. در خانه نیز برای پوشش کف آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سالن ها این سنگ ها مناسب می باشند. در ادامه ی مقاله با من همراه باشید تا به مقایسه سنگ اسلب و تایل بپردازیم.

مقایسه سنگ اسلب و تایل

از نظر قیمت:

یکی از تفاوت های سنگ اسلب و تایل در هزینه ی این دو می باشد که مدل اسلب گران تر است. به دلیل این که این سنگ در ابعاد بزرگتری تولید می گردد و سنگین وزن هستند، بنابراین به هنگام استفاده از آن ها در هر پروژه ای نیاز به باربری و حمل و نقل هایی با هزینه های سنگین دارید.

از نظر میزان ضخیم بودن:

سنگ های تایل را به صورت نازک با ضخامتی حتی کم تر از دو سانتی متر می سازند اما میزان ضخامت در سنگ اسلب بیشتر از این عدد می باشد. تفاوت بعدی که قرار است راجع به آن برای شما توضیح بدهیم سایز بندی این دو نمونه سنگ می باشد.

مقایسه سنگ اسلب و تایل

از نظر ابعاد:

سنگ های تایل در ابعاد کوچک تری نسبت به اسلب تولید می شوند، در صورتی که اسلب را در ابعاد بزرگ تر از صد سانتی متر به بازار ارائه می دهند.

رنگ و نقش و نگار :

سنگ های اسلب را می توان در انواع رنگ و طرح دید، اما سنگ تایل از نظر رنگ تنوع بالایی دارد و در مقابل طرح و نقش آن ساده تر هستند.

میزان زیبایی و شکوه:

به خاطر سادگی سنگ تایل و نداشتن طرح های شلوغ در مقابل سنگ های اسلب از زیبایی و جلوه ی کمتری برخوردارند. شما سنگ های اسلب را می توانید در فضاهای مجلل تر مثل تالارها، سالن های پذیرایی و هتل ها و … مشاهده نمایید.

 میزان تغییر پذیری:

سنگ های اسلب را می توان بعد از ساخت به هر ابعادی برش داد، اما همان طور که قبلا اشاره کردیم، سنگ تایل را بعد از پایان فرآیند تولید نمی توان به اندازه های دیگر برش داد و در سایز آن ها تغییر ایجاد کرد.

روش نصب سنگ تایل و اسلب:

به خاطر بزرگ بودن سایز سنگ اسلب و وزن زیاد آن نمی توان آن را به راحتی نصب کرد و نیاز به یک نصاب ماهر در این زمینه می باشد، اما سنگ تایل این گونه نیست و به راحتی حتی بدون مهارت خاصی می توان آن را نصب و به اجرا درآورد.

سنگ ها را یا به صورت طبیعی از معادن استخراج می کنند یا این که به صورت مصنوعی آن ها را از مواد خاصی می سازند. با مقایسه سنگ اسلب و تایل و اطلاع از مشخصات فنی هر یک از آن ها، می توانید بهترین نوع سنگ را برای پروژه های ساخت و ساز خود انتخاب کنید.

سنگ تایل

تفاوت در نحوه ی تولید:

قبلا اشاره کرده بودیم که سنگ تایل از سفال تهیه شده در صورتی که سنگ اسلب طبیعی بوده و از معادنی در دل طبیعت استخراج می گردد و برای تولید نهایی آن نیاز به دستگاه های پیچیده در کارخانه ها است که هزینه های هنگفتی را در پی دارد. اما سنگ تایل را می‌ توان با تجهیزات سبک و در کارگاه های کوچک نیز تولید کرد.

همان طور که می دانید هر نوع سنگی را بر حسب خصوصیاتی که دارند، در یک مکان خاص می توان به کار برد.

تفاوت در کاربرد این دوسنگ:

به دلیل بزرگی و سنگین بودن سنگ اسلب نباید آن را در نماها به کار برد، زیرا احتمال سقوط آن وجود دارد و بهتر است در ارتفاع های کم مثل کف و یا نمای داخلی استفاده شوند. اما سنگ تایل به دلیل سبک بودن و ابعاد کوچکی که دارد برای همه موارد مثل کف و نمای داخلی قابل استفاده می باشد. ولی در نمای خارجی به دلیل طرح ساده و نداشتن جلا استفاده از آن توصیه نمی گردد، اما در صورت سنتی بودن فضای مورد نظر این سنگ قابل استفاده بوده و گزینه ی مناسبی برای علاقمندان می باشد.

نتیجه گیری:

در این مقاله به مقایسه سنگ اسلب و تایل و تفاوت های این دو پرداختیم. هر کدام از این سنگ ها نسبت به کاربرد و ویژگی هایی که دارند، دارای طرفداران خاص خود هستند و نمی توان تعیین کرد که کدام یک بهتر از دیگری است بلکه شما باید بر اساس دکوراسیون و فضایی که می خواهید در آن از این سنگ ها استفاده نمایید، از بین این دو یکی را انتخاب کنید. به عنوان مثال در مکان های سنتی سنگ تایل و در مکان های لوکس با تزئینات بیشتر سنگ اسلب گزینه ی مناسب تری می باشد. ممنون که تا پایان مقاله ما را همراهی کردید، امیدواریم آگاهی لازم را در زمینه ی تفاوت این دو سنگ کسب کرده باشید و بتوانید از آن ها بهره ببرید.